Offroad-muskelbiler findes ikke rigtig på samme måde som for længe siden. Nu handler det om at putte en stor muskel-V8’er i en SUV, der kan klare alt. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, for nogle af disse SUV’er er ligefrem utroligt dygtige. I denne artikel vil vi liste de bedste offroad-muskelbiler i 2023.
Til at starte med vil vi nævne Jeep Grand Cherokee Trackhawk, en 707 hk-maskine, der primært er designet til brug på landevejen, men som kan klare sig selv på en offroad-bane. Dodge Durango SRT er også i stand til at tilbyde ekstrem kraft, men kan også køre offroad.
Jeep Wrangler Rubicon med en V8 er også en muskelbil til offroadkørsel, da den tilbyder nok kraft til at rive offroadspor ned. Øverst på denne liste vil vi nævne Mercedes-Benz G63 AMG. Ja, G63 er ikke nogen muskelbil, da den ikke engang er amerikansk produceret, men ingen kan benægte, hvor muskuløs den føles, især med den halsbrækkende V8-motor.
Alt i alt kan du virkelig ikke købe en “ægte” muskel- offroad-bil i dag. Mange mennesker har ombygget eksisterende muskelbiler for at gøre dem mere offroad-venlige, men det er ikke ligefrem noget, man kan gå direkte til at købe.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Jeep Grand Cherokee Trackhawk er den mest kraftfulde Grand Cherokee nogensinde. Den er udstyret med en 6,2L supercharged V8-motor med 707 hk og et drejningsmoment på 645 lb-ft. Trackhawk kører og lyder som en ægte muskelbil, hvilket betyder, at den bogstaveligt talt vil rive dine ører ud, hvis du støder på en sådan, selv med mindre justeringer af udstødningen.
Med AWD kan Trackhawk endda køre offroad, selv om den ikke nødvendigvis er designet til at udmærke sig i den henseende. Selv om Trackhawk aldrig var beregnet til eller blev testet på en ægte offroad-bane, har mange ejere prøvet det med større og kraftigere dæk. Lad os bare sige, at du ikke kommer til at have svært ved at sidde fast med så meget kraft under foden hele tiden.
Dodge Durango SRT
Den 6,4L HEMI V8-motor med 6,4L HEMI, der findes i Durango, yder 475 hk og 470 lb-ft moment, hvilket er mere end nok til at få dig i gang på et off-road-spor. Selvfølgelig er Hellcat Durango endnu kraftigere, men den er ikke lige så god på en offroadbane som den “almindelige” SRT-model. Det er en langt mere habil overlanding-bil end det er en offroad-bil, men hvis du foretager små justeringer, kan den være det.
Dodge siger, at SRT’en ikke har den nødvendige undervognsbeskyttelse som nogle andre V8-SUV’er fra fabrikken, men når det gælder balance, chassis og kontrol, er SRT’en bare perfekt. Uanset hvad, vil du høre om Durango SRT-ejere, der tager på offroadtur her og der, hvilket ikke er så usædvanligt, når man tænker på, at der er tale om en AWD-SUV med 475 hk, der i sagens natur er designet til at køre overalt.
Jeep Wrangler Rubicon V8
En V8-udrustet Jeep Wrangler Rubicon er et bæst, når det kommer til off-roading. Med 470 hk og et drejningsmoment på 470 lb-ft har den den samme motor, som du finder i SRT Durango. Jeep’en er dog mere et offroad-køretøj end Durango, hvilket er det, du ønsker, hvis du er seriøs med at køre offroad.
Wrangler er fantastisk til Overlanding, rock-crawling, mudder-trailing, klitkørsel, eller hvad du ellers kaster efter den. Den er designet fra bunden til at kunne køre overalt, hvilket betyder, at der er meget lidt, der faktisk kan stoppe den. Alt i alt er Wrangler Rubicon V8 sandsynligvis det mest kapable offroad-køretøj på denne liste, måske bortset fra AMG G63 AMG, som vi nu vil diskutere i næste afsnit.
Mercedes-Benz AMG G63 AMG G63
Den mægtige G-vogn er på ingen måde en muskelbil, da den er så tysk som tyske biler kan blive. Den har dog en V8’er under motorhjelmen, der føles som om den hører hjemme i en moderne muskelbil. Med 577 hk og et drejningsmoment på 627 lb-ft vil du ikke føle nogen mangel på kraft med G63, uanset hvor du befinder dig.
Med tre spærredifferentialer er G63 i stand til at krydse terræn, som kun Wrangler Rubicon kan fatte af alle de biler, der er nævnt i denne artikel. Udover at være så kraftfuld og så kompetent er G63 pakket med den nyeste Mercedes-teknologi og alle de bekvemmeligheder, du kan ønske dig.
FAQ sektion
Kan muskelbiler køre off-road?
Ikke rigtig. Muskelbiler blev overvejende designet til kvartmile-løb og løb af en stoplys. Herefter blev de mere almindelige og begyndte at være luksuriøse og teknologivenlige. Ægte muskelbiler var barebone og havde en enorm halsende V8, der gjorde bilen ekstremt næsetung, hvilket gav den den karakteristiske køreoplevelse.
Disse biler har ofte svært ved at køre ligeud på perfekt asfalterede veje, og derfor hører de ikke hjemme på nogen off-road-stier. Hvis du ikke tror mig, kan du bare google, hvor mange Ford Mustangs der er kørt galt blot ved at køre ud fra et cars and coffee-arrangement.
Findes der muskelbiler SUV’er?
Nej, der blev aldrig bygget en “ægte” muskel-SUV, da muskelbiler overvejende var to-dørs store coupéer med V8-motorer, skarpt udseende, brede dæk, hættekugler og udadvendte kofangere. Selv om SUV’er som Trackhawk passer nogenlunde til denne beskrivelse, er de ikke ægte muskelbiler, da ægte muskelbiler ikke eksisterer længere.
De hører hjemme i 60’erne, 70’erne og 80’erne og kan ikke købes i dag. Selvfølgelig er Hellcats og GT500’erne og ZL1’erne fantastiske, men de er ikke rigtige muskelbiler på samme måde som de var det i gamle dage.
Har Europa muskelbiler?
Muscle car-navnet var og er stadig forbundet med amerikansk producerede biler, men hvis vi ser på, hvad der gjorde en muskelbil til en muskelbil, kan vi se nogle europæiske modeller, der passer til den beskrivelse. Den gamle V8 Vantage fra Aston Martin er en ren muskelbil, bare google det, hvis du ikke tror mig. Mange AMG Mercedes-modeller som E55 eller C63 er også muskelbiler.
DeTomaso Longchamp og Mercedes AMG “Hammer” er også muskelbiler fra europæiske bilproducenter.