Citroën C5 X er Citroëns tilbagevenden til D-segmentet med en bil, der forsøger at konkurrere med langt dyrere biler, når det kommer til komfort og brugervenlighed. Citroën har ikke designet C5 X til at være en sportsvogn, hvilket ikke nødvendigvis er en god ting, hvis du kan lide biler, der er sjove at køre, men hvis du kan lide komfortable biler, er C5 X bilen for dig.
Med hensyn til pålidelighed kan vi ikke rigtig sige noget på nuværende tidspunkt, da C5 X først nu begynder at rulle af produktionsbåndet. Motorjournalisterne har haft tid nok med C5 X, og de var ivrige efter at påpege visse problemer, som ikke nødvendigvis har noget med pålidelighed at gøre.
Disse problemer omfatter det faktum, at bilens hybriddrivlinje ikke er kalibreret lige så godt som nogle andre hybrider, og at bilen har tendens til at rulle en del i svingene. Et andet potentielt problem er det faktum, at C5 X slet ikke vil blive tilbudt som dieselbil, hvilket helt sikkert er en skuffelse for dem, der foretrækker dieselbiler.
Vi må også nævne, at C5 X ikke kommer med AWD, hvilket er en skam, da bilen minder lidt om terrænklare biler som f.eks. Subaru Outback. Uanset hvad må du vente lidt endnu, før alle de relevante pålidelighedsvurderinger kommer ud, da bilen stadig er alt for frisk til, at det kan ske.
Citroen C5 X – Problemer med kalibrering af hybrid-drivlinen
Først og fremmest er dette ikke nødvendigvis et problem af to forskellige årsager. For det første kan disse kalibreringer meget let ændres via softwareopdatering, så hvis Citroen mener, at hybrid-drivlinjekalibreringen kan blive bedre, vil de sandsynligvis sørge for, at det sker på et eller andet tidspunkt. Ikke desto mindre er vi nødt til at påpege, at mange motorjournalister har sagt, at kalibreringen ikke er lige så smidig som konkurrerende biler.
Den anden grund til, at dette ikke er et problem i sig selv, er, at det kun sker, når du ønsker at accelerere hurtigt. Når vi har ryddet alt dette af vejen, kan vi nu sige, at mange journalister klagede over, hvordan elmotoren interagerer med benzinmotoren under hurtige accelerationer.
Dette hybridsystem er designet til at spare brændstof, hvilket betyder, at elmotoren og forbrændingsmotoren supplerer hinanden for altid at give dig den mest effektive oplevelse. Men når du sætter farten ned, kan den måde, hvorpå forbrændingsmotoren træder til, ofte virke rystende og usofistikeret på nogle.
Citroen C5 X – Kropsrulning i sving
I introen til denne artikel sagde vi, at C5 X ikke er designet til at være en sportsvogn. Det betyder ikke kun, at bilen ikke er hurtig i en lige linje. Det er værd at nævne, at et stort antal bilproducenter har en tendens til at designe biler, der forsøger at gøre flere ting på én gang. Som sådan ønsker nogle af dem, at deres biler skal være sporty og komfortable, mens andre prioriterer andre ting.
Citroen besluttede sig for at droppe sportsvognsetikken og udelukkende fokusere på komfort og brugervenlighed, hvilket betyder, at bilen tackler vejbølger rigtig godt. Aggressive huller forstyrrer ikke bilen, da bilen glider over bump på en virkelig yndefuld og rolig måde.
Ulempen her er dog, at når du sætter kraften ned under sving, ruller bilen en del, hvilket kan forårsage understyring meget let. Dette er heller ikke et problem, hvis du kan lide komfortorienterede biler, men hvis du kan lide sportsvogne, vil du sandsynligvis ikke elske dette.
Citroen C5 X – Ingen diesel C5 X og ingen AWD C5 X
Vi er også nødt til at nævne det faktum, at C5 X ikke tilbydes som en dieselbil eller en AWD-bil. Dieselbiler er noget forhadte i øjeblikket, fordi de ikke er alt for gode for miljøet, og mange mærker (Citroen inkluderet) ønsker helt at slippe af med dieselbiler. Derfor fås C5 X ikke som dieselbil.
Dieselbrændstof er mere effekttæt, hvilket er grunden til, at de fleste dieselbiler har højere drejningsmomenttal og også er det foretrukne valg for dem, der tilbringer det meste af deres tid på motorvejen, i det mindste i Europa. Som prikken over i’et leveres C5 X ikke med et AWD-system, hvilket er en skam, da den forhøjede kørehøjde og den forstærkede affjedring kunne være en velkommen tilføjelse om vinteren.
FAQ-afsnit
Er Citroen C5 X en stationcar eller en crossover?
Citroen C5 X ser ud til at være en bil, der låner sin designinspiration fra mange forskellige typer af biler. Til at begynde med ligner bilen en stationcar, når man ser den fra siden. Men når du kigger på taglinjen, vil du se en tydelig krumning, der gør, at C5 X også ligner coupé-agtige stationcars.
C5 X har dog også en hævet kørestilling og en hævet frihøjde, hvilket også giver den et utilitaristisk udseende, men mere på crossover-siden. Som sådan er C5 X unik, da der ikke er mange biler, der ser ud på den måde. Audi A6 Allroad og Subaru Outback synes at ligne hinanden en smule.
Er Citroen C5 X en luksusbil?
Citroen C5 X er ikke en gennemgående luksusbil, da den ikke kommer med et prisskilt, der kan konkurrere med A6 Allroad, som er en ægte luksusbil fra dette segment. Men C5 X er heller ikke en standardbil på økonominiveau, for den kommer med masser af luksuriøse detaljer, som løfter oplevelsen en hel del.
Hvornår kom Citroen C5 X på markedet?
Citroen C5 X har været til salg i et par måneder nu, mens nogle markeder (som Australien og New Zealand) får C5 X sandsynligvis i slutningen af året. Derfor bør vi vente et par måneder længere, indtil vi kan vurdere C5 X’s pålidelighed grundigt og korrekt, da korrekte vurderinger af pålideligheden tager tid, nogle gange endda år.