Volkswagen Caddy er et multifunktionelt fritidskøretøj, der er produceret siden 1980. Caddy’en bruges til forskellige, overvejende arbejdsformål over hele verden og er en af, hvis ikke den mest populære bil fra dette segment. Caddy’en fås i enten 2- eller 4-dørs varianter, transportervarianter eller lasttransportvarianter.
Hvis du er på udkig efter en lille varevogn, der kan tage dig med på længere ture i relativ komfort, er Caddy helt sikkert et godt valg. Hvad angår pålidelighed, har VW Caddy til stadighed et godt ry for pålidelighed, hvilket ikke gør den perfekt, men bedre end de fleste biler i dette segment.
Uanset hvad er de mest almindelige VW Caddy-problemer forbundet med brændstofindsprøjtningsdyser, turbolader, problemer med dørlåse, problemer med gearkasse og EGR-ventilproblemer. Nogle af disse problemer, som f.eks. dørlåseproblemerne, er ikke så store problemer, mens andre, som f.eks. turboladeren eller injektorerne, kan være mere alvorlige, hvis der ikke tages hånd om dem hurtigt nok.
Alt i alt er VW Caddy god med hensyn til pålidelighed, men som det er tilfældet med de fleste moderne tyske biler, har de brug for grundig vedligeholdelse. Hvis du undlader at vedligeholde Caddy’en, vil den sandsynligvis opleve forskellige problemer i løbet af kort tid.
VW Caddy – Problemer med brændstofindsprøjtning
Mange VW-biler er kendt for at opleve problemer med brændstofindsprøjtningsdyserne, hvilket betyder, at brændstoffet ikke kommer ind i forbrændingskammeret, som det skal. Dette kan normalt bemærkes, når bilen har fejltændinger, ikke kan starte, går i stå eller tanker din brændstoføkonomi. Disse skal repareres før end senere, da de er kendt for at forårsage flere problemer hen ad vejen.
1,6L TDI-motoren er den mest sårbare, men er samtidig en af de mest populære VW Caddy-motorer takket være dens drejningsmoment og brændstofeffektivitet. Det er ingen hemmelighed, at mange mennesker foretrækker dieselbiler, da de er mere effektive, men hvis dine brændstofindsprøjtningsdyser svigter, vil al denne effektivitet sandsynligvis være væk.
VW Caddy – problemer med turboladeren
VW Caddy leveres med dine almindelige, almindelige VW Golf-motorer, hvilket betyder, at den har tendens til at lide af lignende problemer som Golf. Turboladeren er kendt for potentielt at kunne forårsage problemer på nogle af disse motorer, og hvis den gør det, vil du bemærke det, hvis udstødningen udsender alt for meget røg under omdrejninger, eller hvis du mister effekt ved højere omdrejninger.
Dette problem er mest mærkbart, når du forsøger at overhale, især hvis turboladeren svigter helt. Du mister bjerge af drejningsmoment, og din bil vil føles utrolig langsom. Hvis du mener, at det er din turbolader, der er skyld i det, skal du derfor sørge for at tage bilen til en mekaniker hurtigst muligt.
VW Caddy – Problemer med dørlås
Det kan lyde underligt, at en bil oplever problemer med dørlåsemekanismen, men i betragtning af hvor avancerede disse er i dag, er det slet ikke underligt, især hvis du har fået det nøglefrie system. Problemer som disse kan spores til en nøglehåndtag eller problemer med adgang til det nøglefri system, som heldigvis kan repareres, hvis de diagnosticeres korrekt.
Dette bringer os til alle de andre elektriske problemer, som VW Caddy nogle gange lider af, såsom udvendige lygteproblemer, indvendige problemer med koblingsudstyr og elruder.
VW Caddy – Problemer med gearkassen
VW Caddy kan fås med enten en automatisk eller en manuel gearkasse, som er den foretrukne løsning i Europa. Folk har en tendens til at vælge en manuel, da den er billigere at reparere, hvis noget går galt. Det er værd at nævne, at de fleste af disse er ejet af virksomheder, hvilket betyder, at ikke alle er så forsigtige, som de burde være med gearkassen.
Dette kan medføre, at koblingspedalerne holder op med at bevæge sig eller bliver relativt stive eller ikke reagerer på dine indgreb. 5. og 6. gear er kendt for at koble ud, og hele den manuelle gearkasse kan blive stiv og vanskelig at betjene.
VW Caddy – problemer med EGR-ventilen
EGR-ventilen (udstødningsgasrecirkulation) har til opgave at recirkulere udstødningsgasser fra udstødningen og tilbage til cylinderne. Hvis ventilen svigter, bliver inkonsekvent eller lukker helt af, vil bilen enten blive ekstremt langsom, give inkonsekvente accelerationer eller endda gå i fuld limp mode.
Dette problem kan løses med en simpel EGR-spuling, og hvis du kombinerer det med et billigt brændstofadditiv, vil din EGR sandsynligvis være fuldt funktionsdygtig.
FAQ-afsnit
Hvor mange kilometer kan en VW Caddy holde på en fuld tank?
VW Caddy’en bliver ofte brugt til langdistancetransport, og det er derfor, at mange mennesker køber den. Som sådan er det en fordel at kunne køre hundredvis af kilometer uden at stoppe for at tanke op. Heldigvis kan Caddy’en klare op til 735 miles på en enkelt tank, hvilket er en klasseledende statistik, især for en 7-sæders personbefordringsvogn.
Det afhænger dog alt sammen af, hvordan du kører bilen, da de med en mere følsom gaspedal sandsynligvis vil sænke dette tal betydeligt. Uanset hvad, er VW Caddy en virkelig økonomisk bil.
Hvad er den bedste motor til VW Caddy?
De bedste VW Caddy-motorer er uden tvivl dieselmotorerne, fordi de passer perfekt til VW Caddy’ens karakter. De er effektive, gode på lange strækninger og har masser af lavt drejningsmoment. 2.0L TDI er den bedste motor til VW Caddy, da den balancerer bedst mellem kraft og effektivitet.
Du kan få den med enten en syvtrins DSG-gearkasse eller en manuel gearkasse. Jeg foreslår, at du vælger DSG’en, da den får Caddy’en til at føles mere som en luksusbil end som en MPV.
Skal jeg købe en VW Caddy?
Hvis du er interesseret i at købe en bil, der kan klare lange rejser, transportere mennesker, transportere ting, være en god arbejdshest og være en anstændig allroundbil, er VW Caddy en god mulighed. Indrømmet, ingen vil købe Caddy’en, hvis de ikke har en specifik brug for den, hvilket betyder, at hvis du har det, bør du overveje den.
At købe VW Caddy bare for at være din daglige chauffør er ikke det bedste at gøre, da du kan opnå den samme oplevelse med VW Golf, men med en mere plysset og mere komfortabel kørekvalitet.