Volkswagen T-Roc er en af de mere populære VW crossover/SUV’er på markedet, da den er relativt overkommelig at købe, samtidig med at den er en del af det mest populære bilsegment derude lige nu. Den er placeret mellem den større VW Tiguan og den mindste nye VW T-Cross. Den første generation af T-Roc kom ud i 2017, og VW har redesignet den til modelåret 2022.
I denne artikel vil vi nævne de mest overraskende fakta om VW T-Roc, som helt sikkert vil påvirke fremtidige VW T-Roc-købere på den ene eller den anden måde. Så hvis du vil vide mere om T-Roc, hvad der gør den speciel, og hvad der gør den lidt mærkelig, skal du sørge for at læse denne artikel!
Tilpasning
Volkswagen har tænkt sig, at T-Roc skal være en VW, der kan tilpasses mere end de fleste andre VW’er på markedet. For eksempel kan du vælge mellem en hel masse farver, hvoraf de fleste ikke kan fås med andre VW-modeller. For det andet kan du endda beslutte dig for at male taget og resten af bilen i en anden farve for at gøre din T-Roc mere unik og autentisk.
Du kan vælge mellem standard T-Roc, T-Roc Style, T-Roc Sport og T-Roc R-Line. Fire forskellige panelfarver og valg mellem stof, læder og ruskind er også til rådighed, så du kan gøre din T-Roc mere efter din personlige smag. Du kan endda male nogle af de indvendige beklædninger i bilens karrosserifarve, hvilket ikke er noget, du kan gøre med stort set alle andre VW’er.
Det er også en cabriolet
T-Roc blev tænkt som en sporty crossover/coupe SUV, men du vil blive overrasket over at vide, at du også kan købe den som cabriolet. VW ønsker, at du skal tro, at den nye T-Roc kan være et modeudtryk lige så meget som en bil, og derfor kan du købe en crossover/SUV/coupe/convertible-model, hvilket er næsten uhørt, bortset fra Range Rover Evoque.
Syv motorer
De fleste bilproducenter i disse dage forsøger at gøre deres tilbud så let forståelige og sammenhængende som muligt, men det ser ud til, at VW ønsker det stik modsatte med T-Roc. Vi har allerede nævnt, at du kan bruge en udvidet pakke af autentiske tilvalg og trims, men VW T-Roc kan også fås med syv forskellige motorvalg.
Indgangsmotorerne omfatter små diesel- og benzinenheder som den 108 hk stærke 1.0L TSI eller den 113 hk stærke 2.0L TDI. Topmodellen er 2.0L TSI’en med 300 hk, som med sikkerhed vil få T-Roc til at føles som en Golf R på stylter.
Teknologi
Volkswagen har også sørget for at gøre T-Roc fyldt med de nyeste og bedste teknologiske VW-funktioner, der findes. Den får et fuldt digitaliseret interiør med VW’s nyeste Virtual Cockpit-skærm, en stor touchscreen-midtkonsol og en lang række imponerende funktioner som f.eks. avanceret stemmegenkendelse og ambient lys.
Hvad angår sikkerhed og bekvemmelighed, får T-Roc ting som Front Assist, Jam Assist, fodgængeradvarsel, automatisk lys, trafikalarm bagud, Lane Keep Assist, Park Assist, adaptiv fartpilot, IQ Drive Assist og alle de nødvendige suiter til navigation, Apple CarPlay og Android Auto.
Pris
Med et så højt niveau af tilpasning, teknologi, sikkerhed og endda plads skulle man tro, at T-Roc er en ret dyr bil, men det er ikke ligefrem tilfældet. Med en pris på 30.000 dollars er det ikke den billigste crossover-SUV, men den konkurrerer med biler som Audi Q3, og Q3 får ikke rigtig flere funktioner end T-Roc, selv om den koster meget mere.
De motorer, der tilbydes med Q3 og T-Roc, er også ret ens, hvilket også gælder AWD-systemet og transmissionen. Platformen er den samme, og kørestillingen er den samme. Selvfølgelig er Q3 mere premium, og det kan man mærke, men forskellen er egentlig ikke så stor.
Popularitet
Volkswagen formåede at sælge mere end en million af disse i de første 5 år, siden T-Roc blev sat i produktion, hvilket er et enormt stort antal. Dette bekræfter blot endnu en gang, at T-Roc er en af de mere populære VW-modeller til dato, især fordi den kombinerer stort set alt, hvad du ønsker dig af en moderne by- og langdistance-daglig chauffør.
FAQ-afsnit
Hvad er godt ved VW T-Roc?
Der er mange gode sider ved T-Roc, hvoraf de vigtigste er, at det er en crossover-SUV, og at den er fyldt med al den nyeste teknologi, som VW har at tilbyde. Den tilbyder også en ordentlig mængde plads, hvilket betyder, at den ikke er for stor eller klodset at køre, samtidig med at den kan transportere flere voksne uden alt for mange bekymringer. Endelig er bagagerummet let tilgængeligt og rummer en hel del ting.
Vi skal nævne, at T-Roc også har fået 5 ud af 5 stjerner i sikkerhedsklassificering, hvilket yderligere bidrager til lejligheden. Endelig repræsenterer T-Roc muligvis det søde punkt i hele VW’s forbrændingsmotorprogram for dem, der ikke er på udkig efter så meget plads, som de overhovedet kan få. Det er en fantastisk all-arounder, og det beviser salget helt sikkert.
Hvad er dårligt ved VW T-Roc?
Ingen bil er perfekt, og derfor vil vi også nævne et par ulemper ved VW T-Roc. For det første tilbyder T-Roc ikke det bedste udsyn takket være den skrå taglinje, og hovedpladsen bagtil kunne kun være bedre, hvis taget ikke blev så spids, som det gør. For det andet ligner T-Roc lidt VW Polo indvendigt, hvilket man godt kan sige om Polo, men ikke om T-Roc.
Vi må også tilføje, at T-Roc ikke er en særlig karakterfuld bil at køre. Den er designet til at være en god all-arounder, og det er den også, men den mangler lidt karakter. Selvfølgelig er T-Roc R Sport 300 hk T-Roc lidt anderledes, men den bil koster mere end 50.000 dollars, hvilket er mange penge for en lille entry-level crossover.