Porsche 911 er den vigtigste model fra Porsche-mærket og er samtidig en af de bedste biler i historien. 911’eren har en over 70 år gammel arv som den banebrydende sportsvogn. Gennem mange af sine iterationer synes 911 stadig at være lige så overlegen, som den altid har været.
Opskriften på 911 består af en bagmonteret flad 6-motor, baghjulstræk og en klassisk trail-braking-køreoplevelse, som ganske enkelt ikke kan kopieres af nogen anden sportsvogn derude. 911 synes at være en virkelig pålidelig bil, hvilket betyder, at de fleste 911-modeller er pålidelige og i stand til at holde i lang tid.
911 er dog ikke perfekt, og de mest almindelige og alvorligste 911-problemer er olielækager, IMS-lejeproblemer, defekte COV-solenoider, cylinderscoring og overophedningsproblemer. Det er måske ikke de mest almindelige 911-problemer i sig selv, men det er de mest almindelige alvorlige problemer, som spiller en stor rolle for, hvor længe en 911 kan holde.
Alt i alt er 911’eren en utrolig dygtig og relativt pålidelig bil, der er i stand til at stå tidens prøve på beundringsværdig vis. Alligevel skal du vedligeholde den konstant, hvis du vil have din 911 til at holde sin værdi, så godt som de fleste 911-modeller gør.
Porsche 911 – Olielækager
911-olielækageproblemet er en velkendt foreteelse på tværs af de fleste 911-modeller og generationer. De mest almindelige steder, hvorfra 911’eren mister olie, er den bageste hovedforsegling, ventildæksler, tændrørstætninger og tætninger til turboens olieforsyningsledning. Nogle af disse, som f.eks. den bageste hovedforsegling, skal behandles med det samme, da det har en tendens til at ødelægge en manuel gearkasse på ingen tid.
Da udskiftning af denne pakning kræver, at du tager motoren helt ud, foreslår mange 911-specialister, at du også udskifter koblingen, mens du er i gang. Forståeligt nok virker dette som den bedste fremgangsmåde, men det koster en del penge.
Porsche 911 – IMS-lejeproblemer
Ældre Porsche 996- og 997-generationer er kendt for at lide af det veldokumenterede IMS-lejeproblem, som er i stand til at forårsage alle mulige problemer, når det beslutter sig for at fejle. IMS-lejet er et velkendt svagt punkt i disse motorer, som skal udskiftes hurtigt nok, hvis du ønsker at bevare din 911’s værdi.
Det koster ganske mange penge, og det er ikke noget, du ønsker at fejle. Derfor skal du sørge for at udskifte det direkte hos en Porsche-forhandler eller en autoriseret Porsche-specialist. Nogle siger, at IMS-problemet ikke er så almindeligt, som mange tror, men det er sandt, at de påvirker gensalgsværdien af de fleste 996- og 997-modeller drastisk, og som sådan bør de udskiftes.
Porsche 911 – Defekte COV-solenoider
Alle 911-modeller er kendt for at lide af potentielt defekte COV-solenoider. Vakuummagneten er designet til at styre motorens vakuum for at påvirke alle mekaniske ændringer i motoren. Disse styres typisk gennem ECU’en og kontrollerer mange bilsystemer såsom udstødningsstrømmen, omdirigering af varm luft og meget mere.
Hvis COV-solenoiderne svigter, vil de sandsynligvis påvirke luftrenserklappen, udstødningsklapperne, varmeafbryderventilen, udluftningsventilen til brændstoftanken, transmissions- og koblingsventilerne, kølevæskeventilerne og tuningsklapperne. Det betyder, at disse kan ødelægge mange vitale bilfunktioner, og derfor bør man være på vagt.
Porsche 911 – problemer med cylindre med scoring
Et af de mest alvorlige 911-problemer, der nogensinde er blevet behandlet, er den frygtede cylinderscoring eller den såkaldte “Deadly Engine Knocking Noise”. M96- og M97-motorerne er de to mest ramte af dette problem, der skaber dybe spor i cylinderforingene og i sidste ende kan ødelægge motoren helt.
Nogle ejere har rapporteret, at selv nogle nyere 911-modeller lider af disse problemer, og at den nemmeste måde at se det på er, hvis det ene udstødningsrør udsender sort røg, mens det andet ikke gør det. Den grundlæggende årsag til dette problem er stadig ikke 100 % sikker, hvilket betyder, at det er vanskeligt at løse dette problem.
Porsche 911 – Overophedningsproblemer
Både Porsche Boxster og Porsche 911 er kendt for nogle gange at lide af revnede cylinderforinger, som mister kølevæske og derfor overopheder motoren. Problemet her er, at disse er virkelig svære at diagnosticere uden at fjerne motoren helt.
Den “nemmeste” måde at se, om dine foringer er skyld i det, er at starte bilen, lade den køre i mindst en time og holde et følende øje med temperaturen. Mange af disse begynder at lække kølervæske efter at motoren har nået en højere driftstemperatur.
FAQ-afsnit
Hvilken Porsche 911 generation er den bedste?
Både ud fra et teknisk og værdimæssigt synspunkt er 991-generationen den bedste. 991-modellerne fra før-faceliftet er virkelig populære, fordi de stadig leveres med motorer med naturlig indsugning, mens 991-modellerne fra efter-faceliftet er endnu mere populære, fordi de generelt er bedre versioner af 991-modellerne fra før-faceliftet.
Alt i alt, uanset hvilken 991 du vælger, vil du sandsynligvis få glæde af den. 997 er også en af de bedste 911-generationer, mens 996 er den mest kontroversielle. Den nuværende 992-generation er den mest avancerede 911’er af dem alle, men den er potentielt lidt for stor og tung til at kunne konkurrere om de bedste.
Hvilken Porsche 911 generation er den værste?
Det er svært at sige, at nogen 911-generation er dårlig, for det er de ikke. Nogle generationer som 991 og 997 er dog drastisk bedre end 996. Som sådan kunne 996 potentielt være den “værste” 911-model af mange forskellige årsager.
Til at begynde med er de æggeplanteforlygter, som 996 leveres med, ikke vellidt af mange. 996 var også den første vandkølede 911’er, hvilket også var et problem dengang. 996’erens værdier gør det tydeligt, at 996’eren er den mindst gunstige 911’er nogensinde.
Skal jeg købe en Porsche 911?
Ja, det bør du. Det er utrolig nemt at anbefale 911’eren, da det er så fantastisk en bil generelt. Den ser godt ud, den kører godt, den er relativt effektiv, virkelig pålidelig og den holder sin værdi beundringsværdigt. 911’eren er virkelig en af de bedste biler nogensinde.
Desuden har den langvarige 911-arv gjort 911’eren til en drømmebil for mange generationer, hvilket betyder, at 911-arven sandsynligvis vil forblive stærk i mange generationer fremover.