Audi RS5 – Almindelige problemer & fejl

Audi RS5 - Almindelige problemer & fejl

Audi RS5 er den bedste Audi A5-model, som typisk har enten en V8 med høj slagvolumen og naturlig indsugning i de tidligere modeller eller en 3,0L turbo-V6 i de nyeste modeller. RS5 har mere end 450 hk og blev først afsløret tilbage i 2010.

RS5 er kendt for at være en af de mest underholdende Audi-sportscoupéer, især hvis den er udstyret med den førnævnte V8’er. Der har været to RS5-generationer med yderligere to midtvejsopdateringer. De to første RS5-generationer er baseret på en dejlig 4,2L V8-motor med naturlig indsugning, mens modellerne fra 2016 og fremefter er baseret på en mere effektiv 3,0L V6-turbomotor.

De tidlige RS5-modeller er ikke kendt for deres pålidelighed, selv om 4,2L V8-motoren er en pålidelig motor. De to sidstnævnte modeller er bedre, men er stadig ikke de mest pålidelige biler i deres segment. De mest almindelige Audi RS5-problemer er relateret til motoren, transmissionen, elektronikken, olielækager og køleproblemer.

Alt i alt er det ikke de billigste biler at eje, især ikke V8-modellerne, men de er så sjove at køre, at det giver god mening at betale for dem. Uanset hvad, så er RS5’eren en fornøjelse at køre, men køb kun en, der er blevet holdt i god stand med en obligatorisk inspektion før købet.

Audi RS5 motorproblemer

Vi har allerede nævnt, at RS5 fås med to forskellige motorer, en 4,2L V8-motor med naturlig indsugning eller en 3,0L V6-motor med dobbelt turboladning. V8’eren er kendt for at lide af kulstofophobning på grund af den måde, motoren er blevet fremstillet på. Disse kuldeaflejringer skal renses hver 35.000 miles, ellers vil indsugningsventilen give problemer.

  2022 BMW X5 VS Audi Q7 - Hvilken er bedst?

3.0L V6 er kendt for at lide af fejl på tændrør og tændspole hver 60.000-80.000 miles. Disse skal udskiftes, og motoren vil fortsat fungere fint. Alt i alt synes 3.0L twin-turbo V6 at være et bedre valg end 4.2L, hvad angår logik, men V8 er helt sikkert motoren for dem, der higer efter følelser frem for præstationer.

Audi RS5 transmissionsproblemer

Audi RS5 af første generation leveres med en Multitronic Mechatronic-gearkasse, som er den mest problematiske gearkasse, der nogensinde er blevet brugt på en Audi RS5. Denne gearkasse lider af solenoidfejl, termostatfejl og en masse andre problemer, især hvis du ikke holder regelmæssigt styr på vedligeholdelse og udskiftning af væsker.

Den nyere Audi RS5 leveres med en 8-trins automatgearkasse, som undertiden er kendt for at lide af tøvende skift, slibende lyde eller føles nervøs under acceleration. De fleste af disse problemer er forbundet med mangelfuld vedligeholdelse, hvilket betyder, at de slet ikke burde forekomme, hvis du vedligeholder gearkassen tilstrækkeligt.

Audi RS5 problemer med olielækage

Det er et kendt faktum, at mange luksus europæiske luksuslimousiner forbruger en hel del olie uden lækager, men hvis der er lækager, stiger olieforbruget voldsomt. Tidlige RS5-modeller er mere udsat for olielækager, fordi 4,2L V8-motoren bruger både meget olie og meget brændstof. Den 3,0L V6-motor, der findes i den nyere RS5, er lidt bedre, men ikke helt fri for olielækager.

Årsagen til, at disse opstår, skyldes slidte pakninger og slanger, som undertiden nedbrydes, fordi de er i nærheden af meget varme motorkomponenter. Hvis der opstår en lækage, skal du lokalisere den og reparere den, da manglende olie kan forårsage alvorlige motorskader og endda ødelægge motoren helt.

  Audi RS e-Tron GT - Almindelige problemer & fejl

Audi RS5 køleproblemer

Audi RS5 er en performancebil, men mange hævder alligevel, at den ikke har tilstrækkelig køling, både til motoren og til bremserne. Mange ejere har klaget over, at bremserne nærmest dør efter et par hårde omgange på banen, hvilket også perfekt sameksisterer med en motorkøleblæser, der forbliver tændt i lang tid.

Andre årsager til, at RS5’eren potentielt kan overophede, er beskadigede køler og slanger, men også en defekt termostat. Hvis du vil tage din RS5 med til en banedag, skal du sørge for først at få den til et grundigt eftersyn for at sikre, at alle komponenter er i stand til at tage varmen. Ellers kan du risikere at sprænge din motor eller helt miste dine bremseevner.

Audi RS5 elektriske problemer

Audi RS5 lider også af et utal af elektriske problemer, lige siden den kom frem. Indrømmet, de fleste af disse er mindre og påvirker typisk ældre biler, men de kan være et stort problem, hvis de ikke bliver løst, da de har tendens til at lægge sig sammen og det samme gør reparationsomkostningerne. De mest almindelige elektriske problemer er relateret til bakkameraet, dørhåndtagslamperne, problemer med bremselys, problemer med lændestøtten i sædet og defekte billåse.

Nogle gange forårsager de elektriske vinduer også problemer som f.eks. at de ikke kan lukkes eller åbnes frit. Airbagproblemer, Bluetooth-problemer, batteriproblemer, problemer med højttalere og problemer med brændstofdøre er også sommetider kendt for at plage RS5’eren.

FAQ-afsnit

Er Audi RS5 det værd?

Det afhænger af, hvem du spørger, da nogle mennesker ikke er villige til at bruge en masse penge på noget, der vel bare er en Audi A5 med en kraftigere motor. De, der er ligeglade med dynamik, fart, kraft og den arv, som Audi RS-divisionen repræsenterer, er bedre stillet med en 2,0L 4-cylindret Audi A5 med 4 cylindre.

  Ford Focus Ecoboost - Almindelige problemer & fejl

Men de, der kan lide hurtige biler, vil elske Audi RS5, da den er en perfekt balance mellem en daglig chauffør og en weekend-canyon cruiser.

Hvilken Audi RS5 er den bedste?

Den bedste Audi RS5 er helt sikkert den nyeste model fra 2022, for den er på alle måder en bedre bil end alle de sidste RS5-modeller. Den er mere avanceret, hurtigere, mere økonomisk og bedre udstyret. Nogle vil sige, at den bedste RS5 er den 1. gen post-facelift-model takket være dens V8-motor.

Alle RS5-modeller er fantastiske, men hvis du vil have den bil, der gør alting bedst, er Audi RS5 fra 2022 den bedste.

Er Audi RS5 en hurtig bil?

Den nye Audi RS5 kan nå 100 km/t fra stilstand på kun 3,5 sekunder, hvilket gør den til en af de hurtigste 4-dørs luksuskupéer i sin prisklasse. RS5’s topfart er begrænset til 155 mph, men hvis du betaler Audi, lader de dig køre RS5 op til 175 mph.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z