BMW i3 – Alt, hvad du behøver at vide

BMW i3

Hvis du er på udkig efter en kompakt, stilfuld, miljøvenlig og luksuriøs elbil, er BMW i3 en god mulighed. Denne bil er også nem at køre rundt i byen og parkere. På trods af dens kompakte design kan den transportere op til fem passagerer.

Du skal dog betale en del for det smukke udseende og de højteknologiske funktioner, som denne bil tilbyder. Den er dyrere end selv basismodellen af Tesla Model 3, som er hurtigere, mere pålidelig og yder bedre. Alt i alt er BMW i3 en fremragende bil for dem, der gerne vil have det nemt i byen.

Med en rækkevidde på omkring 97 miles er BMW i3 ikke den bedste bil for folk, der ønsker at rejse langt. Dens konkurrenter som Tesla Model 3, Nissan Leaf og Chevy Bolt har en bedre rækkevidde. Bortset fra det er BMW i3 mindre pålidelig end de fleste af sine konkurrenter.

Historien om BMW i3

BMW i3 er en hatchback med højt tag, der er fremstillet af BMW. Den kommer med en elektrisk drivlinje og har en litium-ion-batteripakke under gulvet. Derudover er den udstyret med et baghjulstræk via en enkelttrins gearkasse. Det er BMW’s første bil med nul emissioner.

I modsætning til de fleste helt elektriske biler leveres BMW i3 med to trims, som omfatter den helt elektriske (BEV) trim og hybrid (REX) trim. Sidstnævnte bruger batteriet, men har også en valgfri motor til udvidelse af rækkevidden. Desuden startede produktionen af BMW i3 i 2013 i Leipzig.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Denne bil kan prale af adskillige priser, og den er en af de fineste helt elektriske kompaktbiler på markedet. BMW i3 lå på en 3. plads blandt de solgte elbiler rundt om i verden fra 2014 til 2016. Desuden modtog den to priser som årets verdensbil, og den blev også kåret som årets bedste verdensbilsdesign i 2014.

  Hvilket læder bruger BMW? Er det ægte?

Funktioner af BMW i3

Udseende

BMW i3 er en flot og kompakt hatchback. Det er en af de flotteste biler i sin klasse med et højrodet design. Som de fleste elektriske BMW-modeller har den en lille nyregitter, der er placeret mellem to LED-lys.

Ud over at have et elegant ydre er BMW i3’s interiør også i topklasse, da den har en rummelig kabine, avancerede materialer og avanceret teknologi. Den kan også rumme op til fem passagerer, hvor ben- og hovedrummet foran er mere rummeligt end ben- og hovedrummet på den anden side.

Denne fremragende hatchback kommer med en akselafstand på 101,2 tommer, en længde på 158,1 tommer, en bredde på 70,5 tommer og en højde på 62,6 tommer.

Ydeevne

Dette er et af de områder, hvor BMW i3 mangler. Da den leveres med et lille batteri, er denne bil ikke særlig kraftfuld og har en lille rækkevidde. Den er baseret på el/gasmotortypen, der leverer maksimalt 181 hk og 199 lb-ft drejningsmoment. Den har også en rækkevidde på op til 97 miles, selv om dette kan ændre sig alt efter trim.

Komfort og lastrum

BMW i3 er måske nok en kompakt hatchback med højt tag, men denne elbil er rummelig. Den kan rumme op til fem passagerer og har rigeligt med plads. Den har i alt 84 kubikfod passagervolumen, hvilket er fint. Derudover har den 15,1 kubikfod lastrum med bagsæderne oppe og 36,9 kubikfod plads med bagsæderne foldet ned.

Pris

Før du køber BMW i3, er det afgørende at sammenligne prisen med prisen på konkurrenterne, såsom Nissan leaf (28.400), Tesla Model 3 (46.400) og Chevy Bolt (32.400). Du vil bemærke, at BMW i3 er langt dyrere end disse biler, mens de har bedre rækkevidde, effekt og er mere pålidelige. BMW i3 har en grundpris på ca. 52.400 dollars.

  Er en BMW hybrid det værd?

FAQ

Hvad er de almindelige problemer med BMW i3?

Hvis du har til hensigt at erhverve en brugt BMW i3 af høj kvalitet, skal du sørge for at kende nogle af de problemer, du sandsynligvis vil støde på undervejs. Nogle af de almindelige BMW i3-problemer er forkert printplade, problemer med styring, problemer med range extender, langsom opladning, problemer med brændstofdamp og fejl i motorophæng.

Bemærk, at disse problemer varierer fra det ene BMW-modelår til det andet. Nogle problemer kan kun findes på BMW i3 fra 2014, mens andre kun findes på BMW i3 fra 2018. Så tag dig god tid og find ud af, hvilke problemer der er almindelige på den model, du har til hensigt at erhverve.

Er BMW i3 billig at vedligeholde?

Ja, BMW i3 er en af de dyreste elbiler at vedligeholde. Som de fleste BMW’er oplever denne bil også masser af problemer, som bør løses i tide for at undgå dyre reparationer. Desuden er dens reservedele og BMW-services meget dyre, hvilket øger omkostningerne til vedligeholdelse.

Efter hvor mange kilometer begynder BMW i3 at udvikle problemer?

Nogle BMW i3-brugere har oplyst, at de begyndte at opleve problemer så hurtigt som ved 40.000 miles. De fleste alvorlige problemer begynder dog først efter, at bilen har kørt omkring 80.000 miles. Så hvis du ønsker at forlænge levetiden for din batteri i3, skal du sørge for, at den korrekte pleje og vedligeholdelse overholdes.

  Er det en dårlig idé at købe en brugt BMW?

Hvor længe holder en BMW i3?

BMW i3 har været på markedet i mindst 9 år. Ikke desto mindre har det vist sig, at selv om denne bil kan tilbagelægge over 100.000 miles, er den ret problematisk og dyr at eje i det lange løb. BMW i3 er en af de dyreste helt elektriske biler at eje på grund af de mange problemer, den står over for.

Er BMW i3 stadig værd at købe?

Det afhænger af, hvad du er på udkig efter. Hvis du ønsker en kompakt elektrisk hatchback, der er nem at køre rundt i byen, har et førsteklasses interiør og er miljøvenlig, er i3 det ideelle valg. Men hvis du ønsker en kompakt elbil med en anstændig rækkevidde, der er mere pålidelig, hurtigere og billigere at vedligeholde, er i3 ikke den bedste bil.

Resumé

BMW i3 tilbyder en jævn kørsel, fremragende køreegenskaber, et eksklusivt interiør, højteknologiske funktioner og en rummelig kabine. Den har dog en lille rækkevidde, er mindre pålidelig og dyrere end de fleste konkurrenter. Derfor er den et kæmpe røverkøb, når man tænker på, at dens konkurrenter er billigere, hurtigere, kraftigere og mere pålidelige.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z