BMW N47 – Alt hvad du skal vide

BMW N47

BMW blev grundlagt i München i 1916. Siden da har dette mærke produceret biler, som mange mennesker har forelsket sig i. Desuden har BMW produceret nogle fantastiske motorer undervejs, der har givet grus, kraft og holdbarhed. En af disse motorer er BMW N47.

BMW N47-motoren er en kraftfuld og højtydende motor. Den er også meget effektiv, da den bruger lidt brændstof sammenlignet med konkurrerende motorer i sin generation. Denne motor er dog upålidelig, voluminøs og dyr at vedligeholde. Men hvis den vedligeholdes korrekt, holder den i meget lang tid.

Historien om BMW N47-motoren

BMW N47-motoren er en firecylindret common rail dieselmotor fra BMW. Denne motor erstattede M47-motoren i 2007, og den blev efterfulgt af B47-motoren i 2014. Den var altså i brug mellem 2007 og 2013.

Da N47-motoren blev lanceret i marts 2007, blev den monteret i de forbedrede BMW 1-serie BMW E87- og E81-modeller i BMW 1-serien. Samme år blev den også installeret i 1-serie E82 og E88. Ikke desto mindre er denne motor blevet installeret i andre BMW-serier, såsom 5-serie E60 og E61 og 3-serie E90, E91, E92, E93 og E94 modellerne.

Twin turbo-versionen

I 2007 lancerede BMW en dobbelt sekventiel turbo-model. Denne model producerede i alt 150 kW (201 hk), og det er den første produktionsdiesel, der opnår en bestemt ydelse på mere end 75 kW (100 hk) pr. liter. Desuden anvender den den samme turboteknologi, som først blev vist i BMW E60 535d.

Bemærk, at modellen med 150 kW (201 hk) blev brugt i BMW E87 123d, E84 X1 xDrive 23d og F22 225d. Herefter fik motoren en opdatering, der øgede den samlede ydelse til 160 kW (215 hk) og blev monteret i BMW F30 325d, F10 525d og F32 425d.

BMW N47 motorvarianter

Motor Slagvolumen Kompressionsforhold Effekt Drejningsmoment År
N47D16 1,6 l (1 598 cc) 16,5:1 70 kW (94 hk) @4000 o/min 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500 til 2750 o/min 2013
85 kW (114 hk) @4000 o/min 260 N.m (192 lb.ft) @ 1500 til 2750 o/min 2012
N47D20

  BMW Z4 VS Ford Mustang - hvilken er bedst?

2,0 l (1 995 cc)

16,5:1 85 kW (114 hk) @4000 o/min 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 o/min 09/2009
105 kW (141 hk) @4000 o/min 300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 o/min 03/2007
120 kW (161 hk) @4000 o/min 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 o/min 09/2009
130 kW (174 hk) @4000 omdrejninger pr. minut 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 omdrejninger pr. minut 03/2007
135 kW (181 hk) @4000 omdrejninger pr. minut 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 omdrejninger pr. minut 03/2010
16,1:1 150 kW (201 hk) @4 400 omdrejninger pr. minut 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 omdrejninger pr. minut 03/2010
16,5:1 160 kW (215 hk) @4 400 o/min 450 N.m (332 lb.ft) @ 2500 o/min 2011

Motor Slagvolumen Kompressionsforhold Effekt Drejningsmoment År
N47D16 1,6 l (1 598 cc) 16,5:1 70 kW (94 hk) @4000 o/min 235 N.m (173 lb.ft) @ 1500 til 2750 o/min 2013
85 kW (114 hk) @4000 o/min 260 N.m (192 lb.ft) @ 1500 til 2750 o/min 2012
N47D20 2,0 l (1 995 cc) 16,5:1 85 kW (114 hk) @4000 o/min 260 N.m (192 lb.ft) @ 1750 o/min sep-09
105 kW (141 hk) @4000 o/min 300 N.m (221 lb.ft) @ 3000 o/min mar-07
120 kW (161 hk) @4000 omdrejninger pr. minut 340 N.m (251 lb.ft) @ 2000 omdrejninger pr. minut sep-09
130 kW (174 hk) @4000 omdrejninger pr. minut 350 N.m (258 lb.ft) @ 3000 omdrejninger pr. minut mar-07
135 kW (181 hk) @4000 omdrejninger pr. minut 380 N.m (280 lb.ft) @ 2750 omdrejninger pr. minut mar-10
16,1:1 150 kW (201 hk) @4 400 omdrejninger pr. minut 400 N.m (295 lb.ft) @ 2000 omdrejninger pr. minut mar-10
16,5:1 160 kW (215 hk) @4 400 omdrejninger pr. minut 450 N.m (332 lb.ft) @ 2500 omdrejninger pr. minut 2011

  Hvad er den mest støjsvage BMW?

Funktioner ved BMW N47

BMW N47-motoren leveres med et krumtaphus i aluminium med termisk sammenføjede foringer af gråt støbejern. Desuden har alle motorversioner to nåleholdte balanceraksler, der er indgrebet i krumtaphuset, bortset fra 85 kW-versionen i 116d.

Desuden er den udstyret med et firecylindret hoved med to overliggende knastaksler, der betjener ventilerne via rullevippearme. Mens common-rail-indsprøjtningsmekanismen på denne motor arbejder ved et tryk på mellem 1600 og 2000 bar. Derudover sprøjtes brændstoffet ind i forbrændingskammeret gennem de centralt fastmonterede magnetventilinjektorer.

Det er også vigtigt at bemærke, at de fleste BMW N47-motorvarianter har turboladere med justerbar turbineskovleopsætning. Desuden er de kraftigste trin, såsom 150 kW og 160 kW, udstyret med to turboladere, der fungerer efter det forenede princip om registeropladning og flerlagsopladning.

Sidst men ikke mindst er motoren udstyret med et dieselpartikelfilter, der renser udstødningsgasserne. Dette filter er placeret ved siden af motoren med en opstrøms oxidationskatalysator.

N47-motorernes effekt

BMW N47-motorvarianterne har ydelser fra 163 hk til 218 hk. Omvendt er de kraftigere motorer udstyret med et piezo commonrail-indsprøjtningssystem med et driftstryk på 1800 til 2000 bar. Mens de svagere motorer har et indsprøjtningstryk, der starter fra 1600 bar.

FAQ

Er BMW N47 en god motor?

Ja, BMW N47-motoren er en meget god motor. Den er kraftig, brændstoføkonomisk, lydløs og giver en behagelig lyd. Denne motor har dog også flere problemer, som kan tiltrække tusindvis af kroner i reparation og vedligeholdelse.

For eksempel kan problemet med timingkæden koste dig mindst 800 dollars i reparationer. Hvad mere er, kan du blive tvunget til at afmontere hele motoren, hvilket er besværligt og ekstremt dyrt.

Hvornår begynder BMW N47 at få problemer?

Nogle BMW N47-bilister har rapporteret, at de har registreret problemer allerede ved 20.000 miles. De fleste mennesker begynder dog at få problemer med timingkæden efter 60.000 miles. Men hvis du holder din BMW N47 under kontrol, kan du begynde at opleve de fleste problemer efter at have kørt over 100.000 miles.

  BMW i3 - Alt, hvad du behøver at vide

Hvad er de almindelige problemer med BMW N47?

BMW N47-motoren er en af de mindst pålidelige BMW-motorer, der nogensinde er bygget. Dette skyldes, at den registrerer flere problemer, som brugerne har klaget over gennem årene. Nogle af de problemer, som N47 oplever, er defekt timingkæde, defekt krumtapakselhjul, svigtende returfjeder, EGR-problemer og fejl i servostyringspumpen.

Hvorfor svigter N47-tidskæder?

Hovedårsagen til, at timingkæden svigter på BMW N47-motoren, er de svage spændingsanordninger, som ikke formår at påføre kæderne den ideelle spænding. Efter nogen tid bliver kæden slap og løsner sig. Dette medfører, at timingkæden knækker eller endda knækker.

Resumé

Generelt er BMW N47-motoren meget kraftig og økonomisk. Den har også en fremragende arbejdskultur, da den ikke vibrerer meget, og den frembringer en behagelig lyd. Den eneste udfordring er de alvorlige problemer, som den kommer med, såsom problemet med timingkæden, svigt i servostyringspumpen, defekt krumtapakselhjul, EGR-problemer og svigtende returfjeder.

Hvis du beslutter dig for at anskaffe dig en BMW N47-motor, skal du være klar til at bruge en del penge på reparationer og vedligeholdelse. Ikke desto mindre vil denne motor med den rette pleje og vedligeholdelse holde over 250.000 miles.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z