Renault Megane er en stor familiebil, der fås både som sedan og coupé. Den blev introduceret for første gang i 1994 og har siden affødt tre forskellige generationer. Laguna blev udfaset i modelåret 2015, som markerede den endelige afslutning. Laguna var ikke mere, og det ser ikke ud til, at det kommer til at ændre sig.
I denne artikel vil vi nævne de mest almindelige problemer med Renault Laguna, hvilket betyder, at vi fortæller dig, hvad der kan gå galt med den, og hvad du kan gøre for at afhjælpe det. Det kan være problemer med motoren, f.eks. en defekt køleventilator eller problemer med brændstofpumpen, som kan få bilen til at gå i stå og ikke tænde igen.
Styretøjet er også udsat for problemer, hvoraf nogle kan gøre systemet helt ubrugeligt. Den manuelle gearkasse kan have koblingsproblemer, mens de elektriske problemer er talrige og nogle gange virkelig frustrerende. Endelig er vi også nødt til at nævne affjedringssystemet, især bagakslens bøsninger, som kan forårsage bankelyde.
Alt i alt er Laguna en ret pålidelig bil, hvis du gør alt, hvad du kan, for at holde den sådan. Ældre modeller er faktisk mere problematiske, men alt burde gå fint, hvis du gør dit bedste og holder øje med disse problemer.
Motorproblemer
De mest almindelige motorproblemer i Renault Laguna er knyttet til køleventilatoren, som kan svigte og få bilen til at gå i stå. Nogle gange kan det skyldes selve sensoren, hvilket betyder, at du ikke skal springe på at udskifte blæseren med det samme. Laguna kan også lide af problemer med EGR-ventilen, som fører til dårlig acceleration og olieforbrænding.
Brændstofpumpen er et kendt ømt punkt for mange Laguna-modeller, og problemet starter typisk med ujævn brændstoftilførsel, men udvikler sig let til, at bilen slet ikke starter. Turboladeren kan også sjældent svigte, så sørg for at inspicere alle disse systemer, når det er muligt, da tidlig indgriben kan hjælpe dig med at forhindre disse.
Problemer med styretøjet
Der er et par styretøjsrelaterede problemer med Laguna, hvoraf de vigtigste er bankelyde, når rattet drejes helt rundt, og en defekt servostyringspumpe. Førstnævnte kan klares ved at justere alle de små mekaniske dele, som kan gnide mod hinanden, når du låser rattet ordentligt fast.
Hvis servostyringspumpen svigter, er det et mere alvorligt problem, og det vil føre til en fuldstændig mangel på servostyring. Hvis det sker, bliver du nødt til at udskifte servostyringspumpen, men hvis du opdager problemet tidligt, kan du måske redde din pumpe.
Problemer med transmissionen
De fleste Renault Laguna-modeller er udstyret med en manuel gearkasse, som er kendt for at lide af en klæbrig koblingspedal. Det betyder typisk, at det kræver mere kraft at træde pedalen i bund, mens det er langsomt og ofte svært at træde pedalen ud, hvis den nægter at vende tilbage til udgangspositionen.
Virkeligheden er, at dette er et almindeligt problem med Laguna, og udskiftning af koblingen er den eneste måde at løse det fuldstændigt på. Da det er en ret vanskelig opgave at udføre selv, bør du tage din bil til en erfaren mekaniker, som bør kunne løse problemet i løbet af et par timer.
Elektriske problemer
Der er mange potentielle elektriske problemer, der kan plage Laguna, og de to vigtigste er defekte varmeapparater og svigtende elruder. Førstnævnte er forårsaget af et defekt kontrolpanel, som skal udskiftes, mens sidstnævnte kræver, at du inspicerer vinduesregulatorerne og også udskifter dem.
Andre elektriske problemer omfatter potentielle problemer med udvendig belysning, problemer med den elektroniske parkeringsbremse og problemer med instrumentbrættets skærm. Nogle af disse mindre problemer kan løses med simple softwareopdateringer, men nogle vil også kræve, at du udskifter hardwaredele.
Problemer med affjedringssystemet
De største problemer med baghjulsophænget er slidte akselbøsninger og potentielle støddæmpningsproblemer. Du kan ikke rigtig forhindre, at det sker, da begge dele kan undværes og skal udskiftes på et tidspunkt.
Så hvis du hører bankelyde fra affjedringsområdet, især når du kører over ujævnheder, bør du inspicere akselbøsningerne og støddæmperne.
FAQ-sektion