Peugeot 207 blev lanceret i 2006 som erstatning for den ældre 206-model. 207 er blevet beholdt indtil 2014, hvor den blev afløst af Peugeot 208. I hele denne periode har Peugeot formået at sælge et ton af disse, især i Europa. Peugeot 207 er en kompakt hatchback, der mest er designet til brug i indre byområder, men er stor nok til at blive brugt til længere ture.
I denne artikel vil vi nævne almindelige problemer med Peugeot 207 og fortælle dig, hvad du skal være opmærksom på, hvis du er på markedet for en brugt Peugeot 207. Da 207’eren ikke er særlig dyr eller gammel, kan vi se dem blive handlet i de næste årtier. Vi bør også nævne, at Peugeot 207 er en af de mere populære første biler i Europa, da den er billig at købe, billig at køre og ret populær og nem at sælge.
De mest almindelige problemer omfatter knirkende og slibende lyde, der kommer fra affjedringsområdet. Gearkassen kan blive hård og tung at betjene, mens katalysatoren også kan blive problematisk. Sæderne er også problematiske og har været omfattet af to store tilbagekaldelser i løbet af 207’erens levetid.
Til sidst vil vi nævne visse udstyrsproblemer såsom vandindtrængning eller problemer med forruden. Alt i alt bør du kunne bruge 207’eren i et rimeligt stykke tid, hvis du passer ordentligt på den.
Knirkende og slibende lyde
Den første gruppe af problemer omfatter knirkende og slibende lyde. Knirkende lyde skyldes typisk bremseklodser, der sidder fast, især hvis bilen har stået stille i et stykke tid. Knirkende lyde er typisk forårsaget af problemer med de forreste støddæmpere, som skal smøres ordentligt, hvilket burde løse problemet.
En anden årsag til, at 207’eren har tendens til at knirke, skyldes et defekt bumpstop, som skal udskiftes for at løse problemet. Alt i alt, hvis du hører mærkelige lyde fra affjedringen og bremserne, skal du straks inspicere dem, da nogle kan skyldes korrosion, som er et alvorligt problem og kan forårsage forskellige strukturelle problemer, som er både vanskelige og dyre at løse.
Gearkasseproblemer
Peugeot 207 leveres med en holdbar manuel gearkasse, der nemt vil holde bilens levetid. Den har dog brug for rettidig og korrekt vedligeholdelse, ellers vil den svigte meget tidligere end det. Det mest almindelige problem med den manuelle gearkasse i 207 er relateret til løse skiftekabler, som vil gøre gearkassen vanskelig at bruge.
Hvis der ikke bliver taget hånd om dette hurtigt nok, kan det føre til mere alvorlige transmissionsproblemer, som hurtigt vil give koblingsproblemer og potentielt kræve udskiftning af koblingen eller hele gearkassen. Da mange af disse nu er gamle og ikke vedligeholdes efter hensigten, er dette problem blevet mere alvorligt end tidligere.
Problemer med katalysator
Hvis du støder på en Peugeot 207 med en kontrollampe tændt, skal du sørge for at være meget opmærksom på katalysatoren, som typisk er årsagen til, at disse finder sted. Det mest almindelige katalysatorrelaterede problem er forbundet med fejlkoden P0420, som beskriver, at dine katte ikke fungerer optimalt.
Dette er ikke det billigste problem, du kan støde på, da det for at løse disse typisk kræver, at du udskifter katalysatoren med en ny.
Problemer med sæderne
Sæderne på Peugeot 207 har været årsag til to store tilbagekaldelser. Den første er relateret til, at sæderne ikke er korrekt opvarmede og dermed ikke kan slukkes eller aktiveres. Tilbagekaldelsen fandt sted i 2009, og det blev også sagt, at dette kan føre til, at batteriet dræner sig selv, samtidig med at det forårsager meget ubehag for føreren, især om sommeren.
Den anden tilbagekaldelse er forbundet med forkert fastgjorte sikkerhedsseler (2006), som ikke kan holde dig tilbage i tilfælde af en ulykke.
Problemer med udstyret
Til sidst vil vi nævne ejendommelige problemer med bilens udstyr som f.eks. vand, der trænger ind i det forreste benrum og forårsager elektriske problemer og store fald i bilens gensalgsværdi. Disse skyldes tilstoppede vandafgangsrør i forbindelse med airconditionen. Det gode er, at det ikke er nødvendigt med nye dele, da disse kan rengøres og genmonteres.
Andre problemer omfatter handskerummet, der svigter og skal udskiftes, problemer med forrudevaskere og problemer med forruden, som var kendt for at være løs, især på ældre 3-dørs modeller.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe en Peugeot 207?
Hvis du ønsker en lille, brugt og rimeligt billig supermini hatchback, er Peugeot 207 et rigtig godt køb. 207 er ikke for gammel til ikke at få de væsentlige ting, som de fleste af os er vant til med nyere biler, men den er heller ikke for ny til at kunne bruge vanskelige haptiske tilbagemeldinger/berøringsbetjeninger, som mange Peugeot-modeller er vant til i disse dage.
På den anden side er 207 på ingen måde en luksusbil, og den tilbyder ikke så meget plads, hvilket kan være en dealbreaker for højere bilister.
Hvor længe vil Peugeot 207 holde?
Da Peugeot 207 nu er mere end 8 år gammel, giver det god mening at spørge sig selv, hvor længe den egentlig kan holde. Den gode nyhed er, at 207 har vist sig at være ret pålidelig, men den dårlige nyhed er, at dens pålidelighed er ekstremt afhængig af, hvor godt bilen er blevet vedligeholdt i løbet af sin levetid.
Som sådan kan du, hvis du støder på en velholdt model, forvente, at den kan holde helt op til 150.000 miles.
Er Peugeot 207 for lille til lange bilister?
Peugeot 207 er faktisk lidt for lille til større bilister og er ikke det bedste valg for dem, der ofte har tendens til at transportere flere passagerer. Da mange af disse er blevet solgt i en 3-dørs konfiguration, vil du sandsynligvis heller ikke nyde godt af, at den ikke er for praktisk til familiebrug.
Men hvis du ikke er stor, og du har en tendens til at køre bilen selv, bør en Peugeot 207 være mere end rigeligt for de fleste.