Sedanen har aldrig været så usikker som i disse dage, hvor SUV’er og crossovers er ved at overtage markedet med storm. SUV’er og crossovers er så populære, at de fleste bilproducenter i disse dage er klar til at afvikle deres ældste modeller for at investere pengene i en ny city/familie/luksus crossover og SUV.
Volkswagen er ikke anderledes, fordi de har besluttet at droppe VW Passat sedanen, som har eksisteret i mere end et halvt århundrede. Hvorom alting er, så er Volkswagen et af de mærker, der stadig tror lidt på sedaner, og derfor vil de fortsat tilbyde Jetta og den stilfulde Arteon coupé sedan.
Men da VW fokuserede det meste af sin indsats på at nedbringe kulstofindholdet i hele sit sortiment, kom de også med det helt nye VW ID. Aero, som er den tredje sedan til 2023 VW sedan lineup. Arteon er flagskibssedanen med mest plads, den bedste teknologi og de kraftigste motorer, mens Jetta er indgangssedanen.
Den ID. Aero åbner et nyt kapitel i bogen om VW-sedaner, da det er den første fuldt elektriske sedan, der bærer VW-mærket, men vi er sikre på, at det ikke bliver den sidste. Som sådan vil vi fortælle dig alt om 2023 VW sedanmodeller, hvorfor du bør overveje dem, og hvordan de står i forhold til hinanden.
2023 VW Arteon
VW Arteon koster mindst 40.000 dollars, mens modeller med højere specifikationer kan gå meget højere op end det. 2023 Arteon kommer til at være tilgængelig i SE R-Line, SEL R-Line og SEL Premium R-Line trim. Arteon 2021 fik en ny 2,0L turboladet 4-cylindret motor med turbolader, der løftede effekten op til 300 hk og 295 lb-ft moment og 7-trins DSG-gearkasse.
Arteon starter med FWD, men AWD er tilgængelig som ekstraudstyr. Designmæssigt er Arteon den flotteste VW-sedan med en vis margin, samtidig med at den også er den mest rummelige og mest komfortable. Passat er ikke mere for modelåret 2023, men det er ikke så svært at sluge, for Arteon 2023 er en rigtig god bil.
2023 VW Jetta
Hvis du kan se dig selv køre en VW-sedan, men ikke kan finde på at betale mere end 21.000 kroner, er VW Jetta bilen for dig. Jetta’en fås i S-, Sport-, SE- og SEL-udgaverne, mens Jetta GTI udelukkende fås i GTI-udgaven. Den 4-cylindrede 1,5L turboladede 4-cylinder er den foretrukne motor i alle Jetta-modeller undtagen GTI, da den yder 158 hk og 184 lb-punkts drejningsmoment sammenlignet med den 4-cylindrede 2,0L-motor i GTI med 228 hk og 258 lb-punkts drejningsmoment.
FWD og en seks-trins manuel gear er standarden, men du kan opgradere til den 7-trins DSG, hvis du ønsker det. Designmæssigt ser Jetta’en ret føjelig ud i sin normale udførelse og ret frugtagtig i sin GTI-udførelse. Det er også en relativt komfortabel sedan, men den kan ikke matche Arteon, når det gælder plads, begærlighed, luksus, komfort eller teknologi.
2023 VW ID. Aero
Den VW ID. Aero vil sandsynligvis starte et sted mellem 40.000 og 50.000 dollars, hvilket vil gøre den ganske konkurrencedygtig med Arteon. Men ID. Aero er et helt andet bæst, da det er en fuldt elektrisk VW-familiesedan. Du vil kunne få ID. Aero med enten FWD eller AWD afhængigt af modellen, men det siges, at den vil have det velkendte 77kWh-batteri, som man finder i andre ID. modeller.
VW siger, at ID. Aero vil kunne køre 385 miles på en enkelt opladning, hvilket gør den ganske konkurrencedygtig til denne pris. Den ID. Aero ser også virkelig futuristisk ud og vil helt sikkert tiltrække mere opmærksomhed end selv coupéen Arteon. VW vil formentlig også tilbyde den i en eller anden form for ydeevne, hvilket vil gøre den til den hurtigste VW-sedan, muligvis endda den hurtigste VW-sedan nogensinde.
FAQ-afsnit
Hvilken 2023 VW sedan er den bedste?
Vi er ikke 100 % bekendt med, hvordan ID. Aero kommer til at klare sig, når den når ud til kunderne, og derfor vil vi kåre 2023 VW Arteon som den bedste 2023 sedan ud af VWs sortiment. Grundene til, at vi vælger Arteon, er, at den ser bedst ud, har den bedste teknologi, har mest plads, er den mest eftertragtede, sikreste og langt den mest komfortable.
Det eneste aspekt, hvor Arteon kommer til kort i forhold til Jetta, er, at den ikke får en ægte GTI-model, og at den koster næsten dobbelt så meget. Det er dog forventeligt, da Arteon befinder sig i et meget højere segment end Jettaen.
Hvorfor indstillede VW Passat-sedanen i 2023?
Grunden til, at VW har skilt sig af med den nye Passat sedan, er, at der simpelthen ikke er plads til den længere. Til at begynde med er Arteon en meget sejere og mere iøjnefaldende version af Passat sedanen, hvilket er grunden til, at man besluttede at beholde den frem for Passat. For det andet er Passat-vognen en mere populær bil end Passat-sedanen på mange markeder, og derfor gav det mening at beholde vognen, men at indstille sedanen.
For det tredje fokuserer VW på SUV’er, crossovers og EV’er, og derfor var de nødt til at give slip på nogle modeller, så de kan investere i nyere modeller. Selv om mange mennesker begræder det faktum, at der ikke kommer nogen Passat sedan i 2023, er det et tegn på tidens gang, og det ved VW godt.
Er VW sedaner gode?
I Europa har VW-sedaner længe været broen mellem BMW-, Audi- og Mercedes-sedaner og nogle billigere økonomimærker som Skoda, Peugeot og Renault. B8 Passat var imidlertid så god, da den først kom frem, at mange foretrak den frem for BMW-, Audi- og Mercedes-sedaner.
Som sådan er VW-sedaner faktisk rigtig gode, og de virker ofte for gode, fordi de kan konkurrere med nogle meget dyrere sedaner på markedet.