BMW X5 G05 xDrive40i er en af de mest velegnede BMW SUV’er til offroadkørsel eller til at køre højt oppe i bjergene. Den mellemstore SUV er en kombination af kraft, kontrol og stil. Firehjulstrækket sammen med en kraftig benzinmotor gør den velegnet til offroadkørsel samt til kørsel under barske forhold som sne og regn.
BMW X5 G05 xDrive40i
G05 luftede i 2019 og er fjerde generation af BMW X5. Vi anbefaler F4-layoutet xDrive-versionen til offroadkørsel, da sDrive- og FCV-baghjulstræk måske ikke er egnet til glatte forhold. Desuden har BMW X5 en tilpasningsdygtig offroad-kørselstilstand, der ændrer dine SUV-indstillinger alt efter det underlag, du kører på.
BMW X5 er vores foretrukne SUV, da BMW X7 er ret stor og måske ikke er lige så smidig til at håndtere terrænkørsel som X5. Der er mange motorvarianter til rådighed, lige fra benzin, diesel og en elektrisk brændselscelledrevet combo.
X5 G05 – Motorindstillinger
Med det store udvalg af motorvarianter er de mest velegnede til køretøjet X5 xDrive40i og 4,4 L V8-motoren i xDrive50i. Selv om BMW X5 er bedre på vejen end uden for den, har den stadig nogle offroad-køreegenskaber.
Tilgængelige benzinmotorer:
● X5 xDrive40i, 2018, B58B30M1 3,0 L l6 turbo, 335 hestekræfter
● X5 xDrive50i, 2018, N63B44M3 4,4 L V8 twin-turbo, 456 hestekræfter
● X5 M50i, 2019, N63B44T3, 4,4 L V8 twin-turbo, 523 hestekræfter
● X5 xDrive45e, 2019, B58B30M1 3,0 L l6 turbo plus en synkron elmotor, 389 hestekræfter
● X5 M, 2020, S63 4,4 L V8 twin-turbo, 597 hestekræfter
● X5 M Competition, 2020, S63 4.4 L V8 twin-turbo, 617 hestekræfter
Dieselmotor muligheder:
● X5 xDrive25d, 2018, B47B20 2,0 L i4 turbo, 231 hestekræfter
● X5 xDrive30d, 2018, B57D30 3.0 L l6 turbo, 261 hestekræfter
● X5 xDrive40d, 2018, B57D30A 3.0 L l6 turbo, 335 hestekræfter
● X5 M50d, 2018 – 2020, B57D30C 3.0 L l6 quad turbo, 394 hestekræfter
Det tager den gennemsnitlige xDrive30d med dieselmotor 6,1 sekunder at nå fra 0 til 62 miles i timen, mens den benzindrevne xDrive40i på begynderniveau når det på 5,7 sekunder.
Benzinversionen føles langt mere responsiv på gaspedalen end dieselversionen og føles også bedre på omdrejningstallene. Hvis du er mere til fartglæde, kan BMW X5 med M50i-motoren nå fra 0 til 62 miles i timen på kun 4,3 sekunder, hvilket er forbløffende for en SUV.
BMW X5 G05 – affjedring og kørsel
Alle BMW X5’ere bortset fra M50i leveres med en standard luftfjedering. G05 bevarer generelt en jævn kørsel selv på mere ujævnt underlag, hvilket gør den til en noget god terrængående bil. Undtagelsen i flokken er BMW xDrive45e, som føles mere ru på kanterne, når man kører på mindre vedligeholdte veje. Måske er hovedårsagen til det de store 21-tommers hjul, som den leveres med.
Hvis du er på udkig efter en terrængående bil, anbefaler vi ikke BMW M50i, da den leveres med en Adaptive M affjedring, der er designet til sportsvogne. M50i-ophænget er meget adræt på vejen, men meget hårdere og mindre absorberende på mere ujævnt underlag. Hvis du kører i Sport-tilstand, vil du desuden føle det, som om du støder ind i hver eneste sten undervejs.
Alle BMW X5-modeller giver et meget seriøst og ret stabilt vejgreb på vejen, uanset vejforholdene. BMW X5 laver skarpere og mere sikre sving end Range Rover Sport, selv på offroad-områder.
Tilpasselige off-road-kørselstilstande
BMW X5’s standard firehjulstræk gør det muligt for køretøjet at have en offroad-tilstand, der tilpasser kørehøjden og indstillingerne til de forskellige underlag, du bringer køretøjet til. Touchskærmen giver dig mulighed for at vælge mellem flere forskellige overflader blot med et enkelt klik på infotainmentsystemet. (Du kan vælge mellem sand, grus- og stenet terræn, stenet terræn og snedækket terræn).
X5 er et godt terrængående køretøj, og med den innovative køretilstand rangerer den næsten op i nærheden af de bedste. Den er stadig ikke lige så god som Land Rover Discovery eller Defender SUV’erne. Uanset hvad kan de ikke matche X5 på vejen, og du er måske på udkig efter en kombination af begge dele.
Interiør og sikkerhed
Kørestillingen er upåklagelig, og den elektriske sædejustering fungerer vidunderligt, som man kan forvente af en BMW. Udsigten fra kabinen er kommanderende og rigelig, hvilket tjener en stor funktion under terrænkørsel, så du kan få øje på ujævne overflader eller områder, som du ønsker at undgå.
Infotainment touchscreen-displayet er en standardskærm på 12,3 tommer. Den er yderst intuitiv at bruge, selv for folk, der ikke har rørt ved en før. Interiøret føles ikke som det i et strengt terrængående køretøj, men snarere som en luksus-SUV af høj kvalitet.
BMW X5 scorer 5 ud af 5 i Euro NCAP’s sikkerhedsvurdering med en imponerende sikkerhed for voksne passagerer på 89 % og en sikkerhed for børn på 86 %.
Mere om offroadkørsel i din BMW
Er BMW xDrive-systemet et pålideligt fuldtids-allwheel-drive-system til offroading?
BMW xDrive er et fuldtids firehjulstræk. Det er pålideligt til milde til moderate offroad-betingelser. Nogle modeller som f.eks. de nyere BMW X3, X5 og X7 leveres med et standardunderlagsvalg til forskellige terræner i terrænet til offroad-brug. X5 og X7 har en højde på 10,3 tommer over jorden, hvilket gør dem velegnede til moderat offroadkørsel eller snedækkede forhold.
Hvorfor er de fleste BMW’er dårlige at køre i sne?
Biler med baghjulstræk har en tendens til at klare sig dårligere i sneen end biler med forhjulstræk. Årsagen til fordommen om, at BMW’er er dårlige i sneen, er, at de fleste ældre BMW-modeller var baghjulstrukne.
På den anden side er nyere BMW SUV’er udstyret med xDrive, et firehjulstrækssystem, som gør dem i stand til at klare sig bedre i sne eller regn. Dækkene på din bil er også lige så vigtige som drivsystemet, når du kører i sne.