Citroën DS5 er en kompakt familiehatchback, der blev fremstillet af det franske firma mellem 2010 og 2018. DS5 er en bil, der kombinerer et virkelig flot udvendigt og indvendigt design med Citroën-motorer, men med den ekstra flair af en dynamisk køreoplevelse. Som sådan er DS5 stadig en ret populær bil på brugtmarkedet.
Pålidelighedsmæssigt er DS5 ikke den bedste, da den lider af en del almindelige problemer. De mest almindelige problemer med DS5 er relateret til bilens elektronik som f.eks. bakkameraet, infotainmentsystemet og en masse andre niggles og gremlins. Andre problemer omfatter problemer med utætheder, som kan være farlige, hvis de efterlades uden opsyn.
DPF (dieselpartikelfilter) er også kendt for at fejle på nogle biler, og det kan koste en del penge at reparere. Startmotoren er også kendt for at fejle, fordi den var placeret et dårligt sted, hvilket kan ende med en kortslutning, der kan beskadige de omkringliggende ledninger.
Vi er også nødt til at nævne problemer med affjedringen, da lejerne er kendt for at fejle på nogle modeller. Disse skal udskiftes mindst én gang i løbet af bilens levetid, hvilket ikke er den billigste og nemmeste ting at gøre. Alt i alt er DS5 ikke den mest pålidelige bil Citroën nogensinde har lavet, men den kan stadig være en god brugt bil, hvis du ved, hvordan du skal købe den.
Citroën DS5 – Elektriske problemer
Elektriske problemer er de mest almindelige problemer med Citroën DS5, især dem, der er relateret til bilens bakkamera, bilens konnektivitetspakke og bilens infotainmentsystem. Alle tre af disse er kendt for enten at fejle eller fejle helt. Omprogrammering af disse systemer løser ofte problemet, men nogle gange skal de udskiftes fuldstændigt.
Vi skal også nævne, at DS5 nogle gange lider af problemer med den nøglefrie funktion, som også kan omprogrammeres eller udskiftes. Forlygterne kan opbygge kondens, hvilket fører til, at det bliver nødvendigt at udskifte forlygterne helt.
Citroën DS5 – Utætheder
Utætheder kan ofte være nogle af de mest frustrerende og ligefrem farlige problemer, som en bil kan have, og desværre er DS5 en af disse biler. Olie er kendt for at lække fra en slange, der er forbundet til turboladeren, som skal udskiftes, ellers kan bilen lide en masse mekaniske skader hen ad vejen.
Nogle ejere har rapporteret om DS5-modeller, der også lider af brændstoflækager, hvilket kan være et endnu større problem, da brændstoflækager kan ende med, at bilen bryder i brand. Hvis du derfor støder på lækager, skal du sørge for at tage bilen til en forhandler og løse problemet med det samme, da du ikke ønsker at risikere at beskadige andre dele af bilen.
Citroën DS5 – DPF-problemer
DPF’et (dieselpartikelfilter) er designet til at omdanne skadelige partikler fra forbrænding af diesel til mindre skadelige stoffer, inden de frigives til atmosfæren. Det betyder, at et fuldt fungerende DPF er nødvendigt for, at bilen altid kan bestå emissionstesten. DPF kan dog enten tilstoppe eller gå helt i stykker.
Måden at afhjælpe dette på er enten at rense DPF’en og fjerne alle tilstopninger eller enten at udskifte systemet helt, hvilket sandsynligvis er den bedre idé, da det løser problemet i det lange løb.
Citroën DS5 – Problemer med startmotor
Takket være en dårligt placeret startmotor kan bilen opleve en kortslutning, der kan beskadige de omkringliggende ledninger, som skal udskiftes. Dette problem er almindeligt for mange Citroën DS-modeller, og derfor har Citroën sørget for at finde en måde at løse dette problem på, så det aldrig sker igen.
Hvis du oplever disse problemer, skal du derfor sørge for at tage bilen til forhandleren, hvor de vil flytte startmotoren til et bedre sted, hvor den ikke kan forårsage en kortslutning og forårsage yderligere skader. Citroën er kendt for at løse dette problem gratis, så sørg for at kræve det, hvis din bil ikke er for gammel.
Citroën DS5 – Problemer med affjedring
For at runde listen over de mest almindelige Citroën DS5-problemer af, må vi også nævne, at bilen ofte lider af affjedringsrelaterede problemer, mere specifikt lejerne. Hvis du kører over et bump eller et hul, og du hører kliklyde, er der stor sandsynlighed for, at dine lejer nærmer sig slutningen af deres levetid.
Du bliver nødt til at udskifte disse mindst én gang i løbet af din ejertid af DS5, for at din bil kan være så komfortabel og sikker, som den skal være.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Citroën DS5?
Hvis du kan lide denne type biler, og hvis du kan lide, hvordan DS5 ser ud, bør du bestemt overveje den. Den er måske ikke så luksuriøs som nogle andre tyske hatchbacks, men den underbyder sine tyske rivaler i pris, hvilket gør den værd at betale. D5 er en interessant bil, fordi den ikke ligner nogen anden bil på vejen.
Det betyder også, at DS5-designet ser ud til at ældes rigtig godt, da bilen stadig ser frisk ud i dag. På den anden side, hvis du ikke kan lide denne type biler, vil du ikke rigtig kunne lide DS5. Desuden er det ikke den mest pålidelige bil på markedet, hvilket lidt ødelægger den samlede værdifordel.
Hvor længe kan en Citroën DS5 holde?
Det er virkelig svært at svare korrekt på dette spørgsmål, da der er alt for mange faktorer, der påvirker, hvor længe en bil kan holde. Citroën DS5 bør med korrekt og rettidig vedligeholdelse kunne holde mindst 100.000 til 200.000 miles uden at have brug for større eftersyn. Hvis du undlader at vedligeholde den, vil den dø meget hurtigere end det.
Er DS stadig en del af Citroën?
Undermærket DS har endelig forladt Citroën i 2015, fordi de ønskede at adskille sig fra et mærke på økonominiveau for at have deres egen mærkefilosofi, som gør det lettere for dem at lave og sælge luksusbiler.