BMW 5-serie blev vist for første gang i 1972. Så den har været på markedet i over 50 år. Det er dog entry-level BMW 528i, der ændrer 5-serien for altid. Denne bil tilbyder en komfortabel, luksuriøs, højtydende og smidig kørsel. Men hvad er nogle af de almindelige problemer med BMW 528i?
Selv om BMW 528i kommer med masser af ekstraordinære funktioner, har den også flere problemer, som interesserede købere bør kende til. Efter at have været på markedet i over fem årtier er BMW’s teknikere og mekanikere stødt på flere problemer, som BMW 528i normalt står over for.
Nogle af de almindelige problemer, som interesserede købere af BMW 528i bør forvente, er lækager af kølevæske, væskelækager, lækager af ventildækselpakninger, løshed i forhjulet og overophedning af motoren. Ikke desto mindre kan de fleste af disse problemer undgås med korrekt reparation og vedligeholdelse.
Hvad er de almindelige problemer med BMW 528i?
Lækage af kølevæske
Lækager af kølevæske er meget almindelige på BMW-modeller, der har kørt over 80.000 miles. Desuden sker kølevæskelækager på BMW 528i normalt i vandpumpen eller køleren. En kølervæskelækage i radiatoren skyldes normalt korrosionsskader på radiatorrørene.
Væskelækager i servostyringsslangen
Efterhånden som din BMW 528i tager flere kilometer på, vil der begynde at løbe væsker ud i servostyringsslangen. Hovedårsagen til dette skyldes løsrevne O-ringe eller slidte pakninger. Hvis O-ringene og pakningerne bliver slidte, skal du udskifte dem i tide for at undgå væskelækage.
Løshed i forhjulet
BMW 528i oplever også løse forhjulsaffjedringer. Dette er efter at bilen har lagt flere kilometer på, og den ikke får ordentlig smøring. Andre årsager til en løs forhjulsophæng kan være et løst rat eller slidte ophængsdele, f.eks. spændstangsenden.
Ventildæksletpakning utækker
Dette er også et almindeligt problem på BMW 528i-modeller, der har tilbagelagt flere kilometer. Efter at have kørt i bilen i et stykke tid kan ventildæksletætningen begynde at revne, rådne eller endda bremse. I nogle tilfælde kan boltene løsne sig, og de vil lække. Løsningen er at udskifte ventildækslets pakning.
Overophedning af motoren
Et andet almindeligt problem, som købere af BMW 528i bør kende til, er motoroverophedning. Dette opstår normalt på grund af en kølervæskelækage, en defekt termostat i køleren eller en defekt kølerblæser. Find den beskadigede del, og udskift den.
Brændstofpumpeproblem
Når din BMW 528i sputter ved høj hastighed, er det et tegn på et problem med brændstofpumpen. Dette problem skyldes typisk en defekt vandpumpe, der forårsager, at der lækkes vand i brændstofpumpen. Andre mulige årsager er lækager i kølesystemet, lidt eller ingen kølevæske, lavt olieindhold eller termostatfejl.
Defekte hydrauliske ventilløftere
Dette problem er mere almindeligt i BMW 528i-modeller fremstillet mellem 2004 og 2015. Disse biler har også en tendens til at have N52-motoren. En hydraulisk ventilløfter, der fungerer dårligt, vil producere en frustrerende tikkende lyd. Hovedårsagen til en defekt hydraulisk ventilløfter er mangel på smøring. Hvis du har et sådant problem, er du nødt til at udskifte cylinderhovedet eller smøre delen.
Rå tomgang og langsom start
Som de fleste BMW’er slides tændrørene i BMW 528i også hurtigere. Og hvis tændrørene er slidte eller dårlige, vil bilen begynde at køre ujævnt i tomgang eller få en langsom start. Løsningen er at udskifte de dårlige tændrør med nye. Ikke desto mindre bør du også kontrollere brændstofindsprøjtningsdyserne.
Vandpumpefejl
Hovedårsagen til vandpumpesvigt i BMW 528i er korrosion af tætningen mellem pumpen og motorblokken. Dette medfører, at kølevæsken lækker ud af rummet omkring tætningen, hvilket også påvirker vandpumpen.
FAQ
Hvor hurtig er BMW 528i?
Hvis du er på udkig efter en hurtig, højtydende, luksuriøs og kraftfuld bil med en jævn kørsel, er BMW 528i et godt valg. Denne bil er udstyret med en 2,0-liters inline-4-motor, der yder op til 240 hk og et drejningsmoment på 260 lb-ft. Den har en topfart på 147 mph og kan accelerere fra 0 til 60 på 6,2 sekunder.
Er BMW 528i pålidelig?
Det afhænger af det. Hvis du sammenligner BMW 528i med almindelige biler, vil du opdage, at denne bil er meget upålidelig. Hvis du derimod sammenligner den med lignende luksusbiler, vil du opdage, at denne bil er meget pålidelig. De fleste pålidelighedsvurderingsbureauer giver BMW 528i 3 ud af 5, hvilket betyder, at den har en pålidelighed over gennemsnittet.
Dette er en høj kerne, når man tænker på, at de fleste BMW-modeller får en pålidelighed under gennemsnittet.
Hvad anses for at være højt kilometertal for BMW 528i?
BMW 528i er en af de mest pålidelige BMW-serier på markedet. Takket være dens exceptionelle motorer som N52, som er nogle af de bedste BMW-motorer nogensinde. Men hvis din BMW rammer over 200.000 miles, vil den blive betragtet som havende et højt kilometertal.
Ikke desto mindre kan en BMW 528i, hvis den vedligeholdes korrekt, nå over 500.000 miles. Men hvis den ikke er vedligeholdt godt, kan den måske ikke engang slå over 150.000 miles. Så der er brug for ordentlig pleje og vedligeholdelse, hvis en bil skal kunne tilbagelægge mange kilometer og holde længere.
Er BMW 528i brændstoføkonomisk?
Ja, BMW 528i er en af de mest brændstoføkonomiske luksussedaner på markedet. Denne bil har en EPA-rating på 23 mpg i byen, 34 mpg på motorvejen og en kombineret 27 mpg. Derfor er den meget brændstofbesparende og vil hjælpe brugeren med at spare nogle penge på brændstof.
Er BMW 5-serien mere pålidelig end BMW 3-serien?
Nej, BMW 5-serien er ikke mere pålidelig end BMW 3-serien. BMW 3-serien er den mest pålidelige BMW-serie. Desuden indeholder den også de mest pålidelige BMW-modeller gennem tiderne, som omfatter BMW 318i, 325i og 328i. Ikke desto mindre er BMW 5-serien den tredje mest pålidelige BMW-serie efter BMW 3-serien og 1-serien.
Resumé
Sammenfattende kan man sige, at BMW 528i er en højtydende bil, komfortabel, luksuriøs, kraftfuld og brændstoføkonomisk. Ikke desto mindre har bilen også flere problemer, som brugerne bør forvente at støde på. Nogle af disse problemer omfatter overophedning af motoren, lækager af kølevæske, lækager af ventildæksletpakninger og meget mere.