Audi e-tron – Almindelige problemer & fejl

Audi e-tron - Almindelige problemer & fejl

Audi e-tron er det allerførste forsøg fra denne ikoniske tyske luksusbilproducent på at fremstille en fuldt elektrisk serieproduceret bil. e-tron blev først introduceret til modelåret 2019, og den så ud til at være et anstændigt alternativ til Tesla Model X. Ikke længe efter begyndte mange ejere dog at klage over, at bilen oplevede en masse problemer.

Det ser ud til, at de tidlige e-tron-modeller er notorisk upålidelige, men de efterfølgende modeller ser ud til at klare sig meget bedre. Det ser ud til, at Audi har fundet ud af, at e-tron ikke rigtig var pålidelig nok, og at det potentielt kunne hæmme salget. Derfor har Audi intensiveret deres indsats og fået e-tron op på et mere tilfredsstillende niveau.

Det betyder, at de nuværende e-tron-modeller er bedre, men stadig ikke er de mest pålidelige EV’er derude. De mest almindelige Audi e-tron-problemer er forbundet med softwaren, drivlinjen, bakgearet, ejendommelige vandlækager og problemer med udstyret/elektriciteten.

De fleste af disse problemer er blevet løst i løbet af bilens produktion, men du skal stadig gøre din due diligence og undersøge, om den model, du kigger på, har fået løst disse problemer. Det er værd at nævne, at kundetilfredsheden med e-tron er stor.

Audi e-tron softwareproblemer

Det kommer ikke som nogen overraskelse, at en så kompleks bil som e-tron oplever softwarerelaterede problemer, da det alligevel er den første Audi EV. Disse problemer var alvorlige nok til, at Audi udsatte markedsføringen af e-tron med op til fire uger for at forsøge at afhjælpe disse problemer så meget som muligt. Det drejer sig bl.a. om advarselslamper, der tændes ud af det blå, og MMI, der fryser.

  Audi VS Mercedes Pålidelighed?

Nogle rapporter hævder, at de tidligste e-tron-modeller led af op til 100 forskellige softwareproblemer, som var alvorlige nok til at få Audi til helt at udskyde bilens frigivelse. De moderne e-tron-modeller virker dog meget bedre, men er stadig ikke helt fri for softwarerelaterede fejl.

Audi e-tron problemer med drivlinjen

Et af, hvis ikke det mest alvorlige problem, der plager e-tron, er et problem, hvor drivlinjen slukker helt, mens bilen kører. Mange ejere oplyste, at deres e-tron-modeller bare holdt op med at fungere i forskellige situationer, selv under overhaling på motorvejen. Dette kan være en stor sikkerhedsrisiko, hvilket betyder, at du skal tjekke den model, du kigger på, for disse problemer.

Årsagen til, at dette sker, er, at kølevæsken kan finde vej ind i motoren, som så holder op med at lave strøm. Nogle siger, at problemet er relateret til pakningen, der svigter og dermed forårsager disse problemer. Disse problemer kan efterlade dig strandet, og de kan endda kræve en komplet udskiftning af elmotoren.

Audi e-tron problemer med bakgear

Et andet forholdsvis alvorligt problem med e-tron er et problem, hvor bilen lukker sig selv ned eller kobler neutral/parkeringen til, mens den bakker. Mange ejere har oplyst, at bilen gør dette uden nogen åbenlys grund, og at Audi ikke rigtig er opdateret med dette problem, i hvert fald ikke i større omfang. Det betyder, at selve problemet ikke er så udbredt, som det kan være.

Alt i alt har en ejer udtalt, at disse problemer skyldes defekte sikkerhedssensorer, som stopper bilen, fordi de tror, at bilen vil køre ind i noget. Uanset hvad kan dette også være en stor sikkerhedsrisiko, og du bør spørge din Audi-forhandler om disse problemer, hvis du ønsker at købe en e-tron.

  Bedste bremseklodser til audi a6

Audi e-tron vandlækager

Audi e-tron lider også af problemer i forbindelse med alle mulige vandlækager i kabinen og i bilens batterirum. De mest almindelige steder, hvor der har tendens til at trænge vand ind i kabinen, er omkring spejlene, soltaget, passagerens fodrum og bagklappen.

Disse kan forårsage massive problemer, hvis der ikke tages ordentligt hånd om dem, så sørg for at kontrollere disse komponenter for at se, om der er tegn på vandindtrængning. Audi har endda udsendt en tilbagekaldelse for omkring 1.600 2019-modeller, fordi vand potentielt kan finde vej ind i batterirummet og forårsage en farlig termisk hændelse.

Audi e-tron udstyr/elektriske problemer

E-tron har også tendens til at lide af yderligere problemer i forbindelse med defekte baglygter og bagklappen og dørene, der ikke kan holde sig åbne. Nogle få ejere har klaget over, at bagklappen lukker uden at de ønsker det, hvilket endda kan forårsage skader, hvis der ikke tages hånd om det.

Dette er relativt små niggles, som ikke påvirker bilens anvendelighed, men som kan påvirke nydelsen i stor stil. Som sådan skal du ikke glemme at tjekke disse også.

FAQ-sektion

Er Audi e-tron det værd?

Vi har allerede nævnt, at Audi e-tron ikke er den mest pålidelige EV, som man kan købe for penge i dag, men at de fleste af dens ejere er mere end tilfredse med deres ejerskab. Grunden til dette er enkel, fordi det er en Audi. Audi ved, hvordan man laver en lækker luksusbil, der ikke tager sig selv for alvorligt og bare gør dit liv meget nemmere.

Derfor er der måske bedre EV’er derude, når det kommer til pålidelighed, men e-tron synes at være en af de mest behagelige. Det er derfor, at Audi er et luksusbilmærke, og derfor er det virkelig værd at købe e-tron.

  Hvad er den bedste Audi TT-udstødning?

Er Audi e-tron bedre end e-tron GT?

Audi e-tron GT er en firedørs coupé, der deler mange af sine dele med Porsche Taycan. Ifølge de fleste er e-tron GT langt den bedste Audi EV, som man kan købe for penge, og det er jeg tilbøjelig til at være enig i. e-tron GT er mere pålidelig end e-tron SUV’en, den er hurtigere, den ser bedre ud, og den kan holde længere.

Hvis du foretrækker SUV’er frem for sedaner, vil du sandsynligvis foretrække e-tron, men hvis du vil have den bedre bil generelt, er det e-tron GT, du skal vælge.

Hvor længe kan en Audi e-tron holde?

Ifølge de fleste kilder skulle e-tron kunne holde mellem 200.000-400.000 miles uden at skulle have et nyt batteri. Hvis du kører omkring 15.000 miles om året, kan du forvente 10-15 års brug, før du har brug for et helt nyt batteri.

e-tron har måske ikke den største rækkevidde (230 miles) af alle tilgængelige EV’er, men den kompenserer bestemt for sig selv i afdelingen for luksus, teknologi og begærlighed.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z