Peugeot 4007 er en familie crossover/SUV, der blev fremstillet af Mitsubishi for Stellantis-familien mellem 2007 og 2012. Citroen C-Crosser deler stort set alle dele med 4007, hvilket gør disse to stort set ens, når det kommer til pålidelighed. Mitsubishi brugte også denne platform til 2. generation af Mitsubishi Outlander, som var i produktion mellem 2006 og 2012.
I denne artikel vil vi liste alle de almindelige problemer med Peugeot 4007 og fortælle dig, hvad du skal være opmærksom på, når du køber en brugt. 4007 lider typisk af en lang række elektriske problemer, hvoraf nogle har ført til flere tilbagekaldelser. Transmissionen er kendt for at skride, især under ugunstige forhold og under bugsering.
DPF-væsken (dieselpartikelfilteret), der bruges til at regenerere DPF’et, kan lække, mens motoren er kendt for at have sin egen andel af problemer. Endelig er brændstofpumpen tilbøjelig til at gå i stykker og har også været genstand for et par tydelige tilbagekaldelser i årenes løb.
Alt i alt er Peugeot 4008 en rimelig pålidelig bil, der burde kunne holde længe, hvis du passer ordentligt på den. Hvis du støder på et eksemplar med usammenhængende service- og vedligeholdelsesoptegnelser, er det bedst at lade den stå, da nogle af disse problemer kan være rigtig dyre at udbedre.
Elektriske problemer
Vi starter denne liste med at gennemgå et par bemærkelsesværdige elektriske problemer med Peugeot 4007. 4008 er blevet tilbagekaldt et par gange i løbet af sin levetid på grund af elektriske fejl, men langt de fleste elektriske problemer kom efter, at bilen nåede 10 års alderen. De mest almindelige elektriske problemer omfatter problemer med tilbehøret (radio, navigation, problemer med måleinstrumenter, problemer med belysning), som har tendens til at svigte.
Problemer med forrudeviskere og dørlåse, der svigter, er også almindelige og kan repareres ved at udskifte aktuatorerne/motorerne. Hvis forlygterne svigter, står du over for en farlig situation, så sørg for at være meget opmærksom på, at forlygternes ledninger korroderer, da dette normalt er årsag til, at de svigter.
Transmissionsproblemer
Transmissionsproblemer er også ret almindelige med Peugeot 4007, men de mest almindelige er bl.a. at gearkassen glider, og at den er meget langsom til at koble ind. Det siges, at førstnævnte sker på grund af det øgede stress, som transmissionen har tendens til at blive udsat for under belastning. Det betyder, at bugsering og kørsel op ad bakke er mere tilbøjelige til at forårsage slipning.
Førstnævnte skyldes normalt enten forurenet transmissionsvæske eller endog metalskår i transmissionen som følge af forkert smøring. Da dette problem for det meste skyldes manglende vedligeholdelse, skal det tages op, når man er på markedet for en brugt Peugeot 4007.
DPF-problemer
De fleste Peugeot 4007-modeller derude bruger diesel HDI-motorer, som er kendt for at forårsage en lang række problemer i DPF-afdelingen. DPF (Dieselpartikelfilter) er et ret kompliceret system, der er designet til at brænde skadelige udstødningspartikler af i sit hus, så de ikke når ud i atmosfæren. Dette fører til færre CO2-emissioner, men det har en tendens til at forårsage en lang række forskellige problemer.
Nogle få ejere har klaget over, at Peugeot 4007 har oplevet limp mode på grund af DPF-problemer/-lækager. Disse fører typisk til, at DPF’en ikke regenereres hurtigt nok og dermed tilstopper hele systemet. I sjældne tilfælde kan dette endda føre til brand, så sørg for at rense/regenerere DPF-filteret, når det er nødvendigt, og tjek for tegn på utætheder.
Motorproblemer
De to mest problematiske Peugeot 4007-motorer er 2,0 l dieselmotoren og 2,2 l dieselmotoren, som begge kan have EGR-problemer, problemer med dobbeltmasse svinghjul og problemer med turboladeren. EGR-problemer skyldes mangel på korrekt vedligeholdelse og rengøring og medfører typisk, at bilen udsender meget røg fra udstødningen, hvilket forringer brændstoføkonomien og gør bilen langsom.
Det dobbelte massesvinghjul har til opgave at kontrollere motorens torsionsvibrationer for ikke at belaste drivlinjen for meget. Hvis svinghjulet svigter, kan din drivlinje blive beskadiget eller skubbet ud af sin plads. Turboladeren kan svigte på ældre modeller, men det er også oftest forårsaget af ren og skær uagtsomhed.
Svigt i brændstofpumpen
Til sidst bør vi tale om mærkelige brændstofpumpe-relaterede problemer, som næsten altid fører til, at du har brug for en ny brændstofpumpe. Problemet her er, at bilen ikke får alt det brændstof, den har brug for, og dermed påvirker bilens ydeevne.
Nogle gange kan brændstofpumpen slet ikke koble sig til, eller den kan koble sig fra, mens bilen kører. Dette vil føre til, at bilen går i stå, hvilket potentielt kan være farligt. 4007 var også en del af en bemærkelsesværdig tilbagekaldelse i forbindelse med brændstofrør, som kan spille en rolle i forbindelse med ødelæggelse af pumpen.
FAQ-afsnit
Er Peugeot 4007 en god bil?
Peugeot 4007 er en af de meget få europæisk fremstillede SUV/familie crossovers, der kan rumme op til syv personer uden at bruge et beløb svarende til 50.000 dollars, hvilket gjorde den ret populær i det øjeblik, den kom ud.
Udstyret med dieselmotorer håber 4007 at kunne tilbyde pålidelighed, effektivitet, overkommelige priser og komfort i én og samme pakke. Alt i alt er det en god brugt SUV, men kun hvis den blev vedligeholdt korrekt.
Er Peugeot 4007 AWD?
4007 kommer med AWD, hvilket gør den til en ordentlig SUV, der også kan klare noget offroad-terræn. Dette skyldes sandsynligvis, at den er lavet af Mitsubishi, et mærke med ikoniske evner inden for rallyverdenen. Ikke nok med at 4007 kommer med AWD, men den kommer også med to specifikke AWD-tilstande, som er designet specielt til at tackle offroad og sne.
Kan Peugeot 4007 bruges til bugsering?
Ja, Peugeot 4007 er rimeligt god til at trække en bil, da den maksimale trækkapacitet er på 2000 kg/4.410 pund. Uanset hvad, bør du bruge anhængerbremser, hvis du trækker noget over 750 kg/1.600 pund, da bremserne på 4007 ikke er designet til at kunne klare mere end det.