Hvad er den grimmeste bil?

Man siger, at skønhed ligger i beskuerens øje, men nogle biler har et udseende, som kun en mor kan elske. Æstetik er ekstremt subjektivt, men der findes nogle få biler, som stort set alle med et godt sæt øjne synes, at de ser forfærdelige ud.

Biler som Fiat Multipla og Pontiac Aztec er berømte af netop disse grunde, og det er lidt svært ikke at mene, at disse to biler er objektivt set forfærdelige at se på. Titlen som ”verdens grimmeste bil” bestrides af disse to dårligt begunstigede pramme, de er i hvert fald bygget forskelligt.

Biler som Toyota Mirai, Mitsuoka Nouera, Nissan Juke, Subaru Tribeca, Chrysler PT Cruiser og Nissan Juke er mildest talt tvivlsomme. Men nogle biler til flere millioner dollars fra designfokuserede mærker som Lamborgini Veneno og McLaren Senna er også omstridte.

Når alt kommer til alt, er skønhed faktisk subjektiv, så det er svært at sige, om man har ret eller uret. Men de førnævnte biler topper oftest de fleste af online-listerne over de grimmeste biler af en god grund.

Pontiac Aztec

Pontiac Aztec er et ret almindeligt syn i USA, og den ligner en amerikansk version af Fiat Multipla, og den er nok den grimmeste almindelige bil i USA. Det er ret interessant, hvordan dette design nogensinde blev godkendt.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***

Aztec blev udgivet i 2000, og den blev gjort berømt af en excentrisk hovedperson i en af de mest berømte tv-serier i moderne tid. Men man kan roligt sige, at det forlængede spotlight ikke hjalp Aztec til nogensinde at blive andet end direkte grim.

Fiat Multipla

Fiat Multipla er en ret populær bil, men ikke af de rigtige grunde. Multipla er en fantastisk familiebil med en rummelig kabine, der kan rumme op til 6 passagerer. Multipla er udstyret med masser af rum og kopholdere, og loftet er utroligt højt, men at stifte familie med en Multipla er en bedrift i sig selv.
Multipla blev lanceret i 1998, og mange online-sider og bilmagasiner var meget skuffede over, at Multipla’en i 2004 ikke længere lignede en ”psykotisk tegneserieand”. Multipla solgte bedst i Italien, hvilket er ret underligt, når man tænker på, at Italien har givet os Alfa Romeo, Ferrari, Maserati og Lamborghini.

  Bedste bil til brug ved ondt i ryggen

Toyota Mirai

Toyota Mirai er en virkelig interessant bil, fordi den drives af brint og er en af de meget få populære brintbiler derude. Men med et så kontroversielt design ser det ud til, at interessen for brintbiler kun er faldet med Mirai’s udgivelse.

Mirai er underligt proportioneret, vindueslinjerne er utroligt høje, og karrosseriets folder er så udtalte, at det virker som om designerne bare ikke kunne beslutte sig for, hvornår de skulle stoppe med at style den. Det er ingen hemmelighed, at mange moderne Toyota-biler er en smule overstyrede, men Mirai 2014 tager det helt sikkert til det næste niveau.

Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser har altid været en bil for kun en håndfuld købere. Hele Chryslers ”billig bil, der ser luksuriøs ud” designsprog fra 2000’erne har affødt et pænt antal ret grimt udseende biler.

Chrysler 300C var en billig Bentley-efterligning og blev købt af folk, der ville snyde alle for, at de ejer en luksusbil. PT Cruiser tog inspiration fra tidligere tiders biler, men kombinerede den med det kedeligste designsprog fra 2000’erne nogensinde.

Lamborghini Veneno

Lamborghini Veneno er utrolig. Denne bil er begrænset til kun en håndfuld roadster- og coupéformer, og startprisen var nord for 4 millioner dollars. Man skulle tro, at til en sådan pris var skønhed let at få fat i, men det er ikke nødvendigvis sandheden.

  Hvad er den hurtigste måde at beskytte en bil mod hagl på?

Denne V12-drevne fuldblods superbil er enten elsket eller hadet, men stort set alle har en mening om den. Og det var nok det, Lamborghini ville have, en slående bil, der helt sikkert vil vække samtale, uanset hvor den kommer hen. Og det er bestemt lykkedes for dem.

McLaren SENNA

Bare for at få det på det rene, så er McLaren Senna en af de mest kapable biler, der nogensinde er blevet produceret. Designsproget i McLaren Senna var i høj grad afhængig af aerodynamikken, og man kan roligt sige, at Senna handler mere om funktion end om form.

Og selv om det endelige resultat er en utrolig kompetent bil, var designet lidt meh. Senna’en er bare en smule for fiks og inkonsekvent, og den store bagvinge hjælper bestemt heller ikke på det. Det er især tydeligt, hvis man tænker på forgængeren til McLaren Senna, den fantastiske McLaren P1.

FAQ-afsnit

Hvad er den smukkeste bil, der nogensinde er lavet?

Skønhed er subjektiv, men der er næppe nogen, der vil argumentere mod Mercedes 300SL, Ferrari 250 GT CS, Aston Martin DB5 og Jaguar E-Type, når det gælder skønhedskonkurrencer om biler. Det er meget vanskeligere at vælge den smukkeste bil end at vælge en grim bil.

Biler som Bugatti Type 57 Atlantic, Alfa 8C 2900, Jaguar XK 120 og Lamborghini Countach er også med i kampen om at blive den flotteste bil nogensinde. Men der er så mange smukke biler, at det er umuligt at vælge en enkelt.

  Hvad er den bedste SUV til kørsel med højt kilometertal?

Er ældre biler flottere end moderne biler?

Det er ret svært at svare på dette spørgsmål. Men det er sikkert at sige, at ældre biler ikke var så komplicerede eller store, og at sikkerhedsstandarderne ikke var så strenge, som de er i dag. Masser af moderne biler er ofre for regler, og det er nok derfor, at mange mennesker tror, at vi allerede har passeret designtoppen for biler.

Og folk har en tendens til at sætte mere pris på ældre biler, fordi de minder os om, hvordan tingene var engang, en smule mere enkle og mindre overfyldte med teknologi. Ældre biler har deres egne historier, og det er ikke sandsynligt, at det vil ske igen.

Er nutidens bildesign lidt for overstylet?

Moderne bildesign er helt sikkert lidt for overstylet i øjeblikket. Bilerne begynder at ligne hinanden mere og mere, og mange producenters designidentitet ændrer sig konstant. Mange bilproducenter tilbyder de samme designelementer i hele deres sortiment, og det mindsker lidt specialiteten i nogle modeller.

Sammen med stadig strengere restriktioner og EV-teknologi kan bildesignet endda blive meget afhængigt af funktioner som f.eks. rækkevidde, aerodynamik og effektivitet. Dette bekræfter blot endnu en gang, at bildesignet for længst er på toppen.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z