Volkswagen EA888-motorfamilien er det, som de fleste betegner som den bedste nuværende VW-benzinmotor til pendlere, som du kan købe. 2.0L TSI-motoren er sandsynligvis den bedste af dem alle, fordi den tilbyder en masse kraft, men er også rimeligt effektiv og ret sofistikeret. Du kan få denne motor i noget som en Audi A4, som er støjsvag, føjelig og kraftfuld.
På den anden side kan du også få den i hot hatchbacks som f.eks. Golf GTI Performance. I denne artikel vil vi opremse alle de almindelige VW 2.0 TSI-motorproblemer og fortælle dig, hvad du skal holde øje med, hvis du er på markedet for en af disse brugte. De er populære og ret pålidelige, men de er bestemt ikke perfekte.
Disse problemer omfatter bl.a. utætte/tilstoppede brændstofindsprøjtningsdyser, problemer med vandpumpen, problemer med tændspolen, problemer med timingkæden og problemer med PVC-systemet. Nogle af disse kan løses proaktivt, hvilket er grunden til, at du bør læse denne artikel til ende, mens andre er iboende for mange VW EA888-motorer, herunder 1,8 TSI, 2,0 TSI og dens mindre brødre.
Hvis du er på markedet for en bil med denne respektive motor, skal du sørge for at foretage en inspektion før købet for at være fuldt ud klar over, hvordan motoren klarede disse problemer. Hvis en af disse er blevet vedligeholdt korrekt, er den sikker på at holde rigtig længe.
Utætte/forstoppede brændstofindsprøjtningsdyser
Et af de mere almindelige problemer med 2,0L TSI-enheden er et problem, hvor brændstofinjektorerne enten kan begynde at lække eller blive alvorligt tilstoppet. 2,0L TSI’en er en motor med direkte indsprøjtning, hvilket betyder, at den har en rimelig andel af fordele og ulemper, herunder de to ovennævnte. Da disse arbejder ved ekstremt højt tryk, vil de på et tidspunkt gå i stykker.
Når de gør det, vil din bil få fejltændinger, dårlig tomgang, dårlig acceleration, lækage af brændstof og fremkalde forskellige fejlkoder som f.eks. fra P0300-familien. Der kan også opstå kulstofophobning i disse motorer, og derfor skal du udskifte disse injektorer og muligvis endda foretage en Walnut-blæsning af motorens indre dele for at fjerne alle kulstofaflejringer.
Problemer med vandpumpen
Vandpumpen har til opgave at skubbe kølevæsken gennem motoren for at holde temperaturen på afstand. Problemet med 2.0 TSI’en er, at vandpumpens hus er lavet af plastik, som er tilbøjeligt til at blive slidt, især fordi det er placeret i nærheden af varme motorkomponenter. Højt tryk, varme og plastik er af indlysende årsager ikke en god kombination.
Når dette sker, vil din bil derfor sandsynligvis udvise høje motortemperaturer. Når dette sker, er det bedst ikke at køre bilen og inspicere vandpumpen så hurtigt som muligt. Dette problem er ofte forbundet med fejlkoden P2181.
Problemer med tændingsspoler
Tændingsspolerne er designet til at skaffe elektrisk energi fra batteriet og sende den til tændrøret, som derefter sætter forbrændingsprocessen i gang. Hvis en af disse tre er defekt, vil din bil sandsynligvis dø nogenlunde, vil have fejltænding eller vil ikke kunne starte overhovedet. Når dette sker, skal dine tændingsspoler og dine tændrør inspiceres sammen.
Det skyldes oftest defekte tændspoler. Det er bedst at udskifte alle fire tændspoler på samme tid, men mange VW-specialister anfører, at det er bedst at udskifte alle tændrørene, når du udskifter alle tændspoler.
Problemer med styringskæden
Problemer med timingkæden plejede at være det alvorligste problem med ældre VAG-motorer. Heldigvis er de nyere bedre, men de er stadig ikke helt fri for disse problemer. Problemet her er, at kædespænderen kan blive skør med tiden eller gøre det muligt for kæden at miste spændingen. Dette kan beskadige motorens indre dele ret alvorligt.
Det mest almindelige symptom på dette problem er motorraslen eller metalskælv i olien. Hvis du støder på disse, skal du sørge for at inspicere spændingsenheden og kæden med det samme. Hvis du ikke får løst dette tidligt, vil din motor sandsynligvis dø.
Problemer med PVC-systemet
For at slutte listen af, skal vi også nævne problemer med PVC-systemet. Det positive krumtaphusventilationssystem har til opgave at recirkulere motorens gasser for at skabe mere kraft og sænke bilens CO2-fodaftryk. PVC-systemet kan dog blive tilstoppet og sende disse gasser tilbage til motoren, hvilket er et problem.
Almindelige symptomer er bl.a. ujævn tomgang, fejlkoder for fejltænding, fløjtende lyde fra indsugningen og olielækager. Sørg for at udskifte PVC-systemet, når du støder på nogen/alle disse problemer.
FAQ-afsnit
Er VW 2.0 TSI en god motor?
2.0 TSI’en er uden tvivl en af de bedste 4-cylindrede benzinmotorer, som VW nogensinde har lavet. Selvfølgelig er der en del kontroverser omkring denne motor, da mange mener, at den er temmelig upålidelig og lidt for landbrugsvenlig. Men hvis motoren vedligeholdes korrekt, og hvis du ikke misbruger den, vil den holde længe.
Er VW TSI bedre end VW TDI?
VW TSI-motorfamilien repræsenterer benzindrevne VW-motorer, mens VW TDI repræsenterer VW-dieselmotorer. I gennemsnit er VW TSI-motorerne mere sofistikerede, har flere hestekræfter, er lidt mere tørstig og forurener mindre.
TDI-motorer har et højere drejningsmoment, har tendens til at være mere værdifulde i f.eks. Europa og lyder lidt som traktorer, hvilket ikke er populært for dem, der ønsker luksusbiler.
Hvad er den kraftigste VW 2.0 TSI-motor?
Den kraftigste 2.0 TSI-motor findes i Audi A4 og Golf R, hvor den yder maksimalt 315 hk og et drejningsmoment på 310 lb-ft. Disse tal er ekstremt frugtige for en 2,0L 4-cylindret motor. Enheden i Golf R gør den i stand til at nå 60 mph fra stilstand på latterlige 3,7 sekunder, hvilket er den samme tid, som du får med den 5,2L twin-turboladede Aston Martin DBS Superleggera på 715 hk med dobbelt turboladning på 5,2L.