BMW iDrive er en af de mest enestående funktioner, der findes i BMW’er. Denne funktion gør bilen brugervenlig, da den samler alle kabinens funktioner på ét centralt sted. Men da iDrive-systemet bruger en masse elektroniske dele, kan mange ting gå galt. Så hvad er de almindelige problemer med BMW iDrive-systemet?
Almindelige problemer med BMW iDrive-systemet er iDrive-controlleren, der svigter, iDriver-computeren, der svigter, problemer med iDrive-satellitnavigationssystemet, forældet software, komplet skærmudslettelse og problemer med klimastyring. Den gode nyhed er, at de fleste af disse problemer er lette at løse af en professionel mekaniker eller tekniker.
Hvad er de almindelige problemer med BMW iDrive?
iDrive-controller svigter
BMW iDrive-controlleren er den centrale betjeningsfunktion i midterkonsollen og leveres med en touchpad på overfladen. Disse dele bliver let defekte på grund af snavs eller væsker, som brugerne taber i bilen. En almindelig fejl ved iDrive-controlleren er, at knappen bliver klistret eller ikke kan drejes.
Til tider kan knappen vælge en funktion, som du ikke har givet den tilladelse til. Hvis det er tilfældet, kan du åbne iDriver-controlleren og fjerne snavs. Men hvis problemet ikke er defineret, skal du muligvis tage bilen til en professionel mekaniker for at få den repareret.
iDrive-computeren svigter
Et andet almindeligt problem, som BMW iDriver-brugere oplever, er, at iDrive-computeren svigter. Tegn på en svigtende iDriver-computer er, at navigationsenheden genstarter konstant, navigationsenheden fungerer ikke, iDrive-knapperne og -lamperne forbliver tændte, iDrive fungerer nogle dage og ikke andre.
Andre almindelige tegn på en dårlig eller defekt iDrive-computer er, at LCD-skærmen laver en intermitterende lyd, at navigationsenheden nulstilles et par gange, og meget mere. I modsætning til iDrive-controlleren, som du kan forsøge at reparere, bør en svigtende eller dårlig iDrive-computer repareres af en professionel tekniker.
problemer med iDrive satellitnavigationssystem
BMW-brugere har også rapporteret om problemer med iDrive satellitnavigationssystemet. Nogle af de problemer, som satellitnavigationssystemet oplever, er skærmproblemer, kan ikke navigere, accepterer eller skubber ikke cd’er ud, og ruten beregnes ikke korrekt.
Inden du tager din bil til en mekaniker, kan du prøve at reparere iDrive satellitnavigationssystemet med et par tricks. Det første trick er at fjerne sikringen i mindst 15 minutter. For det andet kan du prøve at holde tænd/sluk-knappen nede i 20 sekunder og lade iDrive genstarte.
Hvis disse tricks ikke løser problemet, skal du ringe til en professionel mekaniker for at få et kig og løse problemet.
Forældet software
Dette er ikke noget problem, da du stadig kan bruge den gamle software til at betjene din bil. Nogle funktioner fungerer dog muligvis ikke godt, og det er derfor, du skal opgradere din BMW’s software. Hvis du har den nyeste software, sikrer du, at du kan rette fejl, forbedre bilens ydeevne, tilføje nye funktioner og forbedre din bils sikkerhed.
Så du skal altid opgradere din software for at få en smidig drift og en bedre oplevelse af BMW iDrive-systemet.
Komplet skærmudsløring
Dette er et andet almindeligt problem med BMW iDrive-systemet. Mange BMW-brugere har tidligere klaget over, at skærmen bliver blank, at de mister telefonen og satellitnavigationen. Ikke desto mindre kan du prøve at løse dette ved at lade bilen sove i 20 minutter. Hvis du genstarter bilen, og problemet fortsætter, skal du besøge en mekaniker.
Problemer med klimaanlæg
BMW iDrive-systemet fungerer som en bro i din bil. Derfor sender alle enheder i din BMW signaler om deres arbejde til et enkelt iDrive-center. Så hvis et af systemerne svigter, f.eks. klimaanlægget, kan det påvirke, hvordan iDrive-systemet også fungerer.
For at sikre, at iDrive-systemet fungerer godt, skal alle systemer, der sender signaler til det, fungere godt, herunder klimaanlægget. Så du bliver nødt til at reparere klimaanlægget først.
FAQ
Hvad er BMW iDrive?
BMW iDrive-systemet, der blev lanceret i 2001, er et kommunikations- og underholdningssystem i bilen, der bruges til at styre de fleste sekundære systemer i køretøjet. Denne gadget er udstyret med en roterende controller, der roterer med og mod uret. Den styrer klima, lydsystem, navigationssystem og kommunikationssystem.
Kan jeg udskifte mit BMW iDrive-system?
Ja, du kan udskifte dit gamle BMW iDrive-system med det nyeste system. Men først skal du sørge for at anskaffe det rigtige iDrive-system til din BMW-model. Kontroller, om dit BMW iDrive-system har et 10-stifts- eller 4-stiftssystem. Dit nye iDrive-system skal have et stiftsystem, der passer til dit gamle iDrive-system.
Hvor meget koster det at reparere BMW iDrive-systemet?
Det er ret dyrt at reparere BMW iDrive-systemet. Det grundlæggende CIC iDrive-system med kort, stemmestyring og video i stemmestyring koster mellem 2.200 og 2.500 dollars. Dette er minus arbejdsomkostningerne for den mekaniker eller tekniker, der skal reparere systemet. Hvis du ønsker et mere avanceret iDrive-system, vil prisen derfor være højere.
Hvor meget koster det at opdatere BMW-software?
Det afhænger af, hvordan du ønsker at opdatere softwaren. Hvis det er via BMW ConnectDrive, er denne service gratis. BimmerTech’s iDrive-softwareopdatering fra BimmerTech starter derimod fra 250 kr. Opdatering af din BMW-software er afgørende, da det sikrer, at din bil er opdateret.
At have de nyeste softwareopdateringer sikrer, at grundlæggende funktioner, der måske kræver kodegennemgang og en fejlrettelse, kan udføres uden problemer. Derudover vil data og indhold altid passe sammen, da softwaren er opdateret.
Hvad er den nyeste version af BMW iDrive?
Den seneste version af BMW iDrive-systemet er iDrive 7. Dette styresystem debuterede i sommeren 2018, og den første bil, der fik det, var G05 BMW X5 SUV’en. Det indeholder opdateringer, der har den seneste fjernbetjeningssoftwareopgradering (version 21-07), som er en opdateret BMW-nyheds-app med podcast-baserede nyheder og inddragelse af SiriusXM’s Pandora-stationer.
Bottom line
BMW iDrive-systemet har gjort tingene lettere for BMW-brugere, da de kan styre de fleste sekundære køretøjsfunktioner uden at blive distraheret meget fra vejen. Som de fleste bildele går BMW iDrive-systemet dog også i stykker og kræver ordentlig vedligeholdelse for at holde længere.
Det største problem for BMW iDrive er forældet software. Så hvis du vil undgå de fleste BMW iDrive-problemer, skal du sørge for at have den nyeste BMW-software. Alt i alt er iDrive en vigtig funktion, der har forbedret brugeroplevelsen.