Audi SQ7 er den bedste 7-sæders SUV i Audi-familien, der er skabt til dem, der ikke er villige til at gå på kompromis med komfort, luksus, praktiske egenskaber og endda ydeevne. Det er ikke almindeligt, at en næsten 5.000 pund tung 7-sæders familie-SUV klarer 0-60 mph på så lidt som fire sekunder, men SQ7 kan gøre det igen og igen.
Et sådant niveau af ydeevne, luksus og stil kræver ekstremt holdbare komponenter, store motorer og et affjedringssystem, der kan tåle at få tæsk. Heldigvis har SQ7 alt dette og er i det hele taget en rimelig pålidelig bil. Der er dog nogle problemer, der er værd at tale om, fordi SQ7 ikke er perfekt.
De mest almindelige Audi SQ7-problemer er forbundet med bankeføleren, revner i CV-støvler og -led, slidte bøsninger, problemer med tændspoler og N80-ventilrelaterede problemer. De fleste af disse findes ofte på både SQ7 og Q7, hvilket betyder, at motorerne er relativt pålidelige.
Uanset hvad, skal du, hvis du er ude efter en SQ7, være opmærksom på, at en bil som denne på et tidspunkt vil sprænge banken. Den bedste fremgangsmåde ville være at sætte nogle penge til side til eventuelle reparationer, der måtte opstå, fordi nogle af dem kan gøre meget ondt i din pengepung.
Audi SQ7 – Problemer med bankende sensor
Klokkesensoren er et smart stykke teknologi, der er designet til at overvåge detonationer i motoren. Dens formål er at give PCM’en (Power control module) mulighed for at køre aggressivt tændrørstiming, så motoren kan producere masser af kraft. Disse sensorer er typisk placeret omkring indsugningsmanifolden eller er skruet fast på motorblokken.
De mest almindelige problemer med bankende sensorer er forbundet med motorchecklyset, dårlig brændstofeffektivitet, alvorlig mangel på effekt og øgede emissioner. Sørg for at inspicere den bankende sensor, når du bemærker, at nogen af disse finder sted, da disse skal repareres så tidligt som muligt for ikke at skabe mere alvorlige problemer senere hen.
Audi SQ7 – Problemer med revner i CV-støvler og -led
En CV-støvle (Constant velocity) indeholder det nødvendige fedt til akselleddet. Formålet med dette fedt er at smøre leddet korrekt, så drivlinen altid kan fungere optimalt. Hvis dette fedt af en eller anden grund ikke leveres til leddet, kan det forårsage en katastrofe for drivlinen og ødelægge en masse ting i processen.
Disse kan revne for tidligt og forårsage, at der kommer masser af snavs ind i akselleddet. Disse kan typisk bemærkes ved at der kommer knæklyde fra akslerne, når de drejer. Du kan dog også tjekke, om der er synlige tegn på, at der løber fedt ud, hvilket er et tydeligt tegn på, at der er gået noget galt.
Audi SQ7 – problem med slidte bøsninger
Vi har allerede nævnt, at SQ7 er en rigtig tung bil, hvilket betyder, at SQ7’s affjedringssystem skal modstå mange belastninger under hårde opbremsninger og accelerationer. Virkeligheden er, at bøsningerne er de komponenter, der udsættes for de højeste niveauer af stress under disse voldsomme vægtoverførsler, hvilket får dem til at blive slidt for tidligt.
Hvis du fornemmer vibrationer og rystelser, skal du foretage en visuel inspektion af bøsningerne for at se, om de er slidte. Hvis de er det, skal du udskifte dem fuldstændigt.
Audi SQ7 – Problemer med tændingsspoler
Audi- og Volkswagen-motorer er kendt for at have problemer med både tændingsspoler og tændrør, især motorer i den højere ende med meget drejningsmoment. Tændingsspolerne har til opgave at bringe spænding fra batteriet, så tændrørene kan udføre deres arbejde. Dette sætter motorens forbrændingsproces i gang og gør det muligt for motoren at drive bilen.
Hvis de svigter, vil du opleve motorfejl, ujævn tomgang, nedsat ydelse, motorstød og problemer med at starte motoren. Alt i alt er dette en almindelig forekomst på mange Audi SUV’er, og det bedste du kan gøre er at udskifte dem alle fire.
Audi SQ7 – problemer med N80-ventilen
N80-ventilen (purge-solenoidventilen) har til opgave at overvåge brændstofdampene og -damperne og omdirigere dem til indsugningsmanifolden for at blive brugt som ekstra brændstof. Hvis N80-ventilen svigter, vil kontrollampen for motoren lyse op og fremkalde en række koder, og motorens ydeevne vil derfor lide under det. Disse går typisk ikke i stykker på de fleste biler, men VAG-biler er bygget anderledes.
De mest almindelige symptomer på svigt af rensningsventilen er ujævn tomgang, nedsat brændstofeffektivitet, kontrollampen tændes, og en masse koder. Det bedste ville være at udskifte ventilen helt og holdent. Heldigvis er de ikke helt så dyre at udskifte, især ikke på en bil som SQ7.
FAQ-afsnit
Hvilken Audi SQ7 er den bedste?
Den bedste Audi SQ7-model er uden tvivl den nyeste model, fordi den får en 4,0L V8 med op mod 500 hk og en 0-60 mph-tid på omkring 4 sekunder, hvilket er vanvittigt for sådan en stor SUV. Den nyeste SQ7 ser også ud til at være en af de mere pålidelige derude, hvilket yderligere gør den til et bedre valg end de fleste andre SQ7’er.
Du bør dog undgå de første 2. generations SQ7-modeller, da de er kendt for at være notorisk upålidelige og er tikkende tidsbomber, der venter på at ske. Hvis du beslutter dig for at gå den vej, skal du sørge for at finde et eksemplar med al servicehistorikken lige ved hånden.
Laver Audi stadig SQ7-modeller med dieselmotor?
I en kort periode besluttede Audi, at det var bedst at stikke en stor dieselmotor i SQ7, hvilket ikke gik så godt hos de fleste bilentusiaster, da dieselmotorer ikke er nær så spændende som benzinmotorer er. Audi droppede dog dieselmotoren til fordel for den herlige 4.0 V8 med dobbelt turboladning og mere end 500 hk.
SQ7 er nu en af de kraftigste S-modeller fra Audi, der kun kommer bagud i forhold til flagskibet Audi S8. Alt i alt giver diesel-SQ7’eren meget mening ud fra et effektivitetssynspunkt, men ikke så meget ud fra et præstationssynspunkt.
Hvad er den bedste Audi Q7-model?
Den bedste Audi Q7-model gennem tiderne er Audi Q7 6.0 V12 TDI fra 2009. Ja, du læste rigtigt, en 6,0 l turbodiesel V12-motor var engang en del af en Audi Q7, og Audi gjorde den tilgængelig for offentligheden til køb. Denne Q7 fik sin motor fra en Audi Le Mans racerbil.