Porsche 718 Cayman er Porsche’s 2-sæders hardtop sportsvogn på begynderniveau, som deler mange af sine dele med 718 Boxster. 718-familien leveres enten med relativt antiklimatiske 4-cylindrede Boxster-motorer eller ægte Porsche 911-klasse flade 6-cylindrede motorer med lige præcis den perfekte mængde kraft til 718’erens størrelse.
Når det kommer til pålidelighed, er 718-serien relativt pålidelig, men der er nogle problemer, der er værd at dvæle ved. Til at begynde med lider 718 Cayman af transmissionsrelaterede problemer, som er mere almindelige i de tidligere 718-modeller. 718 Cayman lider også af problemer i forbindelse med klimakompressoren.
Andre problemer er relateret til motoren, brændstofsystemet og muligvis airbaggene. Porsche har løbende opdateret 718-serien for at løse mange af de problemer, der har plaget tidligere modeller. Derfor er nyere 718-modeller meget bedre, når det gælder pålidelighed.
Det giver god mening at købe en 718 Cayman, fordi det er en rigtig spændende bil at køre. Den koster måske flere penge at vedligeholde end nogle af dens konkurrenter, men de fleste er villige til at betale for det, fordi Cayman kører fantastisk og har det elskede Porsche-mærke på fronten.
Porsche 718 Cayman – Problemer med gearkassen
Porsche 718 Cayman plejede at have flere PDK automatgearkasse-relaterede problemer. PDK-dobbeltkoblingsgearkassen anses generelt for at være en af de allerbedste dobbeltkoblingsgearkasser i branchen, men tingene var ikke så lyse, da PDK først fandt vej ind i 718 Cayman- og Boxster-modellerne.
Mange kilder oplyser, at gearkassen i disse to plejede at være rystende, uhåndterbar og nogle gange endda slippende. Det var kendt, at det begrænsede spændingsdifferentiale gled fra tid til anden, og bilens manøvredygtighed ved lavere hastigheder var lidt for hård og sprælsk.
Porsche 718 Cayman – A/C problemer
Det kommer ikke som nogen overraskelse, at 718 Cayman får et A/C-system fra fabrikken, men hvad der er overraskende er, at A/C-systemet nogle gange har tendens til at give problemer. Ejere har rapporteret, at A/C-kompressoren er lidt for højlydt og raslende, mens kondensatledningerne er kendt for at blive slidt for tidligt på ældre 718-modeller.
Nogle gange er bilen ikke i stand til at opvarme eller afkøle kabinen hurtigt nok, hvilket normalt kræver en skylning og genopfyldning af systemet. Alt i alt, hvis du leder efter en brugt 718 Cayman, skal du sørge for at teste A/C-systemet for at være 100 % sikker på, at alt er som det skal være.
Porsche 718 Cayman – Motorproblemer
718 Cayman får et væld af motorvalg, men de fleste foretrækker de 6-cylindrede enheder frem for de mindre 4-cylindrede enheder. Mange 6-cylindrede motorer i 718 havde dog alvorlige problemer med plejlstangen, der endda fik Porsche til at stoppe produktionen af 718-modellen, før dette problem er helt løst.
Disse problemer kan potentielt føre til motorstop, motorskader eller endda motorbrande i værste fald. Biler, der blev leveret før dette stop, har fået udskiftet deres motorer. Sørg derfor for at kontrollere, om den bil, du kigger på, har en nyere motor.
Porsche 718 Cayman – problemer med airbag
Airbagproblemer er en almindelig foreteelse i den nuværende bilindustri, fordi mange biler leveres med snesevis af airbags, og de skal alle være i perfekt funktionsdygtig stand, ellers kan de forårsage mere skade end gavn. Porsche har udsendt to separate tilbagekaldelser for mange 718-modeller for at udskifte defekte airbagmoduler.
Den første tilbagekaldelse fandt sted tidligt i 718-produktionen i 2016, mens den senere tilbagekaldelse blev udstedt for biler fremstillet frem til 2018. Disse kan være en alvorlig trussel mod dit liv, og derfor skal de udskiftes, hvis de ikke allerede er det.
Porsche 718 Cayman – Problemer med brændstofsystemet
Nogle Porsche 718 Cayman-modeller lider af dårlige brændstofledninger, som skal udskiftes, fordi de kan danne utætheder og dermed føre til motorbrand. Porsche har udsendt en tilbagekaldelse på grund af dette, og det ser ud til, at det er biler fremstillet mellem juli 2019 og januar 2020, der lider af disse problemer.
Vi har allerede nævnt, at airbagrelaterede problemer er et stort problem, men problemer i forbindelse med brændstofsystemet er potentielt endnu mere alvorlige, fordi de kan resultere i en brand. Som sådan bør du udvise rettidig omhu og kontrollere, om den model, du kigger på, har fået disse ledninger udskiftet af Porsche.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Porsche 718 Cayman?
Hvis du er ude efter en 2-sædet kompakt sportsvogn med et premium badge, er der ingen biler, der kan konkurrere med Porsche Cayman. Den eneste bil, der potentielt kan konkurrere med Cayman, er Boxsteren, som i princippet er den samme bil, men uden tag.
Porsche Cayman har eksisteret i et godt stykke tid, og alle ved, hvor god Cayman er, når det kommer til kørsel. Den byder på en midtermonteret motor, der sikrer perfekt vægtbalance, og derfor føles Cayman utrolig indtagende at køre.
Hvilken 718 Porsche Cayman er bedst?
Den bedste 718 Porsche Cayman er den nyligt udkomne 718 GT4 RS. Denne 2-sæders racerbil til gaden til over 140.000 dollars er den mest seriøse Cayman-model gennem tiderne, ikke kun i 718-rækken. Det var første gang, at Porsche besluttede sig for at give Cayman en RS-behandling, som forvandlede bilen til en gokart.
Indtil GT4 RS var topmodellen Cayman GT4, som er en højt dekoreret bil, da mange biljournalister har udnævnt den til årets bedste bil eller den bedste bil, Porsche laver. Dette er en kæmpe succes for Cayman, da 911 altid var den, som alle ville have.
Er Porsche Cayman en fattigmands 911?
Nej, Porsche Cayman og Porsche 911 er vidt forskellige biler, og det giver mere mening at sige, at VW Beetle er en fattig mands 911 end at sige, at Cayman er det. Cayman er en midtermotormonteret bil, mens 911 er en bil med en bagmotor.
Cayman er mindre, mere adræt og bedre afbalanceret, mens 911 kører, som en 911 altid har gjort det, nemlig anderledes end alle andre biler derude.