I landet af subkompakte luksus-crossover-SUV’er tilbyder Mercedes GLA en Mercedes-Benz-værdig oplevelse til omkring 450.000 kr. Denne pris kan virke som lidt af en strækning for en subkompakt crossover-SUV, men GLA formår at slå over sin vægtklasse i flere vigtige kategorier.
Den bedste, højest trimmede Mercedes GLA er GLA 45 AMG, men denne performance-version koster lidt mere end en 1.000.000 kr. Denne pris er lidt svær at retfærdiggøre, hvis du ikke er på markedet for en præstationsorienteret subkompakt crossover SUV, men der er andre mere overkommelige muligheder.
Almindelige Mercedes GLA-modeller
De to vigtigste trimniveauer for GLA er den almindelige GLA 250, som starter ved omkring 450.000 kroner, og GLA 250 4-Matic, som starter ved omkring 450.000 kroner.
Den åbenlyse forskel her er firehjulstrækket, og mange kunder har en tendens til at vælge 4-Matic, da firehjulstrækket giver et bedre greb. Dette system resulterer i en mere sikker pakke, især under fugtige og kolde forhold.
Hvis du bor i et klima, hvor der sjældent er ugunstige vejrforhold, kan du dog spare en dollar eller to ved at vælge den almindelige GLA 250 med forhjulstræk. Når det kommer til videresalg, er 4-Matic-versionen dog helt sikkert et mere populært valg.
GLA 250 har 208 hk og ca. 258 lb.-ft. i begge udgaver, en 7-trins DCT-gearkasse og giver omkring 35 MPG, hvilket ikke nødvendigvis er et klasseledende brændstoføkonomisk resultat. Men hvis du synes, at begge disse trims ser kedelige ud, ser en AMG Exclusive-version helt sikkert mere tiltalende ud.
AMG-pakken omfatter en lang liste af sportslige ekstraudstyr, såsom AMG-fælge, AMG-sportssæder, sædevarme foran, 4-vejs lændestøtte, et 3-eget multifunktions-sportsrat med 3 eger, udvidet aluminium- og læderdesign og meget mere. AMG-pakken er også meget eftertragtet på brugtmarkedet.
GLA 35 AMG og GLA 45 AMG
Hvis du synes, at selv AMG-pakken på GLA 250 4-Matic stadig er kedelig, og at den mangler ydeevne, er GLA 35 AMG og GLA 45 AMG de allerbedste GLA-modeller, der i øjeblikket er sat til salg hos de fleste Mercedes-forhandlere.
35 AMG koster omkring 47.500 kroner, og for en sådan pris får du en veludrustet GLA 250 4-Matic med 300 hk. Selv til en så høj pris vil Mercedes stadig sælge en masse ekstra ekstraudstyr, der vil øge den endelige pris på 35 AMG til et område, der for det meste er besat af større SUV’er.
For at give en sammenligning, så starter den store GLC SUV på omkring 450.000, og med en GLA 35 med et godt udstyr kan du få en rimeligt specificeret GLC. Lad os se det i øjnene, subkompakte crossover-SUV’er er ikke skabt til præstationsorienteret kørsel, og af den grund, og mange andre grunde, er en GLC et bedre køb på dette prisniveau.
Men hvis du vil have den mest sportslige subkompakte crossover-SUV, som Mercedes nogensinde kunne sælge dig, er det GLA 45 AMG. GLA 45 har 382 hestekræfter, et stivere chassis og en affjedringspakke, der egner sig mest til moderat kørsel med høj ydeevne.
Som tidligere nævnt er biler i dette segment begrænset af deres konstruktion og er ikke lavet med performancekørsel i tankerne. Desuden er prisen på disse biler utroligt svær at retfærdiggøre. Så hvis du vil have en mindre, mere sportslig Mercedes, skal du vælge A eller CLA 45 AMG, eller glemme den helt og aldeles og vælge en anstændigt specificeret GLC i stedet.
Den “perfekte” GLA
For at finde den perfekte GLA bør du gå i gang og prøvekøre alle de forskellige varianter. Når alle disse forskellige versioner er oplevet, bør du tage et godt kig på listen over ekstraudstyr og beslutte, hvad der er nødvendigt, og hvad der ønskes.
Når du køber en ny Mercedes, kan du blande og matche mange forskellige Premium- og AMG-pakker, specifikke tilvalg og lignende, som vil gøre bilen personlig efter din egen smag. Du kan vælge maling, fælge, lydsystem, ambient belysning og en masse andet.
Så en perfekt GLA er nok den, som du selv finder perfekt, ikke den, som en anden vælger for dig. Selvfølgelig er nogle versioner objektivt set bedre end andre, men vi må ikke glemme, at biler også er et følelsesmæssigt køb.
Mere om Mercedes GLA
Hvordan klarer konkurrenterne sig i forhold til GLA’en?
De vigtigste konkurrenter til GLA er Audi Q3 og BMW X1. Alle tre biler tilbyder en oplevelse, der er sådanne premium-mærkenavne værdig, men der er tydelige besparelser i disse, og det gælder især AMG-, RS- eller M-modellerne.
Alle tre af disse mærker anerkender den store markedsandel, som disse modeller har, så når der kommer nyere modeller, tilbyder de fleste af dem betydeligt mere end forgængerne. Den nye Q3 ligner f.eks. mere en A3, men den tidligere Q3 virkede bare lidt som en tidligere generation, selv da den lige var udkommet.
Hvilken generation af GLA er den bedste?
Den nye GLA er den bedste, det er en no brainer. Den tidligere generation af GLA og A-klassen fik en ret blandet modtagelse af kunderne, da mange af dem mente, at de begge ikke er “ægte Mercedes”.
Desuden har Mercedes med den nye model rent faktisk tænkt lidt over GLA’en, og nu repræsenterer GLA’en en god entry-level Mercedes subkompakt crossover på subkompakt niveau. Mercedes har formået at gøre den nye GLA mere beslægtet med større modeller og mindre af en designmæssig eftertanke. Og salget høster helt sikkert frugterne af det.
Er GLA et bedre køb end A-klassens hatchback på begynderniveau eller den stilfulde CLA?
I dag er folk vilde med SUV’er. Selv om GLA er en subkompakt crossover-SUV, er det stadig en SUV.
Så det er mere et spørgsmål om design end noget andet, for disse to deler mange komponenter. A-klassens hatchback og GLA er sammenlignelige prismæssigt, og de tilbyder stort set de samme funktioner. GLA tilbyder FWD i ikke-AMG-modeller, hvilket A-klassen ikke gør.
Men hvis du ønsker en AMG-version, virker A-klassen som en mere sportslig bil. Hvis du foretrækker stil og substans, tilbyder Mercedes CLA til 38.000 USD et sedan-lignende design til en mere overkommelig pris. CLA er helt sikkert et populært valg, men den mangler praktisk anvendelighed i forhold til GLA og A-klassen.