Audi Q8 blev først introduceret i 2018-modelåret, og den indtog markedet for luksus-SUV’er i det øjeblik, den kom. Q8 sælger rigtig godt, fordi det er en velafrundet luksus-SUV, der tilbyder stort set alt. Den ser godt ud, den kører godt, den er luksuriøs, sikker, komfortabel og ekstremt eftertragtet.
Den deler mange af sine dele med Audi Q7, der kom et par år før Q8, hvilket betyder, at Audi har formået at løse en hel del af de problemer, der kom med 2. generation af Q7. Som sådan synes Audi Q8 at være en rimelig pålidelig bil, men der er nogle problemer, der er værd at tale om, såsom de forreste støddæmpere og forbindelsen mellem styreakslen og styrehuset.
Audi Q8 synes også at lide af problemer i forbindelse med gearkassen, da den nogle gange lækker transmissionsvæske. I betragtning af at Q8 er en stor tung bil med mindst 21-tommers dæk, synes dæksliddet at være værre end normalt, hvilket bestemt er et stort problem, da 21-tommers+ dæk koster en formue at udskifte.
Endelig lider Q8 også under problemer i forbindelse med start/stop-systemet, da Audi har fået en gruppesag på grund af potentielle farer i forbindelse med start/stop-systemets funktion. Alt i alt ser Q8 ud til at være rimeligt pålidelig, men den koster mange penge at vedligeholde.
Audi Q8 problemer med støddæmpere foran
Ifølge flere online-kilder er Audi Q8 kendt for at have problemer med den forreste affjedring, mere specifikt med den forreste støddæmpergaffel. Problemet her er, at gaflen ikke er blevet støbt godt nok, hvilket resulterer i, at bilen har problemer med at absorbere ujævne overflader, hvilket endda kan føre til, at gaflen går helt af.
Audi siger, at nogle Q8-modeller fremstillet mellem den 27. november 2018 og den 18. december 2018 var forbundet med dette problem, men nogle siger, at mange efterfølgende Q8’er også er blevet ramt. Uanset hvad, skal du sørge for at kontakte en Audi-forhandler og spørge rundt omkring, om den Q8, du kigger på, var en del af dette problem eller ej.
Audi Q8 problem med styretøj og styreaksel
Disse kilder oplyser også, at Q8 lider af dårlige bolte, der forbinder styretøjsreolen med styreakslen, som også kan gå i stykker under pres og gøre bilen ukørebar. Dette problem påvirker ikke kun Q8, men også Q7, og perioden, hvor disse problemer er opstået, er mellem juni 2015 og februar 2019.
Forståeligt nok påvirker disse problemer sandsynligvis et større antal Q8-modeller, og derfor bør du være meget opmærksom på disse bolte. Sørg for at forhøre dig hos en Audi-forhandler om den Q8, du kigger på, for at se, om der er noget, der skal gøres i forhold til dette problem.
Audi Q8 transmissionsolietætheder
Europæiske luksusbiler er kendt for at gå igennem væsker som en gal. De forbruger typisk masser af brændstof og masser af olie, men næppe nogen bil forbruger masser af transmissionsolie, i hvert fald ikke hvis olien ikke er utæt. Q8 blev imidlertid udstyret med en defekt transmissionsolieforbindelse fra fabrikken, som kan lække olie, hvis den ikke bliver udbedret i tide.
Som sådan skal du være meget opmærksom på dette problem, da mangel på transmissionsolie stort set kan ødelægge en transmission. Nogle siger, at kun en lille del af Q8-modellerne fremstillet i 2019 er blevet påvirket, men det er bedre at kontrollere det for at være 100 % sikker.
Audi Q8 dækrelaterede problemer
Audi Q8 var en del af Audi tilbagekaldelse 42L5 på grund af en fejlagtig ændring af bagakslens tå- og camberindstilling, som slider bagdækkene ekstremt hurtigt. Audi Q8 leveres dog som minimum med 21-tommers dæk, og alle fire dæk skal være de samme, fordi Q8 er en AWD Quattro SUV. Hvis alle fire dæk ikke er ens, kan det give nogle sikkerhedsproblemer.
Det betyder, at udskiftning af Audi Q8-dæk koster en lille formue, fordi de er enorme i alle mulige dimensioner. Takket være de enorme hjul er der desuden mange, der klager over, at det næsten er umuligt at bremse hjulene på en Audi Q8, hvis du kører den i byen.
Audi Q8 problemer med start/stop-system
Et af de mest kontroversielle problemer, der plager Audi Q8, er relateret til bilens start/stop-system, hvor motoren kobles fra, før bilen går i stå. Systemet kan også resultere i, at Q8’eren går i stå, og det er grunden til, at Audi fik et gruppesøgsmål, som er blevet afvist.
Uanset hvad, kan et defekt start/stop-system bestemt være en stressende affære, fordi problemer som disse kan forårsage ulykker, hvis man ikke er på vagt.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Audi Q8?
Audi Q8 er en af de bedste luksus-SUV’er, du kan købe lige nu, og mange anser den for at være den bedste Audi-model på markedet. Grunden til det er ganske enkelt, at Q8 er en fantastisk allroundbil. Den ser fantastisk ud både indvendigt og udvendigt, den er fyldt med den nyeste og bedste teknologi, den er sikker, hurtig, relativt pålidelig og ekstremt eftertragtet.
Q8 er lige populær blandt både ældre og yngre bilister og mellem mænd og kvinder. Den tilbyder en dominerende kørestilling og en række kraftfulde og sofistikerede motorer.
Er Audi Q8 bedre end Q7?
Audi Q8 er bedre end Q7 på næsten alle måder, undtagen hvad angår praktisk anvendelighed, for Q7 fås med syv sæder, og den tilbyder mere plads til både personer og last. Disse to er ekstremt ens, og der er ikke mange nævneværdige forskelle mellem de to, men Q8 synes at være den, som de fleste vil vælge.
Hvis du er familiefar, og du vil have mest mulig plads, er Q7 det bedre valg.
Hvor længe kan en Audi Q8 holde?
Audi Q8 skulle kunne holde i hundredtusindvis af kilometer uden at have brug for større eftersyn. Det skyldes, at Q8 er ligesom alle andre tyske luksusbiler, der er pålidelige hele livet, hvis de vedligeholdes korrekt.
Alt i alt skal du ikke bekymre dig om Audi’ens levetid, men snarere om alle de vedligeholdelsesomkostninger, du skal betale, før du når et betydeligt antal kilometer.