BMW i3 – Almindelige problemer & fejl

BMW i3 Problemer

BMW i3 er en af de sjoveste el-/hybridbiler at køre. Ikke alene er denne bil kompakt, så føreren kan komme rundt i byen med stor lethed, men den er også rummelig, miljøvenlig og nem at parkere. Den leveres også med baghjulstræk, hvilket er fantastisk at køre.

Men som de fleste BMW-modeller har BMW i3 også nogle retfærdige problemer, som man skal tage sig af. Afhængigt af hvilket modelår du vælger, kan du blive konfronteret med det ene eller det andet problem. Nogle af de almindelige problemer, som du sandsynligvis vil støde på, er styringsproblemer, problemer med range extender, langsom opladning, fejl i motorophænget og meget mere.

Hvad er de almindelige problemer med BMW i3?

Styringsproblemer

BMW i3 har et kompakt design og er nem at manøvrere rundt i gaderne. Uanset dette har mange i3-ejere udtrykt bekymring over bilens styresystem. Nogle af de problemer, de har rejst, er, at styretøjet producerer knirkende lyde, og at det bliver stift, mens man drejer på styretøjet, er almindeligt.

En af de ting, der gør styretøjet stift, er lavt dæktryk. En anden mulig årsag er et lavt niveau af styrevæskeniveau. Hvis disse ikke er årsagen, skal du kontrollere bilens software eller elektronik. Mens hvis styretøjet larmer, kan det skyldes et dårligt smurt plastikleje i styretøjsspindlen.

Problem med det trykte kredsløbskort

Dette problem er almindeligt på BMW i3-modeller, der er fremstillet efter januar 2018. Det gælder både for BMW i3 Rex og Bev. Hvis din BMW i3 har dette problem, kan du bemærke et pludseligt tab af strøm eller endda en fuldstændig nedlukning af motoren. Dette problem opstår normalt på grund af et printkortmodul, der ikke lever op til de nødvendige specifikationer.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Bedste BMW-modeller med twin-turbo

Så når dette problem opstår, kan det føre til manglende elektrisk kontakt, hvilket får elektromotorens elektronik til at lukke for højspændingselektriciteten.

Problemer med range extender

Range Extender eller REX er en ekstra strømforsyningsenhed, der hjælper med at forlænge rækkevidden af BMW i3 eller til den næste ladestation. Bemærk, at range extender leveres med en lille benzinmotor, der hjælper med at træde til, når batteriet kommer under 5 %.

Selv om range extender er beregnet til at hjælpe med at øge rækkevidden, har den nogle komplikationer. Flere BMW i3-modeller fra før 2016 er blevet rapporteret at have problemer med range extender-funktionen. Brugere siger, at den hæmmer bilens acceleration, når der skiftes fra batteri til gas.

Når dette sker, kan det få bilen til at gå i limp mode under kørsel, eller bremselysene kan holde op med at fungere.

Langsom opladning

Et andet almindeligt problem, som mange BMW i3-brugere oplever, er langsom opladning. Dette skyldes hovedsageligt et defekt opladningskredsløb. Nogle BMW i3’er leveres med tre 16 ampere opladningskredsløb, som kan fungere uafhængigt af hinanden for 16 ampere opladningskredsløb eller parvis for 32 ampere enfaset opladning.

Hvis et af de 16 ampere-kredsene eller enheden går i stykker, vil BMW i3’eren kun oplade med 16 ampere, hvilket forårsager langsommelig opladning.

Fejl i motorophænget

De fleste BMW i3-ejere med i3-modeller fremstillet før 2016 har rapporteret dette problem. Dette problem skyldes normalt den billige motorholder af plastik, der er brugt i bilen. Når forholdene er hårde, kan denne plastikdel let blive beskadiget eller endda gå i stykker, hvilket fører til motorophængssvigt.

  BMW 645ci - Alt, hvad du behøver at vide

I nogle situationer kan motorophænget blive alvorligt beskadiget, og det påvirker ledninger og andre elektroniske dele.

Brændstofdampproblem

Dette problem er almindeligt i BMW i3 REX-modeller fremstillet mellem 2014 og 2017. BMW i3 REX-modellerne er udstyret med en lille benzinmotor, der hjælper med at oplade batteripakken for at øge rækkevidden. Desuden har den også en udluftningsledning fra brændstoftanken, der gnider mod den ribbet trådbeskyttelsesmuffe på batteriets positive kabel.

På grund af den konstante gnidning kan udluftningsledningen blive beskadiget og udvikle nogle revner eller, værre endnu, huller. Som følge heraf kan hullerne eller revnerne lade brændstofdampene slippe ud i motorrummet, og lækkende brændstof kan starte en brand. Hvis du har en af disse BMW i3-modeller, bør du sørge for at udskifte udluftningsledningen i tide for at undgå enhver fare.

FAQ

Hvilket modelår af BMW i3 er det mest pålidelige?

Det mest pålidelige BMW i3-modelår er 2017 BMW i3. Denne bil vurderer en pålidelighed lidt over gennemsnittet, hvilket er en god ting, når man tænker på, at de fleste af dens søskende falder under gennemsnittet. Den er tæt fulgt af modelåret 2015, som også har rapporteret færre problemer end andre modelår.

Hvilket modelår af BMW i3 er den mindst pålidelige?

Hvis du ønsker at købe en brugt BMW i3 af høj kvalitet, skal du holde dig fra BMW i3 fra 2014. Mange brugere har rapporteret om flere problemer med denne bil. Nogle af dem omfatter problemer med rækkeviddeforlængere, fejl i motorophæng og problemer med brændstofdamp.

Er BMW i3 dyr at vedligeholde?

De årlige vedligeholdelsesomkostninger for BMW i3 er omkring 1.173 dollars, mens de årlige vedligeholdelsesomkostninger for en gennemsnitsbil er 792 dollars. Derfor er BMW i3 dyr at vedligeholde. Desuden udvikler den flere problemer end sine konkurrenter, og dens reservedele er også meget dyre. Alt i alt er i3 dyr at vedligeholde.

  BMW 2-serie Pålidelighed

Hvad er forskellen mellem BMW i3 REX og BEV?

BMW i3 BEV er en almindelig elbil som Nissan Leaf, Chevy Bolt eller Tesla. På den anden side har BMW i3 REX samme drivlinje og rækkevidde som BEV’en, men den har også en benzinmotor, der genererer elektricitet for at øge bilens rækkevidde.

Hvordan kan jeg undgå dyre reparationer på BMW i3’eren?

Den bedste måde at undgå dyre reparationer på din BMW i3 på er at sikre, at du overholder BMW’s planlagte serviceeftersyn. Den anden måde er at sikre, at du praktiserer ordentlige kørevaner, så du ikke bruger mere tid i garagen end på vejen.

Konklusion

Nu hvor du kender nogle af de problemer, som du sandsynligvis vil støde på med BMW i3, er det vigtigt at tage sig af dem, før det er for sent. De fleste af disse problemer kan håndteres på et BMW-servicecenter mod et gebyr. Men hvis du køber en bil af en privatperson, skal du sikre dig, at den er blevet ordentligt vedligeholdt, før du betaler for den.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z