Almindelige problemer med Ford 1.6 EcoBoost-motoren

Ford EcoBoost-motorfamilien blev først introduceret tilbage i 2010 med 1.6L EcoBoost-motoren, der yder mellem 148 og 197 hk. Denne motor kan findes i mange Volvo- og Ford-modeller og er en af de mest udbredte Ford EcoBoost-motorer nogensinde. I betragtning af at 1,6L EcoBoost-motoren har eksisteret i 12 år, kan vi vurdere dens pålidelighed ordentligt.

Kort sagt er 1,6L EcoBoost en ret pålidelig motor, der kan holde et godt stykke tid. Ford har foretaget nogle justeringer af den i årenes løb for at gøre den mere i overensstemmelse med den nuværende æra i bilindustrien. Ford introducerede også 1,5L EcoBoost et par år senere, som var løst baseret på 1,6L-motoren, hvilket også betyder, at den deler visse pålidelighedstræk med 1,6L-motoren.

Når det drejer sig om almindelige Ford 1.5 EcoBoost-motorproblemer, skal vi nævne problemer med tandremmen, problemer med kølesystemet, problemer med kulstofophobning og problemer med tændrør og tændspoler. 1,6L EcoBoost-motoren er en motor med direkte indsprøjtning, hvilket betyder, at nogle af disse problemer er direkte forbundet med dette.

Alt i alt er 1,6L EcoBoost en rigtig god motor, og den bør tjene dig godt i mange år fremover. Tidligere 1.6L-enheder var meget mere problematiske, men Ford har formået at løse de fleste problemer indtil dette punkt. Ingen motor er dog perfekt, og vi vil i denne artikel fortælle dig, hvad der er galt med 1.6L EcoBoost.

Ford 1.6L EcoBoost – Problemer med tandremmen

1,6L EcoBoost oplever ikke problemer med tandremmen i sig selv, men problemet her er den måde, motoren er konstrueret på. Der er et vist overlap i den måde, hvorpå ventilerne og stemplerne bevæger sig, hvilket kan være et stort problem, hvis remmen svigter. Hvis remmen faktisk svigter, vil det medføre, at stempler og ventiler kommer i kontakt med hinanden, og det kan let føre til alvorlige motorskader.

  Er Ford Fusion en god bil?

For at undgå dette skal du udskifte tandremmen hvert 10. år eller hver 150.000 miles. Dette er et ret langt udskiftningsinterval, hvilket betyder, at Ford virkelig er sikker på sit design af tandremmen. Uanset hvad, skal du inspicere tandremmen fra tid til anden, da ikke alle 1,6L-enheder er bygget perfekt. Nøglen her er at opdage problemer med tandremmen tidligt nok, så du kan undgå potentielle problemer senere hen.

Ford 1.6L EcoBoost – Problemer med kølesystemet

Det værste problem, der kan plage 1,6L EcoBoost, er det, der er forbundet med kølesystemet. Dette problem har endda forårsaget en masse tilbagekaldelser, servicebulletiner og endda et gruppesøgsmål mod Ford. Det ser ud til, at problemet skyldes et knækkende cylinderhoved, hvorfra kølevæsken kan slippe ud og senere forårsage meget lave kølevæskeniveauer.

Dette kan forårsage korrosion, motorfejl eller endog fuldstændigt motorstop, hvilket bestemt er noget at bekymre sig om. Ford opdaterede 1,6L-motoren i løbet af dens levetid og udskiftede en række dele for at forhindre dette i at ske. Vi er dog ikke 100 % sikre på, at dette problem er helt løst, da der stadig kommer retssager.

Ford 1.6L EcoBoost – Kulstofophobning

Direkte indsprøjtningsmotorer kommer med et par væsentlige fordele såsom et mere præcist brændstoftilførselssystem, der favoriserer bedre brændstofeffektivitet, og mere kraft. Dette gør det også muligt for bilproducenten at lave en mindre og lettere motor og yderligere forbedre bilens dynamik og effektivitet. Direkte indsprøjtningsmotorer er også gode for miljøet, da der går mindre brændstof til spilde.

  Almindelige Ford 2.3 EcoBoost-problemer

Dette design har dog også nogle få ulemper, da motorer med direkte indsprøjtning har en tendens til at forårsage kuldeaflejringer på ventilerne og begrænse den luftstrøm, der går ind i motoren. Dette vil sandsynligvis ikke forårsage alvorlige motorproblemer, men det vil sænke din samlede ydelse. For at klare dette, skal du sørge for at betale et par hundrede dollars for en renseteknik med valnøddeblæsning af motoren.

Ford 1.6L EcoBoost – Problemer med tændrør og tændspole

Alle gasmotorer kræver vedligeholdelse af tændrør og tændspole, hvilket betyder, at dette ikke nødvendigvis er et problem. Men fordi 1,6L EcoBoost både er en motor med turboladning og direkte indsprøjtning, er både tændrør og tændspoler under større belastning i modsætning til motorer uden turboladning og indirekte indsprøjtning.

Forbrændingsprocessen kræver en stærkere gnist og får derfor disse to vigtige komponenter til at blive slidt hurtigere. Ford siger, at du skal udskifte disse hver 90k miles eller deromkring, men mange ejere klagede over at udskifte dem allerede efter 50k miles.

FAQ-afsnit

Hvor længe kan Ford EcoBoost 1.6L-motoren holde?

Tidligere Ford 1.6 EcoBoost-motorer er ikke så pålidelige som senere enheder, hvilket betyder, at disse sandsynligvis holder et sted mellem 100k og 200k miles i bedste fald uden at have brug for større eftersyn. Senere enheder kommer med opgraderede systemer, der beskytter motoren mod mange problemer fra tidligere produktionsmodeller, og derfor kan disse holde længere.

  Passer Mercedes hjul til Ford

Det afhænger alt sammen af, hvor godt du passer på motoren, og om du misbruger den eller ej. Hvis du er forsigtig og servicerer bilen korrekt og regelmæssigt, burde du være mere problemfri i rigtig lang tid.

Kan jeg tune Ford 1.6L EcoBoost-motoren?

Det ser ud til at der er mange derude der tuner 1.6L EcoBoost motoren, nogle gange op til 400hk eller deromkring. Dette skal gøres på en virkelig sofistikeret måde, da sådanne ydelser kan skade 1,6L-motoren alvorligt.

Nogle siger, at EcoBoost kan tåle op til 25 PSI boost i standardform, alt over det vil kræve mere omfattende opgraderinger, som sandsynligvis vil koste mange penge. Desuden skal transmissionen også styrkes for at kunne klare sådanne momentforøgelser.

Hvor effektiv er Ford EcoBoost 1.6L-motoren?

Ford EcoBoost-motorer lover op til 30 % bedre emissioner i forhold til ældre Ford-storrums-sugemotorer med naturlig indsugning. Ford siger, at 1.6L EcoBoost-motoren kan give op til 46 MPG, men test i den virkelige verden har vist, at den reelle gennemsnitlige MPG ligger et sted mellem 35 og 40 MPG kombineret.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z