Skal jeg rustbeskytte min Mercedes?

Gennem årene er Mercedes-mærket blevet et synonym for luksus og byggekvalitet. Med et så værdifuldt, men nedskrivningsdygtigt aktiv skal man sørge for, at al den nødvendige vedligeholdelse bliver varetaget.

For årtier siden har masser af Mercedes-biler været plaget af korrosion, og korrosion er for alt i verden en bils største fjende. Nyere Mercedes-modeller leveres også med en dedikeret garanti, der dækker rust og korrosion i op til 30 år i bestemte lande.

Hvis du vasker din bil regelmæssigt, især om vinteren, hvor der er masser af salt på vejene, og du ikke kører din bil ofte på ubefæstede veje, er der ikke behov for yderligere rustbeskyttelse. Men hvis du vælger rustbeskyttelse, er chancerne for rustophobning små til ingen.

Du kan vælge enten at anvende en dedikeret rustbeskyttende underlak, dryp-/drænfri oliesprøjter eller et dedikeret elektronisk modul. Før du vælger en af disse løsninger, bør du rådføre dig med en erfaren professionel, så du er sikker på, at du er godt klar over alle de specifikke produkter, der er tilgængelige i din region.

Rustbeskyttelse af en ny Mercedes

Nyere Mercedes-biler bruger en masse rustafvisende karrosserimaterialer som galvaniseret stål eller specifikke beskyttelsesløsninger leveret af et firma kaldet Permagard, som begge sikrer, at Mercedes-biler er godt beskyttet, allerede inden de forlader fabrikken.

Permagard er et fransk firma, der har beskæftiget sig med rust- og fugtbeskyttelse i årtier nu. Permagard-løsninger anvendes konstant af Mercedes og en række fly- og skibsproducenter. Permagard tilbyder en innovativ løsning til lakbeskyttelse, der sikrer, at alle sårbare paneler er så rustafvisende som muligt.

Dette firma fokuserer på at skabe dedikerede plastiklignende barrierer, der sidder mellem lakken og elementerne. Denne belægning tilbyder også en glaslignende finish, hvilket sikrer, at Permagard-beskyttede biler også tilbyder en fantastisk lakfinish.

  Jaguar VS Mercedes Pålidelighed

Hvis man tager de grundige rustbeskyttelsesløsninger, der er påført på fabrikken, og selve garantien i betragtning, ser det ud til, at der ikke er behov for yderligere rustbeskyttelse til en ny Mercedes-bil.

Rustbeskyttelse af en brugt Mercedes

Nogle mennesker vil hævde, at det er lidt meningsløst at rustbeskytte en brugt bil. Men det er langt fra sandt. En brugt bil er faktisk en mere fornuftig kandidat til beskyttelse, fordi selve bilen er mere tilbøjelig til at ruste efter et par års konstant kørsel, især hvis alle garantier er udløbet.

En af de mest populære rustbeskyttelsesteknikker er underlak, dryp-/drypfri sprays eller et dedikeret elektronisk modul. Hvis du vælger undercoating, bør det koste dig et sted mellem 100-200 USD, og disse typer belægning bør holde et par år i bedste fald.

Dryp-/drypfri oliesprøjter er også ret populære. En dryp-oliespray sprøjtes på alle de sårbare områder af din bil, og hvis du venter et par timer, til olien drypper ind i alle de sårbare områder, skulle den hærde og give en rimelig rustbeskyttelse.

Den drypfrie oliespray ligner, men viskositetsniveauet er anderledes, og denne løsning er ikke i stand til at dryppe ind i alle kroge og hjørner. Sådanne sprays kan endda kræve, at du strategisk borer ind i specifikke karrosseripaneler, hvilket aldrig er en god idé. Begge disse bør koste mere eller mindre det samme som underlakmetoden.

Særlige rustafvisende elektroniske moduler

Hvis du mener, at din Mercedes fortjener den mest sofistikerede måde at beskytte mod rust på, er et dedikeret elektronisk modul langsomt ved at blive en af de mest populære måder at opnå det højeste niveau af rustbeskyttelse, som en bil kan få, i hvert fald i teorien.

  Hvad er den bedste Mercedes til off-road?

Et rustbeskyttende elektronisk modul er en lille enhed, der (hvis den placeres strategisk) kan sende en konstant elektrisk strøm ud i hele bilens karrosseri, hvilket i teorien skulle gøre metallet modstandsdygtigt over for alle reaktioner med fugt og ilt, der kan føre til korrosion.

Disse elektroniske moduler koster normalt mere end 500 dollars, og de skal også være placeret et strategisk sted for at kunne give nogen form for rustbeskyttende egenskaber. Selv om denne metode langsomt vinder frem i de senere år på grund af den nemme installation, er effektiviteten temmelig tvivlsom.

For at disse moduler kan yde en betydelig rustbeskyttelse, skal de sende en konstant elektrisk strøm til et panel, der enten er helt nedsænket under vandet eller næsten konstant vådt. Det er grunden til, at disse teknologier endnu ikke er i stand til at erstatte undercoating eller andre former for oliespray og mest anvendes på både.

FAQ-afsnit

Hvilken rustbeskyttelsesmetode skal jeg vælge?

Den bedste metode at vælge er sandsynligvis en undervognsbehandling, der udføres af en erfaren fagmand. Enten dette eller en drypoliespray, fordi disse to er bevist at give et konstant rustbeskyttelsesniveau. Du bør undgå drypfrie sprays, fordi de kan kræve, at du borer i bilens panel eller endda afmonterer den.

Elektroniske moduler kan endnu ikke sammenlignes med disse to teknikker, men om et par år kan det ændre sig. Uanset hvad du vælger, bør du rådføre dig med en erfaren person for at sikre dig, at du kender alle detaljerne ved det produkt, du vælger.

Er der nogen rustafvisende vedligeholdelse, som jeg selv kan foretage?

Ja, det er der. Hvis du vasker din bil regelmæssigt, især bilens underside, er der langt mindre sandsynlighed for at opleve nogen form for rust på en relativt moderne bil. Hvis du også omhyggeligt fjerner eventuelle saltaflejringer fra din bils karrosseri så hurtigt som muligt, bør det også mindske risikoen for rust betydeligt.

  Er alle Mercedes udstyret med lædersæder?

Hvis du desuden vælger et keramisk lakskjold eller en gennemsigtig lakbeskyttelsesfilm, er chancerne for, at der opstår rust, også stærkt reduceret.

Kan jeg selv underlakere en bil?

Ja, det kan du faktisk godt. Sørg først for, at du har alt det nødvendige udstyr, som f.eks. en bilhøj, beskyttelsesbriller og handsker, en primer, en affedtningsmiddel, fint sandpapir og en dåse sort autolak.

Du skal først affedte panelerne og slibe al den rust, du måtte støde på, og derefter skal du slibe panelet ned til det bare metal. Derefter skal du gå i gang med at grunde området og male det som anbefalet af en erfaren professionel.

Når malingen er helt tørret, kan du ligeledes smøre underlakken ud, vent et par dage, før du kører bilen, så lakken kan hærde. Prøv at undgå højtryksvask af bilens undervogn i et par dage, og herefter er din bil officielt rustfri. Det er også en god idé at lade nogen inspicere overfladebehandlingen efter et par dage, bare for at være 100 % sikker.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z