Ford Transit er en familie af lette erhvervskøretøjer, der sælges globalt. Den første Transit blev introduceret i 1965 og har siden da affødt fire forskellige generationer. Der er blevet solgt mere end 10 millioner af disse i løbet af den tid, hvilket gør den til en af de bedst sælgende varevogne nogensinde. Det er forståeligt nok, at en så stor varevogn kun kan have en overlegen anvendelighed.
Selv om Transit er en stor succes for Ford, er den bestemt ikke perfekt, som det er tilfældet med alle køretøjer derude. Som sådan vil vi nævne de mest almindelige Ford Transit 4×4-problemer og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er på markedet for en brugt.
Tab af strøm er langt det mest almindeligt rapporterede problem for Transit, mens defekt elektricitet også er en ting, især A/C. For tidlig bremse- og dækslid synes også at være et problem med Transit 4×4, mens problemer med traction control og stabilitet også kan fejle.
Endelig kan drivakselkoblingen brække af køretøjet og forårsage et utal af problemer på sin vej. Det er måske ikke så almindeligt som alle de andre problemer på denne liste, men det er helt sikkert det mest alvorlige af dem alle, da det kan ende med at koste dig en formue at løse dette.
Tab af strøm
Som nævnt i indledningen synes problemer omkring tab af drivkraft at være det mest almindelige problem med alle versioner af moderne Transit varevogne. Disse problemer er især almindelige med 2015-2016-modellerne, som også er de mest populære brugte iterationer af Transit. Disse problemer er også altid efterfulgt af en kontrollampe for motoren.
De første komponenter, du skal inspicere, hvis du fornemmer, at din Transit lider, er brændstoffilter, luftfiltre, brændstofindsprøjtningsdyser, udstødningssystemet og virkelig dårlig kompression. Disse problemer kan meget let skyldes brændstof af dårlig kvalitet og manglende rettidig vedligeholdelse, hvilket normalt er tilfældet. Alt i alt bør en inspektion af alle disse dele og udskiftning af dem om nødvendigt gøre tricket i de fleste tilfælde.
Elektriske problemer
Alle moderne biler i dag lider i dag af en eller anden form for elektriske problemer. I Transit’ens tilfælde skyldes det i de fleste tilfælde A/C. Ejerne bliver ved med at rapportere, at varevognen nægter at køle kabinen effektivt eller slet ikke. Hvis det faktisk sker, skal du sørge for at kontrollere kondensatoren for blokering, da der med tiden kan ophobes snavs, som også tilstopper ventilationsåbningerne og muligvis også A/C-ledningerne.
Elektriske problemer med EGR-ventilen er også en mulighed, mens problemer med tilbehørsbelysning i interiøret er almindelige, især på tværs af ældre Transit-modeller. Nogle har rapporteret om problemer med elruder, der ikke vil gå op eller ned, mens el-låsene også kan svigte.
For tidligt brud og dækslid
Internettet er fuld af folk, der klager over bremseproblemer med Ford Transit, hvilket typisk fører til, at det er nødvendigt at udskifte bremserne hver 15.000 til 35.000 miles, hvilket er alt for hyppigt, især for et køretøj, der ofte kører tusindvis af miles hver uge. Som det ser ud, skyldes problemet, at Ford bruger klæbrige bremsecalipre, som kan slibe mod skiverne og få dem begge til at forringes hurtigt.
Dette vil føre til, at der bliver lagt tryk på et bestemt hjul, hvilket også kan føre til ujævn for tidlig dækslidning. Disse problemer er endnu mere forværrede for 4×4 Intelidrive Transit-versioner, da ujævnt dækslid synes at være mere almindeligt for AWD Transit-modeller.
Problemer med traction control og stabilitetsstyring
Moderne traction control- og stabilitetskontrolsystemer er en vigtig del af at holde os sikre, og moderne Transit-modeller er også udstyret med disse. Disse systemer kan dog nogle gange bremse baghjulene for at forhindre, at varevognen glider, selv når den ikke gør det, og det kan få dig til at miste kontrollen.
Indrømmet, disse problemer er ikke almindelige, og der er ikke ret mange, der har klaget over disse problemer, men uanset hvad bør de nævnes for dem, der ønsker at købe en brugt Transit.
Drivakselkobling, der falder af
Sidst, men ikke mindst, skal vi nævne det nok farligste og mest bekymrende problem for Transit, som er den bageste drivakselkobling, der falder af varevognen og forårsager enorme skader i sit kølvand. Hvis det sker, vil du høre et højt brag, og vognen vil sandsynligvis gå i stå og afbryde al strøm.
Da disse hardwarekomponenter er ret robuste, kan de beskadige nærliggende komponenter, mens de hærger, især bremserne, hvilket kan være en endnu farligere situation. Dette var også grunden til, at Ford tilbagekaldte en masse af disse tilbage i 2022.
FAQ-afsnit
Er Ford Transit 4×4 bedre end RWD Transit?
Hvis du bruger din Transit til motorvejskørsel og ikke tager den gennem noget alvorligt terræn, er du bedre stillet med bare et RWD-system. Hvis du heller ikke støder på sne eller ikke for meget af den, er det bedst at spare de ekstra omkostninger og bare anskaffe dig et par vinterdæk af høj kvalitet, da det er det, der gør den reelle forskel.
AWD-modellen er bedre for dem, der ofte kører i ujævnt terræn og har brug for al den trækkraft, de kan få. Virkeligheden er, at Transit 4×4 er den bedre version, men nødvendigheden af den er ikke 100 % til stede.
Hvilke varevogne kan konkurrere med Ford Transit?
Mercedes Benz Sprinter varevognen er sandsynligvis den mest frygtindgydende konkurrent til Transit og bliver ofte sammenlignet med Transit i head-to-head matchups. Virkeligheden er, at ældre Sprinter varevogne er de samme som Transit’erne, men nyere iterationer er meget anderledes.
VW Transporter og RAM ProMaster betragtes også ofte som Transit-konkurrenter, da de har lignende nyttelast og størrelsen er stort set den samme.
Hvorfor er Ford Transit så populær?
Ford Transit er en nem beslutning at træffe for mange virksomheder, da det er en virkelig omkostningseffektiv varevogn at købe. Den har effektive motorer, god pålidelighed, god størrelse, god plads og kan bruges i stort set alle slags miljøer. For dem, der leder efter flådebiler, er Transit et sikkert valg, da Transit har været det foretrukne valg af flådebiler i rigtig lang tid.