Biler med firehjulstræk bruger mere benzin sammenlignet med biler med firehjulstræk af samme mærke og model. Dette skyldes mange forskellige faktorer såsom øget vægt, flere komponenter i drivlinjen og ekstra friktion og roterende masse, der skabes af disse ekstra komponenter.
Roterende eller uaffjedret masse skaber en væsentlig forskel, når det gælder brændstofeffektivitet. Et godt eksempel på dette ses ofte hos sportsvogne i den høje ende af skalaen, som har tendens til at bruge kulstofkeramiske bremser og magnesium-/kulfiberhjul, der alle reducerer den uaffjedrede masse betydeligt.
Hvis der er mindre masse, der skal roteres, betyder det, at motoren ikke arbejder så hårdt, som den ellers ville gøre, og dermed mindskes behovet for brændstof. Tab af drivlinen er også en vigtig faktor, fordi en betydelig del af trækkraften er nødvendig for at få alle drivlinjekomponenterne til at dreje rundt, hvilket også har en negativ indvirkning på brændstofeffektiviteten.
Når fabrikanterne oplyser deres brændstoføkonomiske tal, er de normalt forbundet med de bedst mulige scenarier og kørselsmiljøer. Det betyder, at det er vigtigere at køre effektivt, end det er at vælge firehjulstræk eller RWD/FWD.
Moderne systemer med firehjulstræk og brændstofeffektivitet
Et firehjulstrækssystem er designet til at maksimere effektiviteten, men evnen til at lykkes med dette afhænger i høj grad af den måde, bilen køres på. Det betyder, at de fleste moderne biler med firehjulstræk ikke er firehjulstrukne hele tiden.
Hele pointen med et firehjulstrækssystem er at være enten RWD eller FWD i de fleste situationer, hvilket kun betyder, at alle fire hjul drives, hvis situationen gør det nødvendigt, eller med andre ord, at en bil kun er firehjulstrukket, når det er nødvendigt for at være sikker.
Hvis du for det meste kører på motorvejen, vil din bil med firehjulstræk næsten aldrig være firehjulstrukket. Hvis din bil har yderligere moderne brændstofbesparende teknologier som f.eks. cylinderdeaktiveringsteknologi eller mild-hybridteknologi, betyder det, at selv en 8-cylindret 600-hk 2-tons luksussedan med 600 hk kan være effektiv, hvis du kører den som sådan.
Allwheel drive-systemer er i sagens natur mindre effektive
Selv om du teoretisk set kan være mere effektiv med en bil med firehjulstræk, betyder det normalt, at en bil med firehjulstræk vil være mindre brændstoføkonomisk, hvis du kører din bil på samme måde, som du altid kører enhver anden bil.
Hovedårsagen til, at biler med firehjulstræk er mindre brændstoføkonomiske, er bilens øgede vægt, og logikken bag dette er enkel. Hvis du arbejder med en bestemt mængde energi, og du forsøger at bære byrder med forskellig vægt, er det forståeligt nok, at jo lettere du er, jo længere vil du bære den pågældende byrde.
En anden grund er drivlinjetab, fordi den energi, der skabes af motoren, skal gå gennem transferkassen og den forreste drivaksel, forakslen, de forreste sideaksler og derefter nå frem til selve hjulene. Hvis du kører i en bil med FWD/RWD-gear, kører disse komponenter kun på frihjul og kræver ikke trækkraft.
Fordi disse komponenter tjener et så vigtigt formål, er de også utroligt tunge for at være pålidelige og kunne klare vedvarende belastninger.
Hvorfor du bør vælge firehjulstræk
Selv om en bil med firehjulstræk er mindre brændstoføkonomisk, og den koster mere end en RWD/FWD-bil, er der mange grunde til, at en bil med firehjulstræk er et generelt bedre valg. En bil med firehjulstræk er mere sikker og mere sikker i næsten alle situationer, hvilket er altafgørende, når det gælder familiebiler.
Uanset hvor dygtig du er til at køre en RWD/FWD-bil, vil en bil med firehjulstræk næsten altid være bedre end disse biler, fordi den holder bedre fast i underlaget. Det er også en fordel for ydeevnen og bremserne, fordi der er mere vægt, der presser dækkene mod jorden.
Hvorom alting er, så er hovedårsagen til at vælge en bil med firehjulstræk, at den klarer sig langt bedre i kolde og glatte forhold. Selv med ordentlige dæk kan en bil nogle gange ikke klare glatte forhold, hvilket gør køreoplevelsen en smule mere stressende.
På den anden side udstråler en bil med firehjulstræk sikkerhed, når den er udstyret med de rigtige dæk, og der vil næsten aldrig være en situation eller en vinterhindring, som du ikke vil være i stand til at overvinde. Endelig er næsten alle biler af højere kvalitet simpelthen bedre, hvis de er udstyret med firehjulstræk, fordi de er sikrere, hurtigere og mere tillidsvækkende.
FAQ-afsnit
Hvilke biler har brug for firehjulstræk?
En lille del af bilerne i dag leveres med firehjulstræk som standard, de fleste biler fås enten med firehjulstræk som ekstraudstyr, eller også fås de slet ikke med firehjulstræk. Dette rejser spørgsmålet, om man bør vælge en variant med firehjulstræk, selv om det nogle gange koster et par tusinde ekstra.
Hvis du køber en større SUV, en stor sedan eller en familiebil, er det altid bedre at vælge firehjulstræk, både af sikkerhedsmæssige årsager og fordi du kan stole på din bil, når vejret finder det passende. Hvis du derimod køber en kompakt hatchback eller en sportsvogn, skal du ikke vælge firehjulstræk, hvis det ikke er nødvendigt.
Hvorfor har jeg brug for firehjulstræk?
Du har brug for firehjulstræk, hvis du primært bor i et område, hvor der kommer meget sne, is og regn i løbet af året. Du bør også vælge en bil med firehjulstræk, hvis du er en person, der jævnligt kommer på landet, hvor vejene ikke er så sofistikerede og tilstrækkeligt asfalterede.
Hvis du primært bruger din bil til længere ture på motorvejen, og du ikke oplever mange vejrmæssige modgang, har du ikke brug for en bil med firehjulstræk. Det kan dog være nyttigt at vælge en sådan uanset omstændighederne, hvis en variant med firehjulstræk af den pågældende bil giver bedre værdi på 2. håndmarkedet.
Kan jeg slå firehjulstræk fra?
De fleste biler har hele tiden firehjulstræk, hvilket betyder, at du ikke helt kan slå firehjulstrækket fra. 4WD-biler er konstrueret til at kunne skifte mellem 2WD eller 4WD, alt efter hvad du ønsker. 4WD-biler er næsten altid ældre terrængående SUV’er, hvilket betyder, at de ikke er lige så tilgængelige eller nødvendige som biler med firehjulstræk.
Nogle biler som BMW M5 eller Mercedes AMG E63 S giver dig mulighed for at koble frontdifferentialet helt fra, så bilen er 100 % RWD, men det giver kun mening at aktivere denne funktion i lukkede og sikre miljøer som f.eks. baner eller dragstrips.