Mercedes AMG GT nærmer sig slutningen af sin levetid, da den snart vil blive erstattet af den helt nye Mercedes SL. Det betyder dog ikke, at AMG GT ikke er en topmoderne superbil, der ikke kan stå distancen over for Porsche 911. Tværtimod, da disse to er frontale konkurrenter, når det kommer til tyske sportsvogne.
Selv om de forsøger at tilfredsstille den samme kundekreds, gør de det meget forskelligt. AMG GT er en BiTurbo V8-motor med front-mellemmotor, der udelukkende kommer som baghjulstrukket bil. 911’eren derimod er en bagmonteret turbomotoriseret flad 6-sportsvogn med flad 6-motor, der fås både med AWD og baghjulstræk og endda med manuel betjening.
Designmæssigt er det et meget tæt opgør, da de begge ser fantastiske ud. 911’eren er en del af en 70-årig arv, der bevarer en klassisk 911-silhuet, mens AMG GT har en tydelig duft af gammeldags hot rod-sportsvogne blandet med den umiskendelige essens fra Mercedes 300SL.
911’eren leveres med et sæt bagsæder, som er mere eller mindre ubrugelige for alle med et par ben. Værdimæssigt bevarer begge disse biler deres værdi godt. Rent præstationsmæssigt er 911 Turbo S den hurtigste på lige linje, mens den heftige AMG GT Black Series AMG GT Black Series og 911 GT2 RS MR er de to hurtigste biler på den legendariske tyske Nürburgring-bane.
Mercedes AMG GT – En hot rod racer
Mercedes AMG GT fås i et par forskellige varianter. Den kommer enten som en 4-dørs luksus sportscoupé eller som en 2-dørs superbil. Den 2-dørs GT kan også fås som en “entry-level” AMG GT, men du kan også vælge en kraftigere AMG GT S, AMG GT R, AMG GT R PRO eller den topmodellerede AMG GT Black Series.
Der findes også en cabriolet-version til de fleste 2-dørs AMG GT-varianter. Alle disse fås med en variant af AMG 4.0L BiTurbo V8’eren med op til 730 hk i Black Series. En dobbeltkoblings hurtigskiftautomatik er eneste mulighed for alle AMG GT-versioner, herunder coupé- og cabrioletvarianterne.
Black Series er den hurtigste og dyreste af slagsen, for den starter ved latterlige 325.000 dollars. Den 4-dørs luksuscoupé byder på en perfekt blanding af AMG-hooliganisme og nok plads til op til 4 passagerer.
Luksusmæssigt er AMG GT en bedre bil end 911’eren, fordi den tilbyder mere plads, en mere komfortabel kørsel og også mere lastrum. AMG GT lyder også velsagtens bedre end de fleste 911-modeller, bortset fra 911 GT-modellerne.
Porsche 911 – Et sportsvogns-ikon
Porsche 911 er et sportsvognsikon, og den seneste 992 911-generation bevarer den samme essens. Den fås enten som coupé, cabriolet, speedster eller som Targa. Alle 911-modeller leveres med den legendariske 911 flat-six-motor, mens GT3, GT3 RS og Speedsteren leveres med en herlig N/A-motor, som er bedre end alle de motorer, der tilbydes i AMG GT.
En stor fordel 911’eren har i forhold til AMG GT er tilgængeligheden af en manuel gearkasse, og de fleste mennesker, der har en tendens til at købe 911 GT-produkter, er mere til racerløb end blot stil og dramatik. Som nævnt leveres 911’eren med et par bagsæder, men disse kan kun bruges til indkøbsposer eller lignende.
Porsche PDK-dobbeltkoblingsgearkassen med dobbeltkobling er branchestandard, da den giver de hurtigste skiftetider, samtidig med at den ikke rykker sig både i byen og på banen. Hvad angår byggematerialer, er 911’eren kongen, da ingen anden tysk producent derude tilbyder byggematerialer af sammenlignelig høj kvalitet.
Alt i alt er 911’eren mere en præstationsbil, fordi alle 911-varianter deler 911-raceressensen, som ikke kan ses med nogen anden sportsvogn på planeten, især den latterlige GT2 RS MR til 645.000 dollars.
Konklusion – Det er en komplet uafgjort
911 og AMG GT er i stand til at udveksle slag i næsten alle kategorier. AMG GT er bedre, når det kommer til hverdagens anvendelighed, da den fås som en 4-dørs luksus-sedan. Den ser også velsagtens en smule mere spændende ud, især den matgrønne AMG GT R.
911’eren er en af de mest ikoniske sportsvogne, der findes, og 911’eren fås med en motor med naturlig indsugning, en manuel og firehjulstræk. Som sådan kan 911’eren måske tilbyde dig mere, hvad angår ydeevne, fordi 911’eren har været den primære performancebil i årtier.
AMG GT R er den direkte konkurrent til GT3’eren, men GT3’eren tager kagen takket være en flad 6-motor med naturlig indsugning og en mulighed for manuel gearkasse.
FAQ-afsnit
Er Mercedes AMG GT mere værdiskabende end Porsche 911?
Hvis du er ude efter ydeevne, men ikke ønsker at bruge eksorbitante beløb, er 911’eren på 100.000 dollars “entry-level” den rigtige, da den er perfekt afbalanceret og tilbyder stjernepræstationer i forhold til ydelsen.
AMG GT starter ved 154.550 USD, og selv om den tilbyder mere kraft, føles den ikke nær så velkørende eller lige så sikker som 911’eren. AMG GT-modellerne i den højere ende er faktisk bedre end de fleste 911’ere uden GT, men de har alle en tendens til også at koste meget mere.
Holder Porsche 911 sin værdi bedre end AMG GT?
I betragtning af at alle disse biler, der er nævnt i denne artikel, koster over 100.000 dollars, er det vigtigt at købe en bil, der ikke vil tabe dig penge. 911- og AMG GT-modeller på begynderniveau er allerede blevet afskrevet en del, og det er ikke dem, du skal købe, hvis du køber fra fabrikken.
Porsche 911 GT3 og 911 Speedster er de to bedste 911-modeller at købe, hvis du vil bruge dem i et par år og derefter sælge dem, da de holder deres værdi bedre end alle andre AMG GT-modeller ud over det højeste dyr i Black Series-serien.
Er Porsche 911 GT2 RS MR hurtigere end AMG GT Black Series?
Helt i toppen af listen over de bedste banevogne hersker AMG GT Black Series og 911 GT2 RS. Begge koster tåbelige summer og er designet og bygget til at tilbringe størstedelen af deres levetid på den berømte tyske Nürburgring-bane.
Mellem de to er GT2 RS MR den hurtigere bil, men AMG GT BS er ikke langt efter. 911’eren har ganske enkelt mere grunt både hvad angår hastighed på lige linje, topfart og de fleste omgangsrekorder.