Citroën ë-Jumpy electric vs. lignende elbiler

Citroën ë-Jumpy (e-Dispatch) er en elektrisk varevogn fremstillet af Citroën for at konkurrere med Peugeot e-Traveller, Opel/Vauxhall Vivaro-e og Toyota Proace Verso. Alle fire er baseret på den samme Stellantis-platform for elektriske varevogne, hvilket betyder, at de er næsten identiske, bortset fra nogle få faktorer såsom pris, plads, udseende og ønskværdighed.

I denne artikel vil vi sammenligne Citroën ë-Jumpy electric vs. lignende elbiler og fortælle dig, hvorfor du bør vælge den ene frem for den anden. Citroën ë-Jumpy kommer i to tilgængelige størrelser, som er de samme som alle andre varevogne fra denne liste, bortset fra Toyota, som kommer i visse underkategorier som f.eks. en shuttle-model, men nogle tilbyder ikke plads til 9 personer.

Opel/Opel Vivaro-e og ë-Jumpy ligger virkelig tæt på hinanden, når det gælder prisen, mens Peugeot e-Traveller er den dyreste bil på denne liste. Toyota Proace Verso kan fås til den laveste pris, men kun hvis du ikke har brug for plads til op til 9 personer.

Alt i alt er alle fire virkelig ens, og det er ret tæt op og ned mellem dem. Din købsbeslutning vil sandsynligvis blive baseret på din mærkeloyalitet og den bedste pris, du kan få for hver af dem. Som sådan, uanset hvilken du ender med at købe, kan du virkelig ikke træffe en forkert beslutning her.

Citroën ë-Jumpy

Citroën ë-Jumpy kommer i to forskellige varianter afhængig af batteristørrelse og indretning. Den mellemstore model på 50 kW er den billigste, og den koster omkring 51.000 euro, mens XL-modellen på 75 kWh er den dyreste og koster 56.000 euro. 50kWh-modellen har en rækkevidde på ca. 180 km, mens 75kWh-modellen har en rækkevidde på op til 260 km.

  Er Citroën DS7 Crossback en god bil?

Hurtig opladning er begrænset til 100 kW, hvilket betyder, at du kan oplade ë-Jumpy fra 20 % til 80 % på ca. 28 minutter. Designmæssigt vil jeg sige, at ë-Jumpy ser bedst ud af dem alle. Den har en god pladsforvaltning, hvilket betyder, at du kan fylde den op med personer og last uden problemer.

Peugeot e-Traveller

Som nævnt i starten er e-Traveller næsten identisk med ë-Jumpy, fordi alle disse varevogne er baseret på den velkendte Stellantis-platform, der giver dig valget mellem en 50kWh-model og en 75kWh-model. Rækkevidden er begrænset til 175 km for 50kWh-modellen og 255 km for 75kWh-modellen. e-Traveller kan også fås i mellemstørrelse eller XL-form.

Hurtig opladningshastighed er identisk med ë-Jumpy, mens langsom opladning fra en almindelig stikkontakt i hjemmet tager ca. 8-9 timer for 50kWh-modellen og 11 timer for 75kWh-modellen. (disse statistikker er de samme for alle varevogne her). En startpris på 63.000 euro gør e-Traveller til den dyreste varevogn her, men den bruger også interiørmaterialer af højere kvalitet, og mange mener, at den er mere komfortabel.

Vauxhall/Opel Vivaro-e

Vivaro-e, den tredje kandidat på denne liste, starter ved 51.000 € for den mindre 50kWh-mellemstørrelse model, mens topmodellen XL 75kWh koster 57.000 €, hvilket betyder, at det er den billigste XL 75kWh-model af dem alle. Alle versioner får op til 9 sæder, og Vivaro-e er en anstændigt komfortabel og rummelig varevogn.

Designmæssigt ser den måske ikke så cool ud som alle de andre varevogne på denne liste, fordi Opel har valgt at bruge ret afdæmpede linjer, der ikke får Vivaro-e til at skille sig ud. Men nogle mennesker elsker det, og derfor vil Vivaro-e helt sikkert få point, som disse typer købere vil få.

  Citroën C4 Picasso - Almindelige problemer & fejl

Toyota Proace Verso

Den sidste kandidat på denne liste er Toyota Proace Verso, som overraskende nok også låner Stellantis elektriske platform, men Toyota er ikke styret af Stellantis, hvilket betyder, at Toyota har købt platformen for at bruge den med deres modeller. Dette kommer som en overraskelse, da Toyota normalt er kendt for at udvikle sin egen platform, men dette er sandsynligvis den billigere løsning.

Proace Verso kommer i mellemstørrelse og XL-form med både en 50kWh- og en 75kWh-form, og alle specifikationer er de samme som ved alle de andre varevogne på denne liste. Proace fås dog i enten en 8- eller 9-sæders konfiguration og en særlig shuttle-model, der er designet til persontransport. En startpris på 50.000 euro gør den 8-sæders 50kWh Proace til den billigste, men en 75kWH-model med 9 sæder koster tæt på 60.000 euro.

FAQ-afsnit

Hvorfor bruger alle disse elektriske varevogne den samme platform?

Svaret på dette spørgsmål er ret enkelt – omkostningerne. Det vil sandsynligvis koste et par milliarder dollars at udvikle en selvstændig platform til elbiler, og derfor er der ikke mange mærker, der har råd til det. VAG udviklede sin egen, men den platform bruges til Audi, Porscher, Skoda og alle andre VAG-produkter.

For ikke at begrave et firma økonomisk giver det mening at udvikle disse platforme i samarbejde med andre bilproducenter, da det sænker den samlede ris med en hel del. Desuden sælger elbiler endnu ikke så meget, hvilket betyder, at de reelle overskud sandsynligvis kommer senere.

  Citroën ë-Berlingo - Almindelige problemer & fejl

Er en plug-in hybrid varevogn bedre end en elektrisk varevogn?

En plug-in hybrid varevogn kan være et godt valg for dem, der endnu ikke er klar til at skifte til en helt elektrisk drivlinje, men der er ikke rigtig mange plug-in hybrid varevogne, du kan vælge imellem. Til gengæld findes der en del elektriske varevogne.

Jeg vil sige, at hvis du kan udnytte en elektrisk varevogn fuldt ud, så giver det mening at vælge en elektrisk varevogn i 99 % af situationerne. Men hvis du ikke kan det, og hvis du tror, at det nogle gange vil være svært at lade din varevogn op, så bør du vente et stykke tid, før du kan gøre det komfortabelt og dermed vælge en PH-elbil af enhver art.

Laver Citroën gode elbiler?

Citroën elbiler samler en hel del interesse på det seneste, hvilket betyder, at de tydeligvis gør noget rigtigt. Selvfølgelig er der ikke rigtig nogen “luksus”-elbiler der, men Citroën laver gode halvbillige elbiler, især biler som e-C4, som er den moderne iteration af, hvordan en bil fra det mest populære segment skal se ud.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z