Peugeot Bipper er en lille familie-/lastbil, der blev fremstillet af Peugeot mellem 2008 og 2017. Bipper deler sin platform med Citroen Nemo og Fiat Fiorino. Bipper er designet til at passe ind under den større Peugeot Partner og er primært beregnet til brug i byerne, men den kan sagtens klare sig på motorvejen uden problemer.
I denne artikel vil vi nævne alle de almindelige problemer med Peugeot Bipper og fortælle dig, hvad du skal være opmærksom på, hvis du er på markedet efter et brugt eksemplar. Bipper ser ud til at have problemer med timingkæden, hvilket faktisk er virkelig alvorligt og kan medføre, at hele motoren går i stykker.
Andre problemer omfatter problemer med turboladeren, problemer med gearkassen, affjedringen og at bilen mister kraft under acceleration. Virkeligheden er, at de fleste af disse har været brugt til kommercielle formål, og der er stor sandsynlighed for, at de ikke er blevet vedligeholdt så ordentligt.
Men hvis det lykkes dig at finde et velholdt eksemplar med ikke alt for mange kilometer på uret, vil du sandsynligvis få glæde af den. Det er måske ikke den mest pålidelige Peugeot varevogn nogensinde, men den er i stand til at holde til tidens tand og er ordentligt passet på.
Timing Chain Problems
Timing chain-problemer er nogle af de værste problemer, som en motor kan opleve, fordi de normalt starter småt og ofte er svære at bemærke. Hvis de ikke bliver bemærket hurtigt nok, kan de meget let føre til alvorlige problemer med hele motoren. Ikke alle motorer er ens, når det gælder timingproblemer, for 1,6L Prince-motoren er langt den værste.
Selve timingkæden bør inspiceres hver 50.000 miles eller deromkring. Hvis du fornemmer en bankende eller klaprende lyd, der kommer fra motorrummet, skal du sørge for at inspicere spændingsringen for eventuelle tegn på spil. Sørg altid for at udskifte kæden/spænderen, når du støder på noget af dette.
Problemer med transmissionen
Bipper fås enten med manuel eller automatisk gearkasse, som begge har et par forskellige problemer, der er værd at være opmærksom på. Den automatiske gearkasse er kendt for at lide af gear, der glider og potentielle slibningsproblemer. Førstnævnte skyldes overdreven belastning og manglende smøring, mens førstnævnte også skyldes manglende smøring eller potentiel fuldstændig mangel på transmissionsolie.
Den manuelle gearkasse kan lide af koblingsrelaterede problemer. Det siges, at disse problemer næsten altid fører til et flosset koblingskabel, som gør det meget svært at aktivere koblingspedalen. I de fleste tilfælde kan dette løses ved blot at udskifte kablet.
Problemer med affjedring
Da disse biler ofte bruges til at transportere forskellige typer gods, er den affjedring, som de sidder på, ofte designet til at kunne klare al den ekstra belastning. Men affjedringskomponenter kan dog bruges, hvilket betyder, at de sandsynligvis vil svigte på et tidspunkt. Det mest problematiske affjedringsaspekt af Peugeot Bipper er relateret til affjedringslejerne foran.
Den eneste måde at løse dette problem fuldstændigt på er ved blot at udskifte lejerne, når det er nødvendigt. De mest almindelige leje-relaterede symptomer er overdreven bankende støj, der kommer fra fronten, især når man kører over vejbølger og/eller fartbump.
Bilen mister kraft under acceleration
Det sidste Peugeot Bipper-problem, som vi vil nævne i dag, er et problem, der er relateret til underlegen acceleration under en lang række forskellige omstændigheder. Hvis dette sker i koldt vejr, især med en HDI-dieselmotor, er der stor sandsynlighed for, at du har problemer med indsprøjtningsdyserne, som skal rengøres. Tilsætning af nogle ordentlige brændstoftilsætningsstoffer bør også hjælpe med at løse disse problemer proaktivt.
Andre problemer kan være relateret til bilens brændstofpumpe, som er et ømt punkt for nogle af de Peugeot-motorer, der anvendes i Bipper. Hvis bilen går i stå, kører uregelmæssigt i tomgang eller ikke vil starte, skal du sørge for at inspicere brændstofpumpen. Endelig kan EGR-ventilen også fejle på en lang række Peugeot-modeller fra 2010-2015, så hvis du fornemmer overdreven rygning, dårlig MPG, manglende effekt og grov tomgang, skal du kontrollere udstødningsgasrecirkulationsventilen.
FAQ-afsnit
Er Peugeot Bipper en god bil?
Med ca. 2,5 kubikmeter plads i lastrummet er Bipper en rigtig praktisk og barebone Peugeot varevogn, der passer perfekt til mange menneskers behov. Du kan ofte se dem rulle rundt i byens gader, da de er et relativt populært transportmiddel for små og mellemstore virksomheder. Alt i alt er Bipper en god bil, hvis den bliver vedligeholdt godt nok.
Hvis du støder på et eksemplar med mistænkelige servicejournaler eller mange kilometer på uret, skal du være varsom, selvom prisen er rigtig god. Fordi de oftest bruges til kommercielle formål, får de ofte ikke samme vedligeholdelsesbehandling som biler, der bruges til transport af familier og enkeltpersoner.
Hvor mange kilometer kan en Peugeot Bipper holde?
Hvis du følger retningslinjerne for service og ikke misbruger dem, bør Bipper nemt kunne holde 150.000 til 200.000 miles uden at have brug for større mekaniske eftersyn. Bipper blev designet til bymiljøet, og dens mekanik er designet til at kunne tåle masser af stress, men det betyder ikke, at Bipper kan overlades til at passe sig selv.
De førnævnte timingproblemer er et godt eksempel, da de kan ødelægge motoren og dermed vil resultere i, at bilen ikke holder så længe. Hvis du fanger alle disse problemer på det rigtige tidspunkt og gør det minimale, bør du dog kunne opnå høje kilometertal.
Kan man bugsere med en Peugeot Bipper?
Peugeot Bipper har aldrig været beregnet til seriøs bugsering, men den kan trække op til 1.300 kg/2.900 pund. Det er dog ikke alle Bipper-modeller, der er vurderet ens, hvilket betyder, at du bør inspicere bugseringens underside for at se den maksimale trækkapacitet for en specifik Bipper.
Hvis du beslutter dig for at bugsere med Bipper, er det en god idé at bruge anhængerbremser til alt, der er tungere end 500 kg/1.100 pund.