Almindelige problemer med Audi A6

Audi A6 blev første gang introduceret i 1994 som en opdateret version af Audi 100. Siden da har A6-modellen haft 5 forskellige generationer og er i dag en af de mest populære og mest solgte Audi-modeller derude. Den nuværende Audi A6 C8 er kun 2-3 år gammel og tegner til at blive endnu en succes for luksusbilproducenten fra Ingolstadt.

Ikke alle A6-generationer er lige pålidelige, for C6 synes at være den bedste af dem alle. C7 indtager andenpladsen, mens den nye C8 nu er på tredjepladsen, når det gælder pålidelighed. C8 er dog kun i begyndelsen af sin levetid, så det er forståeligt nok at tro, at den kommende C8-opfriskning vil løse mange af de problemer, der plager den nuværende C8 A6.

Uanset hvad, er de mest almindelige Audi A6-problemer overdrevent olieforbrug, problemer med styretøjskæden, problemer med kulstofophobning, problemer med gearkassen og elektriske problemer. For at en A6 kan holde i lang tid, har den brug for konstant vedligeholdelse, og uden det vil den sandsynligvis forårsage alle mulige problemer.

Det er virkeligheden for tyske executive luksusbiler, da de ikke er designet til at modstå manglende vedligeholdelse. Det er ikke rigtigt, at disse biler ikke er bygget godt nok, det er snarere det faktum, at mange mennesker, der køber dem, ikke vedligeholder dem tilstrækkeligt.

Audi A6 problemer med overdrevent olieforbrug

Mange europæiske luksusbiler er kendt for at drikke for meget olie, især efter at have akkumuleret et anstændigt antal kilometer på kilometertælleren. Problemer som disse kan løses på to forskellige måder, fordi de mest almindelige grunde til, at dette sker, er fordi olien er utæt, eller fordi motoren er temmelig slidt.

  Almindelige problemer med Mercedes W140

Hvis olien er utæt, kan du enten blive ved med at fylde olietanken op igen, når oliestanden falder, men det er en bedre idé, at du finder den grundlæggende årsag og løser den. Hvis den A6-model, du kigger på, er ældre og har en del kilometer på bagen, skal bilen sluge større mængder olie for at kunne smøre sig selv ordentligt.

Audi A6 timing chain problemer

Et af de mest frygtede problemer, der plager A6’eren, er problemer med timing-systemet, mere specifikt timingkædespændingen. De bedste Audi A6-motorer er V6- og V8-motorer, og begge disse motorer bruger sofistikerede plastikstyringer og hydrauliske stempler til kæderne for at holde dem pæne og stramme. Disse er dog kendt for at fejle, og når de gør det, skal du handle hurtigt.

Du skal handle hurtigt, fordi hele din motor kan være i fare. Hvis spændingsenheden svigter, kan kæden muligvis endda ødelægge hele motoren på blot et par hundrede kilometer eller endnu mindre. Sørg for at være meget opmærksom på disse plastspændinger, hvis du er på markedet for en A6.

Audi A6 problemer med kulstofophobning

Mange af de motorer, der findes i A6, er afhængige af direkte indsprøjtningssystemet til at sprøjte brændstof direkte ind i cylindrene. Fordelene ved denne teknologi er, at motorer med direkte indsprøjtning bruger mindre brændstof, og de udleder mindre CO2, samtidig med at de giver mere kraft i processen. Dette er afgørende for mange moderne bilproducenter, da teknologier som disse gør det muligt for dem at fremstille større motorer, der stadig kan bestå CO2-emissionstesten.

Teknologien med direkte indsprøjtning medfører dog, at der ophobes for meget kulstof i indsugningsventilerne. Hvis disse kulstofaflejringer ophobes for meget, vil de sandsynligvis begrænse luftstrømmen til motoren, hvilket har en tendens til at forårsage ujævn tomgang, fejltændinger, blokering og reduceret effekt. Den nemmeste måde at løse dette på er enten at skifte olie oftere eller rense aflejringerne regelmæssigt.

  Audi vs. BMW pålidelighed - Hvilken er bedre

Audi A6 gearkasseproblemer

Audi A6 fås med enten en manuel gearkasse, en Tiptronic-momentomformer, en S-Tronic-gearkasse eller den frygtede Multitronic-gearkasse. Multitronic CVT-gearkassen er almindeligt anvendt på FWD Audi-modeller og er kendt for at fejle ofte.

Den nemmeste måde at tage sig af Multitronic-problemer på er at skylle gearkasseolien hver 35.000 miles, ellers er der stor sandsynlighed for, at gearkassen går i stykker.

Audi A6 elektriske problemer

Ældre tyske luksusbiler er ikke fremmede for alle former for elektriske problemer, og det er nøjagtig den samme historie med ældre A6-modeller. Disse problemer manifesterer sig på mange forskellige områder, f.eks. de elektriske installationer i bilen, såsom elruder, telefonforbindelse, GPS, udvendig belysning, elektrisk bagagerumsklap osv.
Disse kan nemt løses, men de dukker ofte op igen, især på ældre Audi-modeller.

FAQ-afsnit

Hvad er den mindst pålidelige Audi A6-model?

Der er et par Audi A6-modelårgange, som simpelthen er for problematiske og bør undgås. Disse oplever typisk alle de problemer, der er nævnt i denne artikel, og mange flere, så de er i stand til at ophobe vedligeholdelses- og reparationsomkostningerne hurtigere end mere pålidelige Audi A6-modeller.

Du bør undgå modellerne 2000, 2003, 2004, 2005, 2005, 2006, 2011, 2011, 2013, 2014, 2015, 2015, 2016 og 2019. Den almindelige tommelfingerregel er altid at kigge efter nyere modeller fra en bestemt generation, hvilket betyder, at A6-modeller efter faceliftet altid er dit bedste bud, når det kommer til pålidelighed.

  Audi vs. Ford pålidelighed - Hvilken er bedre

Hvilke Audi A6-modeller er de dyreste at vedligeholde?

Audi A6 er en gennemgående luksusbil, der fås med store motorer, masser af kraft og masser af teknologi. Alt dette kræver ordentlig vedligeholdelse, og nogle modeller er langt dyrere end andre. De dyreste Audi A6-modeller er de sportslige S6- og RS6-modeller, især dem med en V10-motor af Lamborghini-afstamning.

Audi A6-modeller med den frygtede Multitronic CVT-gearkasse er også kendt for at være dyre at vedligeholde, og det er den samme historie med ældre Audi-modeller med Quattro AWD-systemet.

Er Audi A6 det værd?

Audi A6 er en af de bedste mellemstore luksuslimousiner nogensinde, og som sådan er den bestemt det hele værd. Hvis du er på markedet for en A6, skal du dog vælge den rigtige bil, hvilket betyder, at du altid skal kunne holde et vist beløb til side til vedligeholdelsesomkostninger.

En A6 er ikke en Toyota Corolla, hvilket betyder, at den er langt mere kompleks og har brug for mere delikat pleje. Når du køber en A6, skal du altid vælge modeller efter et facelift, og du skal forsøge at undgå Multitronic-gearkassen. Biler med mange kilometer på uret er ikke nødvendigvis dårlige, for de dårligste Audi A6-modeller er dem, der ikke er blevet vedligeholdt i henhold til Audi’s vedligeholdelsesplan og anbefalingsbog.

Bilproblemer, typiske fejl og svagheder.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z