Porsche 718 Boxster S er den midterste specifikation af den 2-sæders sportsvogn 718 Boxster. Boxster S drives af en 2,5L Turbo 4-cylindret motor, der placerer sig mellem den 4-cylindrede 2,0L-motor i Boxster- og Boxster T-modellerne på indgangsniveau og de flade 6-cylindrede GTS- og Boxster Spyder-modeller.
Når det gælder pålidelighed, er 2,5L-motoren lidt anderledes end de to andre, og det værste problem, der er forbundet med 2,5L-turbomotoren, er turboladeren. Andre problemer er relateret til transmissionen, klimaanlægget, overophedningsproblemer og problemer med udstyret.
Alt i alt er Porsche 718 Boxster S en ret pålidelig bil, men kun hvis du vedligeholder den godt nok. Det er ikke overraskende, at Porscher har en tendens til at koste flere penge at vedligeholde i forhold til andre biler fra dette segment, men Porscher bevarer også værdien bedre end de fleste andre biler fra dette segment.
Uanset hvad, er 718-serien kommet langt siden den blev lanceret første gang. Tidligere modeller var udsat for forskellige problemer og var svære at leve med, mens nyere modeller er meget bedre i alle henseender.
Porsche 718 Boxster S – problemer med turboladeren
Den 2,5L-motor, der findes i 718 Boxster S, yder 350 hk, hvilket er ca. 50 hk mere end i entry-level Boxster- og Boxster T-modellerne. Dette skyldes især den store turbolader, som desværre nogle gange har tendens til at fejle. Mere specifikt kan turboens kølehoved fejle, og det resulterer i, at bilen går i limp mode.
Dette er et alvorligt problem, da det kan gøre bilen stort set uanvendelig. Sørg altid for at inspicere turboladeren, hvis du er interesseret i at købe en 2. brugt Boxster/Cayman S-model. Det er også værd at nævne, at disse problemer er mere almindelige på ældre modeller med højere kilometertal i modsætning til nyere modeller med lavt kilometertal.
Porsche 718 Boxster S – Problemer med gearkassen
718 Boxster S fås med to forskellige transmissionsmuligheder. En manuel Porsche-gearboks med kort udtræk, som er det foretrukne valg for mange køreentusiaster, eller en 7-trins PDK-gearkasse med dobbeltkobling, som mange anser for at være den bedste dobbeltkoblingsgearkasse, der findes. Den manuelle gearkasse er skrøbelig, og hvis du ikke er forsigtig med den, kan den fejle ret elendigt.
PDK er meget bedre, men nogle ejere har rapporteret om, at gearkassen er tøvende med at skifte, især når der skal nedskiftes. Uanset hvad, er disse problemer mere tilbøjelige med ældre 718 Boxster S-modeller, mens nyere modeller er meget bedre og langt mindre tilbøjelige til at få disse problemer.
Porsche 718 Boxster S – problemer med klimaanlægget
A/C-problemer er almindelige i hele 718-serien, hvilket betyder, at du kan finde dem både på 718-modeller på entry-level-niveau og på 718-modeller i den højere ende. De mest almindelige A/C-problemer er relateret til kondensatoren, som kan svigte, og det samme kan kondensatorledningerne. Som sådan mister A/C’en sin evne til hurtigt at køle eller opvarme bilens kabine.
Hvis du er ude efter en brugt 718-model af enhver art, skal du sørge for at tage den med til en uddannet og erfaren Porsche-specialist, som vil kunne diagnosticere og løse problemet på ingen tid. Disse er typisk billige at reparere, men hvis du har brug for reservedele, kan det blive en del dyrere.
Porsche 718 Boxster S – Overophedningsproblemer
Hele 718-serien er tilbøjelig til at overophede på grund af defekte vandpumper og termostater, men nogle modeller synes at være værre end andre. 718 S-modellerne er nok de værste af dem alle, fordi de har det højeste antal rapporterede overophedningstilfælde ud af alle de 718-modeller, der findes.
Nogle ejere har også rapporteret, at en udskiftning af vandpumpe og termostat ikke altid er nok til at løse problemet, og at bilen kan udvikle utætheder, som kun kan ses, mens bilen kører ved høje temperaturer.
Porsche 718 Boxster S – Udstyrsproblemer
Der er også forskellige udstyrsproblemer og små nips med 718 Boxster S, og det mest almindelige er forbundet med bagspoileren, som ofte ikke går helt ned i bilens karrosseri. Dette er et problem, som ikke er umiddelbart indlysende for alle, og det er ikke ligefrem den slags problemer, som folk vil rapportere.
Andre udstyrsrelaterede problemer er mere almindelige på andre 718-modeller, og de består som regel af softwarerelaterede problemer.
FAQ-afsnit
Er Porsche 718 Boxster S det værd?
Porsche 718 Boxster S er en bil, der er designet til dem, der ønsker at nyde spændingen ved en Porsche drop-top uden at betale obskønne beløb. 718-linjen er kritiseret på grund af de neddroslede motorer, som simpelthen ikke kan matche følelsen af en flad 6-cylindret, men ingen kan benægte, at Boxster S ikke er en rigtig dygtig bil.
Hvis du er en højere bilist og ikke kan lide kompakte sportsvogne, er 718 Boxster S ikke en bil for dig. Den gode nyhed er, at uanset om bilen er noget for dig eller ej, så er det en Porsche, og den bevarer sin værdi bedre end langt de fleste biler fra dette segment.
Er Porsche 718 Boxster S en bil til kvinder?
Nogle biler som Porsche Boxster, Audi TT og BMW Z4 for blot at nævne nogle få, bliver ofte opfattet som kvindebiler eller frisørbiler, og mange mennesker er ikke villige til at købe dem af netop disse grunde. Det er berettiget at sige, at alle disse forestillinger er dumme og fuldstændig fejler billedet af, hvad disse biler i virkeligheden er.
Det er biler med god håndtering og ydeevne, der er designet til at give køreglæde. De er måske mindre end de fleste biler, og de har ofte feminine designlinjer, men ingen bil er udelukkende en kvinde- eller en mandebil.
Hvad er den bedste Porsche 718 Boxster-model?
Porsche 718 Boxster Spyder er langt den bedste 718-model, man kan købe for penge, fordi den har en flad 6-cylindret motor med naturlig indsugning, som lyder fantastisk. Boxster Spyder ser også meget federe ud end de fleste Boxster-modeller på grund af et helt separat soft-top-design.