Hvad er forskellen mellem e-tron og Q4 e-tron?

Hvad er forskellen mellem e-tron og Q4 e-tron?

Audi e-tron var den allerførste elektriske SUV fra Audi, der blev lanceret tilbage i 2018, mens Audi Q4 e-tron er den nyeste elektriske SUV fra Audi. Det betyder, at e-tron var den, der brød isen, når det kommer til mainstream Audi elbiler, og mange af de læringer, der kom med e-tron, er ikke til stede i Q4.
Det er et interessant matchup, fordi standard e-tron er større i alle dimensioner, den er kraftigere, har mere avancerede interiørmaterialer, er mere luksuriøs og er også meget mere rummelig. Q4 får nyere teknologi, et mere moderne design indvendigt og udvendigt og et mere opnåeligt prisskilt.

e-tron føles simpelthen som et produkt af højere kvalitet, selv om det er en ældre bil. Selv de lave versioner af e-tron føles mere eksklusive end en Q4. Når den nydesignede e-tron udkommer om en måned eller to, vil Q4 miste alle sine fordele i forhold til e-tron, bortset fra prisen.

Alt i alt er der en hel del forskelle mellem de to, og vi vil sammenligne disse på en række faktorer. Uanset hvad er de begge imponerende EV’er, og de fortjener deres plads på markedet, men den største forskel mellem de to er kvaliteten.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – drivlinje

Den store e-tron tilbyder to forskellige batteriindstillinger, et mindre batteri på 71,2 kWh eller et større batteri på 95 kWh med varierende effektudbytte mellem 313 hk og 503 hk. Den store e-tron kan køre mellem 186 miles og 255 miles på en fuld opladning, hvilket ikke nødvendigvis er et godt tal for en bil med et 95kWh-batteri. Uanset hvad, så siger Audi, at den kommende e-tron kommer til at kunne tilbyde op mod 350 miles.

  Bedste år for Audi S4

Den mindre Q4 e-tron kommer også med to batteristørrelser, et 55kWh-batteri eller et 82kWh-batteri med en effekt, der varierer mellem 170hk og 300hk. Entry-level 55kWh e-tron kan køre 212 miles, mens Q4 Q4 med 82kWh-batteri kan køre omkring 323 miles, hvilket er meget mere end den store e-tron, selvom batteriet er meget mindre.

e-tron kan oplades fuldt ud på ca. 30-45 minutter via en 150 kW-oplader, afhængigt af hvilken batteristørrelse du vælger, mens den mindre Q4 kan oplades via en 100 kW-oplader på ca. 30-40 minutter, hvilket betyder, at de to er ens, men at Q4 oplades lidt hurtigere med en 150 kW-oplader.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Design og chassis

Vi har allerede nævnt, at standard e-tron er større i alle dimensioner, og den ser helt klart ud og føles som en mere gedigen bil bag rattet. Den ser en smule mindre futuristisk ud, men den ser cool ud, især i Sportback-form. Interiøret i den store e-tron er bedre end i Q4, både hvad angår kvalitet og byggekvalitet.

Den mindre Q4 ser mere futuristisk ud, og det er tydeligt, at det er en nyere bil. Den fås også i enten SUV- eller Sportback-form, men interiøret er langt fra lige så velbygget eller luksuriøst som i den store e-tron. Den store e-tron kommer også med luftaffjedring, hvilket gør den mere komfortabel, mens Q4 føles lidt mere almindelig.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Pålidelighed

Når det kommer til pålidelighed, skal det understreges, at de tidlige e-tron-modeller er nogle af de mest problematiske EV’er på markedet, men at de nyere modeller er forholdsvis bedre. Den kommende e-tron-opfriskning kommer sandsynligvis til at udjævne endnu flere problemer, når den endelig ankommer.

  Audi Q8 - Almindelige problemer & fejl

Det er stadig for tidligt at sige, om Q4 er en pålidelig bil eller ej, da den kun kom ud for et år siden. Den lider ikke af alvorlige problemer indtil videre, men man kan helt klart mærke den manglende kvalitet, som Q4 repræsenterer i modsætning til den store e-tron, der føles mere substantiel og bedre bygget på alle måder.

Audi e-tron VS Audi Q4 e-tron – Værdi og funktionalitet

Startprisen for e-tron er ca. 20.000 kr. højere end Q4 e-tron, som koster omkring 45.000 kr. Men en Q4 med en større batteripakke og et fuldt udstyret interiør er næsten identisk med den almindelige e-tron. Q4 er den mere anvendelige bil, og du får mere værdi, hvis du er kilometerangst, men hvis du ønsker en bedre oplevelse generelt, giver e-tron mere værdi.

Rent praktisk tager e-tron den uden skygge af tvivl, fordi den tilbyder mere plads i enhver henseende. Den er længere, bredere og højere, og den har et større bagagerum. Q4 er anstændig, men ikke på samme niveau som den store e-tron.

FAQ-afsnit

Hvorfor skal jeg købe Audi Q4 e-tron frem for Audi e-tron SUV’en?

Du bør overveje at købe Q4 e-tron frem for den store e-tron SUV, fordi den er ca. 20.000 kr. billigere til at starte med, hvilket kan give dig penge nok til at købe en Q4 med en større batteripakke, som absolut ødelægger den store e-tron, når det gælder kilometertal. Q4’eren giver meget mere værdi, hvis du er en person, der kører mange kilometer.

Du bør også overveje Q4’eren, hvis du vil have den allernyeste Audi-teknologi og en bil, der lige er udkommet. Q4 er sandsynligvis den mere fremtidssikrede bil af de to, fordi den genopfriskede e-tron stadig ikke er ude endnu.

  Audi vs Honda pålidelighed - hvilken er bedre

Hvorfor skal jeg købe den store Audi e-tron SUV frem for Audi Q4 e-tron?

Du bør overveje at købe den store e-tron SUV frem for Q4 e-tron, hvis du vil have en bil, der er mere luksuriøs, mere rummelig, fyldt med materialer af høj kvalitet og en bil, der føles mere speciel på alle måder. Den store e-tron er måske ikke lige så effektiv som Q4, men den føles faktisk som en ægte luksus-SUV burde efter tre år på markedet, mens den helt nye Q4 ikke gør det.

E-tron er hurtigere, kraftigere og mere eftertragtet, og når den opdaterede e-tron kommer, vil Q4 ikke kunne konkurrere med den store e-tron, hverken hvad angår teknologi, effektivitet eller fremtidssikring.

Er Audi’s elektriske SUV’er noget værd?

Audi er et velkendt luksusmærke, der løbende tilbyder luksus-SUV’er af høj kvalitet, men Audi har endnu ikke lavet en elektrisk SUV, der virkelig kan konkurrere med BMW IX. Audi laver således ikke de bedste elektriske SUV’er på markedet, men de SUV’er, de tilbyder, er bestemt gode biler.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z