I verden af lette erhvervskøretøjer er ingen anden så fremtrædende som den gode gamle Ford Transit. Transit kan almindeligvis ses rundt om i verden til både erhvervsmæssige og private formål, da det er en af de mest populære varevogne generelt, ikke kun i segmentet for lette varevogne til erhvervsmæssig brug.
For at en varevogn kan være så populær og succesfuld som Transit, skal den udmærke sig i en lang række kategorier, hvoraf den vigtigste bør være pålidelighed. Som sådan vil vi opregne og forsøge at forklare alle de almindelige Ford Transit 2.2 TDCi-problemer, så hvis du er på markedet efter en, er du kommet til det rette sted!
Det drejer sig bl.a. om problemer med at bilen ikke vil starte, problemer med overdreven sort røg fra udstødningen, problemer med styretøjskæden, problematiske brændstofinjektorer og problemer med olielækager. For at være helt præcis synes 2.2 TDCi at være en rimelig pålidelig motor, men den er bestemt ikke perfekt.
Nu er det tid til at gå i dybden med alle disse problemer, hvilket omfatter at gå i dybden med, hvad der forårsager dem, og hvordan du skal gribe dem an for at løse dem.
Opstartsproblemer
Et af de hyppigst rapporterede problemer med 2.2 TDCi er relateret til, at motoren ikke vil starte, når du drejer nøglen om. Dette problem skyldes for det meste, at startmotoren ikke får en konsekvent forbindelse til svinghjulet. Det siges, at dette sker på grund af for meget kondensvand i startmotorhuset, især i kolde perioder, hvor starteren kan fryse sig selv fast.
Da dette forhindrer strømgennemstrømningen, vil startmotoren ikke kunne starte bilen. For at løse dette problem er det bedst at udskifte startmotoren, men prøv at gå efter en fra eftermarkedet, der leveres med kraftigere solenoider, da dette problem er dømt til at ske igen.
Overdreven sort røg kommer fra udstødningen
Mens vi er ved emnet sort røg fra udstødningen, er vi nødt til at nævne, at dette synes at være det eneste ægte “almindelige” problem med 2.2’eren, da forummet er fyldt med dette problem. Det dårlige er, at dette problem kan skyldes et par skyldige. Du bør først inspicere intercooleren, turborørene, luftfilteret og EGR-ventilen.
Chancerne er, at noget af dette vil være årsagen til, at dette sker, hvilket betyder, at du bør kunne løse dette problem. En tæthedstest kan også hjælpe dig med at finde ud af, om der er en lækage et sted i systemet. Det burde også være lettere at indsnævre det hele ved at kontrollere SCV og PRV, mens bilen scannes for koder.
Problemer med tidskæden
Timingkæder er et kendt problem for en lang række motorkøretøjer, hvilket betyder, at de ikke er noget nyt. Virkeligheden er, at de fleste timingkædeproblemer opstår på grund af manglende korrekt og rettidig vedligeholdelse, hvilket betyder, at du bør holde øje med alle mærkelige lyde, der kommer fra kæden og spændingsenheden.
Sørg altid for at udskifte kæden, hvis den begynder at rasle, eller hvis du visuelt kan konstatere, at den er beskadiget eller glider nogle steder. Hvis du undlader at udskifte den i tide, vil kæden i sidste ende knække og forårsage enorme skader på alle de omkringliggende komponenter, mens den låser motoren fast.
Problemer med brændstofindsprøjtning
Problemer med brændstofindsprøjtning er også kendt for at forekomme med 2.2 TDCi, men de skyldes for det meste brændstof af dårlig kvalitet, hvilket betyder, at du altid bør bruge det anbefalede brændstof til din bil. Når en injektor svigter, vil du bemærke en alvorlig mangel på effekt og ujævnhed, som skal undersøges og testes af en erfaren mekaniker.
Det er nogle gange en god idé at udskifte alle injektorerne, så sørg for at få den rette rådgivning hos et Ford-servicecenter eller en Ford-specialist.
Problemer med olielækage
Oliebakken og styringsdækslet er de to mest sårbare komponenter, når det gælder lækage af motorolie. Begge er kendt for at bruge pakninger af lavere kvalitet, som har tendens til at blive hurtigt ødelagt, og derfor er det uundgåeligt, at de ender med en lækage.
Hvis du bemærker oliepytter, eller hvis motoren virker lidt tilbageholdende, skal du straks kontrollere bilen for manglende olie og trykprøve den for at finde ud af, hvor lækagen faktisk er. Nogle gange kan det også ske andre steder, og derfor er en trykluftprøvning den rette vej at gå.
FAQ-afsnit
Er Ford Transit 2.2 TDCi en god motor?
Ford Transit 2.2 TDCi er en 2,2-liters turbodieselmotor med en effekt på mellem 100 og 155 hk. Da det er en dieselmotor, får den også et anstændigt lavt drejningsmoment, og det er mere end nok til det, den er beregnet til at gøre. En god ting ved denne motor er, at den er ret langtidsholdbar, og at den ikke bruger for meget brændstof.
Alt i alt er det en god motor, hvilket er grunden til, at Ford har besluttet at tilbyde 2.2. i næsten alle Transit-iterationer. Den er måske ikke et kraftværk eller den mest sofistikerede af slagsen, men den klarer opgaven.
Hvilken er den bedste Ford Transit-motor?
Den førnævnte 2.2 TDCi er helt sikkert en af de bedste Transit-motorer, mens den senere 2.0L også er rigtig god. V6-modellerne på 3,7 liter eller 3,5 EcoBoost er det, som Ford siger er “bedst i klassen” med hensyn til effektivitet og kraft, men de koster mere at leve med, at registrere og forsikre.
Alt i alt er 2,2 TDCi en god blanding af kraft, pålidelighed og effektivitet, og den er derfor nok til de fleste.
Fås Ford Transit med en benzinmotor?
De to V6-motorer (3,0 og 3,7) fås som benzinvarianter og er de kraftigste motorer, som typisk følger med de bedst udstyrede Transit-modeller. Disse er dog ikke så gode til arbejds- og flådeformål, da de er mere tørstige og kræver mere vedligeholdelse.
Mellem de to er den 3,0 l sugekopierede enhed sandsynligvis det bedre valg.