Volkswagen Passat er en førsteklasses executive mid-size sedan, der ligger under Audi A6 i pris, men forsøger at levere en lignende oplevelse. Passat blev først introduceret i 1973 og er nu i sin 5. og desværre sidste generation.
VW har dog for nylig erklæret, at de helt og holdent ophører med Passat, hvilket betyder, at en af de mest populære familie-sedaner efter 29 millioner solgte enheder endelig udgår af produktion. Det er godt at vide, at de, der er interesseret i VW Passat, vil være glade for at vide, at Passat altid har været et ret pålideligt køretøj.
De mest almindelige VW Passat-problemer er forbundet med timingkædesystemet, urfjederfejl, fejl i tændspolen, defekte O2- og MAF-sensorer og olielækager. Det gode er, at de fleste af disse problemer kan løses ret nemt, men hvis du ikke tager fat på dem tidligt nok, bliver de sandsynligvis dyre.
Alt i alt har Passat altid været et pålideligt valg af familie sedan, men de allernyeste Passat-modeller er de bedste af slagsen. Det er en trist realitet, at SUV’er og crossovers er blevet så populære, at de nu trækker en af de bedste sedaner gennem tiderne på pension.
VW Passat – Problemer med styringskæden
Kæden har til opgave at holde cylinderens ventiler i synkronisering med stemplerne. Problemet opstår imidlertid, når kæden bliver løs på grund af enten strækning af kæden eller på grund af en defekt spændingsanordning. Uanset hvad, kan de ødelægge en motor fuldstændigt, hvis de ikke løses hurtigst muligt.
Desværre er VW Passat ikke fremmed for timingkædeproblemer, og de fleste ejere har fået udskiftet deres kæder efter ca. 100.000 miles eller deromkring. I betragtning af at mange VW Passat-modeller kan holde mere end 250.000 miles, er det ret besværligt, hvis man skal udskifte kæden tre gange for at klare det.
VW Passat – Fejl i urfjederen
En defekt urfjeder er en af de mest defekte VW-komponenter nogensinde. Disse små fjedre er forbundet med styresystemet, og når de svigter, har de en tendens til at deaktivere alle mulige komponenter monteret på rattet som f.eks. hornet, airbaggene og selve rattet.
VW har udstedt et par tilbagekaldelser på grund af dette, men det ser ud til, at de endnu ikke har løst problemet helt. NHTSA oplyser, at mere end 1,2 millioner VW-biler er blevet diagnosticeret med problemer med urfjederen efter tilbagekaldelsen blev afsluttet. Det betyder, at problemer som disse stadig er derude, og at den Passat, du kigger på, kan være problematisk.
VW Passat – Fejl i tændingsspolen
Tændingsspolerne har til opgave at omdanne spænding fra batteriet og omdanne den til energi, som kan bruges af tændrøret. Hvis tændingsspolerne svigter, vil de sandsynligvis standse motoren og undlade at starte motoren igen. Det er svært at forudse et svigt i tændspolen, men når de svigtes, vil du vide det.
De fleste ejere har rapporteret, at deres VW Passat-modeller pludselig begynder at give bagslag, tøver med at accelerere eller oplever hårde opstarter. Alt i alt skal du tage bilen til en erfaren mekaniker, hvis tændspolerne svigter, da det ikke altid er let at afgøre, hvilken af dem der er skyld i fejlen.
VW Passat – Defekte O2- og MAF-sensorer
Masseluftstrømsensoren har til opgave at overvåge mængden og tætheden af luft, der kommer ind i motoren. Sensoren sender derefter dataene til ECU’en, som derefter beslutter, hvor meget brændstof der skal tilføres for at generere en gnist. MAF-sensoren i Passat arbejder sammen med O2-sensoren, hvilket betyder, at de er i konstant kommunikation.
Hvis den ene svigter, er der dog stor sandsynlighed for, at den anden også kan gøre det. Symptomer på en defekt MAF-sensor er motorfejl, dårlig acceleration, dårlig tomgangspræstation og en evig kontrollampe, der vil hjemsøge dig i dine drømme.
VW Passat – Olielækager
Som det er tilfældet med de fleste europæiske luksusbiler, er VW Passat også kendt for ofte at opleve olielækager. Olielækagerne i VW Passat skyldes for det meste defekte ventildækselpakninger og pakningen til knastakselkædespændingen. Mange ejere har rapporteret, at disse problemer opstår på både eksemplarer med lavt kilometertal og eksemplarer med højt kilometertal.
Den nemmeste måde at løse dette problem på er at udskifte pakningen. De allernyeste modelårgange af Passat er meget bedre, mens modellerne fra midten af 2000’erne synes at være de værste.
FAQ-afsnit
Hvorfor udgår VW Passat af produktion?
VW Passat udgår af produktion, fordi Arteon findes, og fordi VW Passat stationcar faktisk er det mere populære valg generelt. Desuden koncentrerer bilproducenterne sig i disse dage om SUV’er og crossovers, fordi det er de mest populære biler i dag.
Uanset hvad, så er den nyeste VW Passat en enormt flot bil, og mens den er tilgængelig, bør du overveje den.
Hvilken VW Passat er den bedste at få?
B8 Passat er den bedste af dem alle, fordi den er den mest teknologisk avancerede og den mest pålidelige af dem alle. Hvad angår motorer, er den 4-cylindrede 2,0 l motor den bedste at få, fordi den balancerer bedst mellem kraft, pålidelighed og effektivitet.
Du bør også tjekke 4MOTION-modellerne, da de giver den mest sofistikerede køreoplevelse. Passat ser bedst ud i R-Line-udgaven, mens Highline- og Comfortline-udgaverne også ser rigtig godt ud.
Er VW Arteon bedre end VW Passat?
VW Arteon er en mere stilfuld og dyrere version af VW Passat. Forskellene mellem de to er ret minimale og er kun væsentlige nok udvendigt set. Indvendigt ser de næsten identiske ud, hvilket er en skam, da Arteon ser meget slankere ud i det hele taget.
Det giver mening for VW at pensionere Passat ud fra det perspektiv, men Passat vil altid være det stærkere navn. Hvem ved, måske vender Passat tilbage en dag.