BMW 218d er en subkompakt executive car med mange fremragende funktioner. Bilen har fem døre, et stort lastrum, et rummeligt interiør, og den er meget brændstoføkonomisk. På trods af at BMW 218d har disse ekstraordinære funktioner, har den også flere problemer, som interesserede købere bør kende til.
Nogle af de almindelige problemer med BMW 218d er EGR-modulets køler kan lække, elektriske fejl, fejl i servostyringens understøttelse, problemer med klimaanlæg, olielækage og koblingsproblemer. Bemærk, at nogle problemer kom med visse modeller, og BMW har udstedt en tilbagekaldelse.
For eksempel er problemet med EGR-køleren, der lækker, almindeligt på BMW 218d fremstillet mellem 2014 og 2019. Tværtimod opstår andre problemer, når du lægger flere kilometer på. Og da BMW har mange plastikdele, vil de fleste komponenter begynde at udvikle problemer allerede fra 60.000 miles, hvis bilen ikke vedligeholdes korrekt.
Hvad er de almindelige problemer med 218d?
EGR-modulets køler kan lække
Dette er et producentrelateret problem, der er forbundet med BMW 218d-modeller fremstillet mellem 2014 og 2019. Årsagen til, at udstødningsgasrecirkulationen kan blive utæt, skyldes en utæt glykolkøler, der sammen med sod og oliesedimenter i EGR-modulet kan danne antændelige aflejringer.
BMW har tilbagekaldt BMW’er med dette problem. Så hvis du køber en brugt BMW 218d fremstillet mellem 2014 og 2019, bør du sikre dig, at ejeren har fået løst dette problem.
Defekt i servostyringsstøtten
ECU’en eller den elektroniske styreenhed for den elektriske servostyring er ikke særlig holdbar. Så efter at din bil har tilbagelagt adskillige kilometer, kan servostyringsstøtten fejle. For at undgå, at dette sker, skal du tage din bil til inspektion hvert år. Desuden kan dette løses ved at reparere de dårlige forbindelser og udskifte dårlige dele.
Elektriske fejl
De fleste BMW’er har elektriske problemer på grund af det dårlige afløbskoncept. Ikke desto mindre er elektriske problemer med BMW 218d normalt forbundet med skader eller normal slitage. Ledninger bliver normalt beskadiget af varme efter at have tilbagelagt flere kilometer. Overholdelse af BMW’s planlagte vedligeholdelsesservice bør hjælpe med at undgå sådanne mindre problemer.
Problemer med klimaanlæg
Klimaanlægget kan også udvikle nogle problemer efter at have tilbagelagt flere kilometer. Hovedårsagen til problemer med klimaanlægget er, at freonvæsken er utæt eller en lækage i klimaanlægget. Tag bilen til en BMW-mekaniker eller et servicecenter for at få den repareret.
Blown up turbo
Dette er et almindeligt problem med de fleste BMW’er. Hvis du er længe om at skifte olie på BMW 218d, kan du ende med en sprængt turbo. Derfor er det vigtigt at skifte olie på din BMW 218d hver 12.000 miles. Desuden kan snavset olie eller mangel på olie få turboen til at sprænge.
Koblingsproblemer
En kobling er billig at udskifte og vedligeholde. Desuden tager det flere kilometer, før en kobling bliver dårlig. Derfor glemmer de fleste BMW-ejere at vedligeholde deres kobling, så den går i stykker. En dårlig kobling vil vise tegn som vibrationer, er svær at trykke på, eller pedalen bliver så let at trykke på. Få din kobling udskiftet hver 100.000 mil.
Olielækage
Sidst, men ikke mindst, er olielækage et andet stort problem, som de fleste BMW-modeller står over for, herunder BMW 218d. Dette skyldes normalt dele af lav kvalitet, såsom plastikoliefilteret og gummipakninger til dækslet i gummi. Disse dele slides hurtigere, hvilket medfører, at olien lækker. Hold øje med disse dele, og udskift dem i tide.
FAQ
Er BMW 218d en god bil?
Ja, BMW 218d er en fremragende bil. Denne multifunktionelle bil er en dejlig hverdagsbil, da den er rummelig, brændstoføkonomisk og yder fremragende. Derudover er denne bil pålidelig, hvilket gør den til en god bil til daglig kørsel. Den er dog ikke egnet til folk, der leder efter en luksuriøs og højtydende bil.
Hvad er den mest pålidelige BMW 218d model årgang?
Den mest pålidelige BMW 218d blev lavet i 2016 og 2019. Tværtimod blev de mest problematiske BMW 218d-modeller lavet i 2020. Så hvis du vil undgå at opleve flere problemer, skal du vælge de mere pålidelige BMW 218d-modeller, der er fremstillet i 2016 og 2018, hvis du vil undgå at opleve flere problemer.
Efter hvor mange kilometer begynder BMW 218d at opleve problemer?
Som de fleste kompakte BMW-modeller begynder BMW 218d at få problemer allerede fra 60.000 miles. Med korrekt pleje og vedligeholdelse oplever du dog muligvis ikke problemer, før du rammer over 100.000 miles. Ikke desto mindre kan nogle mennesker begynde at opleve problemer efter at have nået 120.000 miles.
Hvor længe holder en BMW 218d?
Det afhænger af, hvor godt du vedligeholder bilen og dine kørevaner. Hvis du overholder BMW’s planlagte vedligeholdelsesservice, kan din bil holde over 200k miles. Men hvis du ikke passer godt på din bil, kan du få problemer med at nå over 150k miles.
BMW 218d er en meget pålidelig bil, da mange pålidelighedsagenturer som Consumer Reports og J.D. Power har vurderet den til at være mere pålidelig end gennemsnittet. Det betyder, at den kommer med en pålidelig motor og rapporterer færre problemer end de fleste biler i sin klasse.
Er det dyrt at vedligeholde BMW 218d?
I de første 10 år, hvor du ejer en BMW 218d, koster det dig ca. 13.700 kr. at vedligeholde den. Hvis du sammenligner dette med andre lignende biler, vil du opdage, at omkostningerne er ret høje. Hvis du vil spare penge, bør du derfor overveje at få en MPV, der er billigere at vedligeholde.
De høje omkostninger til vedligeholdelse af BMW 218d kan hænge sammen med de høje omkostninger til anskaffelse af BMW 218d OEM-reservedele. Dertil kommer, at omkostningerne til BMW-service er høje, hvilket gør, at den samlede reparation og vedligeholdelse af bilen bliver høj.
Konklusion
Sammenfattende er BMW 218d en pålidelig bil, men den kommer også med flere udfordringer, som interesserede købere bør kende til. Nogle af de bemærkelsesværdige problemer, som interesserede købere eller ejere af BMW 218d bør forvente at få, er elektriske fejl, EGR-modulets køler kunne lække, turboen sprængt i luften, fejl i servostyringsstøtten og olielækage.
Før du køber en brugt BMW 218d, skal du kontrollere og finde ud af, om den er blevet tilbagekaldt, og om den brugte har håndteret problemet. Hvis ikke, skal du sikre dig, at problemet er håndteret, inden du skifter ejer. De fleste af de problemer, som BMW 218d står over for, kan håndteres af en certificeret BMW-tekniker eller fra BMW-servicecentret.