Når du beslutter dig for at investere i en BMW, er en af de ting, du skal overveje, hvor meget du vil bruge på reparation og vedligeholdelse. BMW’er er nogle af de dyreste biler at eje på markedet. Derfor er det vigtigt at kende nogle af de problemer, som du vil stå over for, når du anskaffer dig BMW 116d.
BMW 116d er en af de fineste små hatchbacks på markedet. Denne bil er rummelig, pålidelig, brændstoføkonomisk og praktisk. Oven i købet er den ganske billigere at anskaffe og vedligeholde sammenlignet med sine større søskende. Den har dog nogle almindelige problemer, som brugere og interesserede købere bør være klar til at håndtere.
Hvad er de almindelige problemer med BMW 116d?
Motoren går i stå
Der har været flere tilbagekaldelser på grund af motorstop. Tilbagekaldelserne var forbundet med et elektrisk problem, der fik motoren til at gå i stå, mens den kørte. Når dette sker, tændes kontrollampen for motoren. BMW har opdaget, at et kabel, der leverer strøm til distributionen, kan blive defekt og forårsage problemet.
For at løse problemet skal du udskifte det defekte kabel. Dette er noget, der kan gøres hurtigt af en certificeret tekniker.
Fejl i servostyringen
Et andet almindeligt problem, som brugere af BMW 116d står over for, er et problem med servostyringen. To problemer blev opdaget som værende problemet. Det første problem var en fejl i servostyringens ECU og det andet problem var en dårlig styreboks. Begge disse problemer blev løst, og de nyeste modeller har dem ikke.
Defekt krumtapakselsensor
En defekt krumtapakselsensor kan være ret dyrt at reparere. Det problem, der gjorde krumtapakselsensoren dårlig, var defekt software i krumtapakselsensoren. Nogle af tegnene på en dårlig krumtapakselsensor er nedsat motorkraft, ujævn kørsel eller motorstop. For at løse dette problem skal du udskifte hele krumtapakselsensoren.
Brændstofpumpefejl
Dette problem opstår normalt på grund af produktionsfejl fra fabrikken. Brændstofpumpen svigter på grund af dele, der ikke er blevet forniklet godt. Nogle af tegnene på en dårlig brændstofpumpe er en advarselslampe og en meddelelse, der vises i kombiinstrumentet. Hvis brændstofpumpen er gået i stykker, skal du udskifte den.
Fejl i VANOS-systemet
Selv om nogle få biler blev tilbagekaldt på grund af dette problem, var det en plage, når man forsøgte at skifte gear. VANOS-systemet fungerede dårligt på grund af en bolt, der bliver løs i koblingens trykplade. Dette fik bilen til at miste kraft. For at afhjælpe problemet skal du reparere VANOS-systemet.
Problem med dørhåndtag
Dette er et almindeligt problem i de fleste BMW-modeller. Når du åbner døren, vender dørhåndtaget muligvis ikke tilbage til sin normale position. Dette skyldes et dårligt håndtag og en dårlig lås. I nogle tilfælde kan dørlåsesystemet og aktuatoren have problemer, som gør, at døren ikke kan åbnes. Uanset hvad problemet er, skal du opdage det og udskifte den nødvendige del.
Problemer med koblingsplade
Mange brugere har rapporteret, at koblingspladen har problemer, der påvirker, hvordan gearkassen fungerer. Dette påvirker igen gearskiftet. Det skyldes en løs bolt i koblingens trykplade. Så hvis koblingspladen ikke fungerer fint, vil det også påvirke gearkassen og transmissionen. Udskift den dårlige koblingsplade.
EGR-modulet kan lække
BMW 116d leveres med et EGR-modul. Efter nogen tids brug kan EGR-modulet blive defekt og begynde at lække. Tag bilen til mekanikeren, og få det repareret.
Kardanakslen kan gå i stykker
Dette gælder kun for 2. generation af BMW 116d og ikke for de nyeste modeller med forhjulstræk. Da BMW 116d er baghjulstrukket med kardanaksel, tager den kraften fra motoren foran og leder den videre til baghjulene. Efter et stykke tid kan en forreste kardanforbindelse blive dårlig og skal udskiftes.
FAQ
Er BMW 116d pålidelig?
Selv om BMW har et dårligt ry, når det gælder pålidelighed, er BMW 116d en ret pålidelig bil. Den er vurderet lidt over gennemsnittet, da den registrerer færre problemer sammenlignet med familiebiler i 5-serien. Kun BMW 3-serien har mere pålidelige modeller end BMW 116d.
Efter hvor mange kilometer begynder BMW 116d at få problemer?
Hvis bilen ikke er ordentligt vedligeholdt, kan den begynde at få problemer allerede ved 40.000 miles. Men hvis den er godt vedligeholdt, kan den køre over 100.000 km uden at have alvorlige problemer. Nogle 116d-varianter kan endda køre over 200.000 miles. Så hvor godt du vedligeholder din bil, spiller en afgørende rolle for, hvor hurtigt du begynder at få problemer.
Er BMW 116d dyr at vedligeholde?
Ja, BMW 116d er dyr at vedligeholde. Det skyldes, at den kommer med flere problemer, der koster meget at løse. Desuden er BMW OEM-dele meget dyre og ret udfordrende at få fat i. Oven i det er prisen på arbejdskraft meget høj, hvilket gør de samlede omkostninger til vedligeholdelse til at være virkelig høje.
Holder BMW 116d sin værdi?
Nej, den holder ikke sin værdi. Ligesom andre luksusbiler mister BMW 1-serie 15% af sin værdi, så snart du kører ud af showroomet. Efter 5 år vil BMW 1-serie have mistet mindst 50 % af sin værdi. Desuden har dens konkurrenter som Mercedes-Benz A-klasse en bedre gensalgsværdi.
Er BMW 1-serie en kvindebil?
Ja, BMW 1-serie er mere feminin end maskulin. Det skyldes, at denne bil er kompakt, stilfuld og komfortabel. Den er også lettere at håndtere sammenlignet med de kraftigere BMW 3, 4 og 5-serier. Desuden har den en anstændig hastighed og dens brændstofeffektivitet.
Afsluttende tanker
BMW 116d er en dejlig kompakt hatchback med exceptionelle præstationer. Den er også lettere at vedligeholde end de fleste BMW’er, og den er brændstoføkonomisk. Den kommer dog også med flere problemer, herunder dem, som vi har fremhævet ovenfor.
Den gode nyhed er, at de fleste af de problemer, som denne bil kommer med, er enkle at løse. Besøg en certificeret BMW-mekaniker eller et BMW-servicecenter, hvis du oplever et af de ovennævnte problemer. Generelt er dette en fin bil for folk, der ønsker en BMW, men ikke har penge til at bruge på en high-end model.