Peugeot 107 er den mindste bil, som Peugeot har fremstillet, og den første generation af 107 blev udgivet i 2005. Faceliftet kom kort efter i 2009, og 107 blev helt udgået i 2014, da den blev erstattet af den tilsvarende nyere og mere moderne Peugeot 108. I denne artikel vil vi nævne alle de almindelige problemer med Peugeot 107 og fortælle dig, hvad du skal holde øje med.
Det første punkt af interesse er motoren, som kan have problemer med tomgangskontrolventilen og katalysatoren, hvilket kan få motoren til at føles lidt for højlydt og landbrugsagtig. For det andet skal vi også nævne problemer med de elektriske systemer, som omfatter problemer med måleapparatet og batteriet.
Desuden har 107’eren også en tendens til at lide af problemer med styresystemet, vandlækager og problemer med udstødningssystemet. Alt i alt kan nogle af disse problemer være farlige som f.eks. problemet med styresystemet, mens nogle elektriske problemer blot kan være til gene.
Uanset hvad, er det nu tid til at dvæle lidt dybere ned i hvert af disse individuelt og fortælle dig, hvordan du skal gribe løsningen af dem an!
Motorproblemer
Tomgangskontrolventilen på 107’eren er kendt for at fejle, hvilket kan få bilen til at køre i tomgang ujævnt. Omdrejningstallene har en tendens til at gå op og ned på en ukontrollerbar måde og påvirker, hvordan det føles inde i bilen. For at løse dette problem skal du udskifte tomgangsventilen med en ny. Det andet motorrelaterede problem, som vi nævnte, har at gøre med katalysatoren.
Hvis motoren pludselig bliver ekstremt højlydt og raspende, skyldes det sandsynligvis, at katalysatoren er gået i stykker. Varmen fra udstødningsmanifolden kan påvirke den svejsning, der holder katalysatoren fastgjort til motoren. For at løse problemet er det bedste, du kan gøre, at investere i en ny katalysator og et specielt designet beslag, som vil forhindre dette i at ske i fremtiden.
Elektriske problemer
Franske biler er kendt for at opleve forskellige elektriske problemer, hvoraf de fleste bare er irriterende og ikke alt for farlige. Et af disse problemer er, når måleblokken svigter, og den nægter at vise de korrekte oplysninger, hvilket kan føre til, at du kører for stærkt og ikke ved, hvor meget brændstof der er tilbage i tanken. For at løse dette skal du frakoble og genindkoble styreECU’en efter at have ventet ca. 2 minutter, hvilket skulle løse problemet.
Det andet område, hvor 107’eren kan fejle, er relateret til batteriet, som kan dø relativt tidligt. Dette problem er i nogen grad forbundet med en defekt tomgangsventil, hvilket betyder, at disse bør inspiceres sammen. En snavset eller beskadiget reguleringsventil kan få bilen til at gå i stå og få det til at føles som om, der er noget galt med batteriet.
Problemer med styringen
Peugeot 107 er kendt for at lide af en defekt servostyringspumpe, som kan føre til delvis eller periodisk manglende hjælp til styretøj, eller den kan nogle gange helt svigte. Dette er et virkelig alvorligt problem, da det kan forårsage en fuldstændig mangel på kontrol. Sørg derfor for at inspicere din servostyringspumpe, når du kan, og udskift den.
Nogle har sagt, at et hårdt slag med en hammer kan få servostyringspumpen til at hvirvle tilbage til livet, men det er ikke rigtig noget, du ønsker at stole på.
Vandlækager
Når det gælder alvorlige problemer, kan du ikke rigtig slå vandlækager. Sørg for at tjekke dørtætningerne og tætningerne i bagagerummet i bagagerummet, da det er de to mest sårbare steder. Vandet har en tendens til at finde vej ind i bagagerummets fodrum for den bageste passager, så sørg for at kontrollere disse, før du gør noget.
Udskiftning af disse bør ske så hurtigt som muligt, da jo mere vand der trænger ind i bilen, jo vanskeligere bliver det at reparere det hele. Hvis vandet kommer i kontakt med elektriske ledninger, relæer eller afbrydere, kan det ødelægge dem. Desuden kan det også få din bil til at ruste indefra, hvilket er virkelig svært at bemærke, før det er for sent.
Udstødningsproblemer
Udstødningssystemet på 107’eren er også kendt for at opleve en lang række forskellige problemer. Vi skal først og fremmest starte med at udstødningssystemet udsender høje knurrende lyde, men det kan også lide af rust, især på ældre modeller.
Begge dele vil kræve, at du udskifter enten kassen eller slutrøret, hvilket ikke er alt for dyrt. Hvis din udstødning er rusten, skal du forsøge at udskifte den så hurtigt som muligt, da rust også kan sætte sig på nærliggende komponenter.
FAQ-afsnit
Er Peugeot 107 en pålidelig bil?
Peugeot 107 ser ud til at være en ret pålidelig bil, da den er bygget til at være enkel. Derfor er de fleste af de problemer, der er nævnt ovenfor, enten forårsaget eller forværret af manglende korrekt vedligeholdelse, hvilket er grunden til, at du bør vedligeholde enhver bil derude, ikke kun 107’eren.
Selvfølgelig har bilen problemer, men det er sædvanligt for stort set alle biler, der findes. 107’eren er nu en forholdsvis billig bil at købe, samtidig med at den også er forholdsvis billig at vedligeholde og køre.
Hvorfor har Peugeot udskiftet 107’eren?
Peugeot erstattede 107’eren med 108’eren, fordi 108’eren grundlæggende er den samme type bil. Det er det samme med 107, som erstattede 106, da den først kom til verden. 108 blev beholdt indtil 2021, hvor den blev helt udgået på grund af Toyota’s overtagelse af en Peugeot-fabrik i Tjekkiet.
Hvad er den mindste bil, som Peugeot laver?
Den mindste bil, som Peugeot laver, er den kompakte hatchback Peugeot 208, som stort set er samme type bil som 107’eren. 208 er faktisk en meget populær bil i Europa af mange forskellige årsager. Den fås som dieselbil, benzinbil eller som en fuldkommen elektrisk bil med e-208.
208 er lidt større end 108, som var alt for kompakt for de fleste mennesker. 208 kan faktisk transportere folk bagi uden at få skader på nakke og ben, hvilket aldrig rigtig var tilfældet med 107’eren.