Peugeot 1.5 BlueHDI 130 problemer

Peugeot 508 GT-Line BlueHDi 1.5

Peugeot 1.5L BlueHDI 130 er en 1.5L 4-cylindret motor med 130 hk og et drejningsmoment på 300 Nm. Den bliver brugt i en lang række Peugeot dieselmodeller, men det ser ud til, at alle diesel Peugeot-modeller udgår fra produktion fra 2023. I denne artikel vil vi liste alle Peugeot 1.5 BlueHDI 130-problemer og fortælle dig, hvad du skal holde øje med.

Til at starte med er 1,5L HDI kendt for at have problemer med DPF (Dieselpartikelfilter), som er et kendt ømt punkt for mange dieselmotorer. Mange HDI-motorer har også tendens til at lide af AdBlue-problemer, som kan påvirke bilens elektriske systemer og emissionssystemer.

Et andet forholdsvis alvorligt problem er et problem i forbindelse med kæden, som kan få hele motoren til at gå i stykker, hvis den ikke bliver behandlet i tide. Heldigvis er dette problem ikke så almindeligt, men hvis det sker, fører det til tårnhøje reparationsomkostninger.

Vi skal også nævne visse problemer, som kan føre til en dårlig acceleration, især når motoren er kold. Alt i alt kan 1,5L HDI-motoren være en rigtig god motor, hvis du formår at vedligeholde den godt nok. Virkeligheden er, at mange af disse, der findes i ældre Peugeot-modeller, blev forsømt, og derfor er de udsat for et bredt spektrum af potentielle problemer.

DPF-problemer (dieselpartikelfilter)

Som nævnt i introen er DPF-relaterede problemer almindelige på tværs af flere dieselmotorer, og 1,5L HDI-motoren er ikke anderledes. Disse har tendens til at påvirke bydrevne biler mest, da DPF’et normalt har brug for et godt stykke tid, før det kan nå optimale temperaturer og dermed begynde at sænke dine emissioner. Hvis du kun bruger din 1,5L til bykørsel og pendling over korte afstande, kan du ret let få problemer med DPF.

***
Tjek også dette: Den perfekte gave til bilejeren!
***
  Peugeot Traveller - Almindelige problemer & fejl

De mest almindelige DPF-relaterede 1,5L HDI-problemer er tilstopning eller manglende overholdelse af en emissionstest, hvilket begge kan føre til, at du skal udskifte DPF’en, hvilket kan koste mange penge. Det bedste er at gå efter et additiv af høj kvalitet, der skal rense DPF’en, mens motoren kører. Hvis du gør dette proaktivt, er der langt mindre sandsynlighed for at opleve DPF-problemer.

AdBlue-problemer

Problemer med AdBlue-tanken er også en almindelig forekomst på mange HDI-motorer, herunder 1,5L 4-cylindrede rækkemotorer. Problemet her er, at væsken nogle gange kan finde vej ind i det forseglede område af tanken, der rummer al elektronikken. Dette kan føre til kortslutninger og potentielt endda til korrosion af disse ledninger, som skal udskiftes og forsegles igen.

For at holde øje med dette er det bedst at tilsætte AdBlue-væsken ved nøje at overholde de anvisninger, der er anført i brugervejledningen. Da disse problemer for det meste opstår, når der tilsættes for meget AdBlue, bør du være god nok, hvis du følger instruktionerne. Desuden vil problemet sandsynligvis blive dækket af garantien, selv hvis det opstår, selv om du gør alting korrekt.

Problemer med styringskæden

Problemer med styringskæden er nogle af de værste problemer, som en motor kan have, da en defekt kæde/spænder kan udøve massiv stress på motoren og endda ødelægge den. Det gode er, at disse problemer kan bemærkes tidligt, hvis motoren udsender mærkelige bankelyde, især i tomgang. Sørg derfor for at være meget opmærksom på, hvordan motoren kører, da det vil gøre det muligt for dig at forhindre, at problemet bliver meget værre.

  Er Peugeot Rifter en god bil?

Sørg også for at holde øje med oliestanden og udskift den i henhold til instruktionsbogen, da det vil hjælpe motorens timing til at være så fokuseret som muligt. Hvis kæden svigter, vil det ødelægge din motor. At købe en ny 1,5L HDI-motor kan ofte være dyrere end selve bilen, hvilket vil føre til, at den bliver afskrevet af forsikringsselskaberne.

Problemer med underlegne acceleration

Endelig vil vi også nævne problemer i forbindelse med, at bilen ikke vil accelerere hurtigt nok. Man mener, at dette problem skyldes enten mass-airflow-sensoren (MAF) eller at injektorerne ikke får den rette smøring.

Dette problem kan også løses i de tidligere faser blot ved at bruge brændstoftilsætningsstoffer af høj kvalitet, som både vil holde dig sikker mod subparat acceleration og hjælpe med de problemer med AdBlue-tanken, der er nævnt ovenfor. Det mest almindelige symptom på dette er en 1,5L HDI, der kæmper i den kolde vinter, især før den når den optimale temperatur.

FAQ-afsnit

Er Peugeot 1.5L HDI en god motor?

En af de største kæpheste ved dieselmotorer er den manglende raffinement og en øget emissionsprofil, som begge gør dem mindre populære end benzinmotorer, især i dagens tid. Ingen kan dog benægte, at dieselmotorer har deres egne fordele, som omfatter bedre effektivitet, mere drejningsmoment og potentiel langtidskørsel på lang sigt.

1,5L HDI-motoren er ikke verdens mest sofistikerede motor, men den klarer sig bedre end de fleste motorer på markedet. For det andet udleder den mindre end 100 g CO2 pr. kilometer, hvilket også gør den ret økonomisk for en motor med 130 hk og 300 Nm drejningsmoment.

  Er Peugeot 308 en god bil?

Hvor længe kan Peugeot 1.5L HDI holde?

Hvis den er korrekt vedligeholdt, er der ingen grunde til, at du ikke kan forvente, at 1.5L HDI’en holder mindre end 200.000 miles. Disse motorer anvendes ofte også til kommercielle formål, hvilket betyder, at Peugeot mener, at de fleste HDI-enheder kan modstå langvarig overdreven misbrug med korrekt vedligeholdelse.

Hvis motoren ikke er blevet misbrugt og har fået al den nødvendige vedligeholdelse, burde den derfor kunne holde rigtig længe.

Hvorfor er Peugeot ved at skille sig af med dieselmotorer?

Tilbage i 2018 kom Peugeot ud og sagde, at de vil stoppe med at bruge F&U-penge på at udvikle nye dieselmotorer, hvilket var den første officielle bekræftelse på, at Peugeot er ved at slippe af med alle dieselmotorer. Peugeot sagde også, at 2023 vil være året, hvor der ikke vil være nogen nye dieselmotorer med et Peugeot-mærke.

Peugeot gjorde dette for at følge den nye trend med hybridisering og lavere emissioner for at appellere til en bred (for det meste velhavende) kundekreds, der er meget opmærksom på bilers CO2-fodaftryk. For det andet giver det mere mening at reducere størrelsen og turbolade/hybridisere benzinmotorer, som i sagens natur ikke er så skadelige for miljøet.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z