Skal jeg købe en elbil nu eller vente?

Overgangen til elbiler er langsomt begyndt at tage fart i de seneste år, og der kommer omkring 20-30 nye elbilsmodeller på markedet hvert år. Med en sådan stigning i popularitet er det kun rimeligt at spørge dig selv, om det er det rigtige tidspunkt at foretage overgangen til en fuldt elektrisk bil.

Men svaret på dette spørgsmål afhænger i høj grad af, hvor klar EV-infrastrukturen er i dit område, af købs- og forsikringsomkostningerne, omkostningerne til reservedele og den rækkevidde, du normalt kører på din daglige pendling. Andre aspekter såsom miljømæssige konsekvenser, teknologi og ydeevne er også værd at overveje.

I de næste par år eller endog årtier vil EV-teknologien helt sikkert udvikle sig, og EV’erne i begyndelsen af 2020’erne vil sandsynligvis være en smule forældede. Før du foretager en fuldstændig overgang, er det en god idé at overveje en hybridbil, da den giver dig mulighed for delvis at opleve, hvordan det føles at være ejer af en EV.

Du bør vente et par år eller deromkring, hvis alle de førnævnte aspekter ikke er i din favør. Det er stadig ikke så bekvemt at eje en EV sammenlignet med en bil med forbrændingsmotor (ICE), men det vil ændre sig hen ad vejen.

EV-infrastruktur

Et af de vigtigste aspekter ved ejerskab af EV er opladning. Hvis dit område endnu ikke er fuldt forsynet med et anstændigt antal hurtige opladere, vil det helt sikkert tage hårdt på EV-ejerskabet. Selvfølgelig kan du altid oplade din EV derhjemme, men mange biler, der holder parkeret på gaden eller i en offentlig garage, har stadig ikke adgang til en stikkontakt.

Hvis dit område har en veludviklet opladningsinfrastruktur, er det meget sværere at sikre, at disse opladere er let tilgængelige og konstant i orden. Der bliver solgt elbiler til højre og venstre, og opladningsinfrastrukturen forsøger at følge med, men de fleste steder er der mangel på opladningsinfrastruktur.

  Hvad er den grimmeste bil?

Nogle EV-producenter som Tesla nyder godt af en overvejende veludviklet opladningsinfrastruktur for EV’er, men mange andre producenter kæmper for at udvikle et ordentligt opladningsnetværk. Desuden ligger disse netværk for det meste i byområder eller i nærheden af motorveje, og mange landdistrikter har ingen adgang til et opladningsnet af nogen art.

Men den nemmeste måde at oplade din elbil på er fra en stikkontakt i hjemmet. De fleste stikkontakter i hjemmet kræver 6-9 timer for at lade batteriet helt op, så sørg for, at du altid sætter bilen i stikkontakten. På den måde får du mest gavn af det, selv om en ICE-bil stadig er den nemmere vej at gå.

Indkøbsomkostninger, forsikring og reservedele

Selv om priserne på elbiler langsomt kryber ned til niveauet for biler til overkommelige priser, er en tilsvarende elbil stadig betydeligt dyrere sammenlignet med en ICE-modpart. I nogle dele af verden, f.eks. i Storbritannien, koster en elektrisk Fiat 500 næsten dobbelt så meget som den benzindrevne variant.

En endnu større differentieringsfaktor er forsikringen, fordi præmierne i forbindelse med elbiler næsten altid er betydeligt dyrere på grund af højere detailpriser for elbiler og tvivlsomt tilgængelige reservedele. EV’er har ikke så mange bevægelige dele som ICE-biler, dette virker gunstigt for lavere forsikringsomkostninger og vil sandsynligvis spille en stor rolle om nogle få år.

Det største problem med moderne elbiler er nok, at det er meget sværere at få fat i reservedele. Masser af kunder, mekanikere og forsikringsselskaber har store problemer med at skaffe reservedele til næsten alle EV-modeller.

  Hvordan oplader man en Tesla i en nødsituation?

Reparationsomkostningerne er også generelt tvivlsomme i bedste fald. De virkelige virkninger af vedligeholdelse af EV’er er endnu ikke synlige, og efter et par år mere vil vi sandsynligvis opleve mange EV’er, der har brug for nyere batterier. Og omkostningerne ved nyere batterier er stadig let over 10-15.000 dollars.

Rækkevidde, teknologi og ydeevne

En almindelig ICE-bil kan nå omkring 490 kilometer fra en fuld tank, mens en fuldt opladet EV normalt rækker omkring 200-490 kilometer. Nogle benzin- og dieseldrevne sedanbiler er gode til næsten dobbelt så lang rækkevidde, men den højeste brugbare rækkevidde, som en EV kan give dig, er ikke meget mere end 490 kilometer (300 miles).

Men forskellen er, at en benzin-/dieseldrevet bil tager 3-10 minutter at fylde op, men en EV tager i bedste fald 30 minutter. Der er masser af tankstationer i nærheden, og de er aldrig så travle som de fleste ladestationer.

Teknologi og ydeevne er også en stor grund til, at folk vælger elbiler. Men begge dele vil sandsynligvis også stige voldsomt i de næste par år. Hvis du ønsker at gå over til en EV med det samme, bør du måske overveje at vente et par år med at købe en EV.

Det er altid en god idé at overveje at købe en hybridbil i forvejen. Hybrider er den sande mellemting mellem ICE-biler og EV’er, og med at eje en hybrid vil mange EV-hverdagsting blive indlysende.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe en EV, hvis jeg overvejende kører i byen?

Hvis du overvejende kører i byen, er det ikke nogen dårlig idé at gå over til en EV med det samme. Mange større byer tilbyder en masse fordele til EV-ejere, f.eks. udpegede parkerings- og opladningspladser, hurtige kørebaner, ingen trængselsafgifter og endda nogle specifikke tilskud og skattelettelser.

  Hvilke bilsæder er komfortable?

Masser af kompakte EV hatchbacks er lavet til bykørsel, og du bør overveje en af disse som din første EV, hvis du overvejende kører i byen.

Hvor gode er moderne EV’er?

Moderne moderne basis-EV’er som Tesla Model S, Model 3, Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-e er alle ret imponerende biler. Porsche Taycan er en sand fornøjelse at køre, da den giver en ægte sportsvognsoplevelse.

Tesla’erne er fyldt med teknologi, og Audi E-Tron GT er fantastisk flot. Uanset om verden er klar til elbiler eller ej, er elbiler langt mere interessante sammenlignet med ICE-biler i dag, fordi vi ser nye designsprog og imponerende teknologiske løsninger, som ikke var tilgængelige på ICE-biler.

Skal jeg købe en EV, hvis jeg overvejende kører på motorveje?

Hvis du hovedsageligt kører på motorveje, er en elbil ikke en god idé på grund af problemer med rækkevidden. En hybridbil eller en dieseldrevet bil vil altid være det bedste valg til længere ture. Men hvis du planlægger i overensstemmelse hermed og ikke har noget imod at stoppe op en gang imellem for at lade op, kan du godt køre en lang tur i en elbil.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z