Volkswagen Golf GTI har været den bedste hot hatchback for mange mennesker derude, og i 2023 vil den fejre 40 års jubilæum. Dette er stort set den eneste ændring for modelåret 2023, da den kommer til at tilbyde særlige detaljer for at fejre 40 år i træk med Golf GTI’en. Nogle kilder hævder dog også, at VW også vil opgradere transmissionen for at gøre den mere poetisk og dynamisk.
Hvis du vil vide alt om 2023 VW Golf GTI, skal du sørge for at læse denne artikel for at finde ud af det! Til at starte med er Golf GTI et ikon, sandsynligvis den mest populære og en af de mest eftertragtede “hot” hatchbacks, der nogensinde er udkommet. Opskriften på en Golf GTI er enkel. Tag en 4-cylindret motor på 2,0 liter, kombiner den med en aggressiv styling, et komfortabelt interiør og en raspende lyd, og du får GTI’en.
GTI’en fås nu i et par forskellige udgaver, såsom den almindelige GTI, men også Clubsport-udgaven og muligvis TCR-udgaven senere hen. Disse er forskellige, når det kommer til effekt, styling og hvor fokuserede de er, men hvis du ikke er VW-nørd, vil du ikke kunne se forskel på dem.
Alt i alt fik Mk8 Golf en blandet modtagelse, da den først kom ud, men det gjorde GTI-modellen ikke. Grunden til det er enkel, den ser bare så godt ud. Som sådan er Mk8 Golf GTI en værdig efterfølger til det, der muligvis er den bedste hot hatchback gennem tiderne.
2023 VW Golf GTI – drivlinjen
Den nye Mk8 Golf GTI drives af en 2,0 l 4-cylindret 4-cylindret turbobenzinmotor med turbolader, der yder 245 hk og et drejningsmoment på 272 lb-ft. Denne motor er koblet til enten en 6-trins manuel eller en 7-trins DSG dobbeltkoblingsboks med dobbeltkobling. Kraften sendes kun til de to forhjul, men med det nye spærredifferentiale opretholder GTI’en trækkraften bedre end nogensinde før og lider ikke af understyring som nogle tidligere modeller gjorde.
0-100 km/t tager ca. 6,3 sekunder, mens topfarten er begrænset til 155 km/t. Denne motor er ikke den mest miljøvenlige VW Golf-motor derude, da den giver ca. 36 MPG kombineret, men det er forventeligt for en performance-version med mere end 240 hk. VW har også lanceret en Clubsport-model med næsten 300 hk og en 0-60 mph-tid på 5 sekunder.
2023 VW Golf GTI – Design og kørsel
Når det kommer til design, tager den nye Mk8 Golf GTI tingene et skridt opad i forhold til den tidligere Mk7 GTI, som ikke var så aggressiv som den nye Mk8 er. Dette omfatter en stor frontkofanger med cool udseende tågelygter, der minder om dem, der findes på nogle Renault RS-modeller. Du får lavprofilfælge, dobbelte udstødninger og andre specielle detaljer rundt omkring på bilens ydre.
Interiøret er udstyret med Alcantara, nye sæder og særlige konturfarver, som løfter GTI’ens interiør en hel del. Endelig får du også specielle drejeknapper, der adskiller GTI’s instrumentklynge fra den almindelige Golf. Køremæssigt er GTI’en mere dynamisk, stivere og højere end den almindelige GTI. Den er meget mere afbalanceret og er i stand til at køre i højhastighedskurver som ingenting.
2023 VW Golf GTI – Pålidelighed og almindelige problemer
Mekanisk set ser Mk8 Golf GTI ud til at holde sig pænt, da den ikke lider af alvorlige mekaniske problemer. Der er dog en hel del software- og elektriske problemer, der kan give hovedpine eller to i løbet af GTI-ejerskabet. Det drejer sig bl.a. om problemer med bakkameraet, indbrænding af skærmen og mange andre softwareproblemer.
VW har endda udsendt en tilbagekaldelse for at løse nogle af disse problemer, og visse GTI-ejere var hurtige til at afvise deres nye GTI-modeller på grund af disse problemer. Alt i alt skulle 2023 GTI’en have alle disse problemer løst direkte fra fabrikken, hvilket vil gøre den til en virkelig mekanisk og elektronisk sund bil.
2023 VW Golf GTI – Værdi og funktionalitet
VW Golf GTI starter ved omkring 31.000 kroner, hvilket er en rigtig god pris for det, du får. Clubsport kommer desværre ikke til USA, men europæiske købere skal betale et par tusinde ekstra oveni GTI’en for at få Clubsport-modellen. Nye Mk8 GTI-modeller holder deres værdi rigtig godt, og derfor virker det som en god idé at købe en ny model.
Praktisk er noget, som VW gør rigtig godt, for med alle de ekstra præstationer forbliver Golf GTI lige så praktisk som en normal 2,0L TDI Golf. Det betyder, at den tilbyder masser af plads indeni og et anstændigt stort bagagerum. GTI’en er så let at køre som biler kan blive, men ergonomien i Mk8’s interiør er ikke så god som i Mk7.5 på grund af de mange skærme og manglen på fysiske knapper.
FAQ sektion
Er 2023 VW Golf GTI det værd?
2023 Golf GTI er bestemt det værd, fordi den er en perfekt one-car-for-all-purpose. Den er lige så praktisk og næsten lige så effektiv som en normal benzindrevet Golf, men den er meget sjovere at køre og en hel del mere cool. Der er en grund til, at GTI’en er et ikon, og 40-års jubilæumsmodellen 2023 er blot en forlængelse af det.
På den anden side mener nogle, at Mk7.5 Golf GTI stadig er en bedre bil end Mk8, men det kan man diskutere. Ingen kan sige, at Mk8 er en nedgradering, men designretningen og en hel masse skærme virker faktisk lidt billig og svær at bruge.
Er 2023 Golf GTI bedre end Golf R?
Golf R er tophunden i VW Golf-serien, fordi den får AWD og 315 hk og et drejningsmoment på 300 lb-ft. Det er nok til at sende den fra 0-100 km/t på under 4 sekunder, hvilket er et forbløffende tal for en Golf R. Golf R starter på omkring 46.000 kr. med manuel betjening og 47.000 kr. for DSG-dobbeltkoblingsgearet.
Det er mange penge i forhold til den almindelige GTI, hvilket betyder, at R er bedre, men kun for dem, der virkelig vil have gavn af den ekstra kraft og AWD.
Er Golf 7.5 GTI bedre end Golf 8 GTI?
Nej, det er den ikke. Folk var hurtige til at kritisere den nye Mk8 Golf på grund af nogle besparelser og et ton af skærme, men Golf 8 GTI er simpelthen på et andet niveau sammenlignet med Mk7.5. Selvfølgelig virker Mk7.5 mere premium på visse områder, men generelt er Mk8 GTI bare bedre.