Den nye Citroën ë-Dispatch (også kaldet e-Jumpy) blev først introduceret for et par år siden og er nu en af de mest populære elektriske varevogne på markedet. Det er dog ikke den eneste elektriske varevogn på markedet, da mange andre konkurrerende elektriske varevogne også kæmper om køberne, da dette segment stadig er alt for ungt til at være stort.
Citroën ë-Dispatch får to forskellige batteristørrelser og kan have plads til op til 9 personer på samme tid. Den platform, som den sidder på, deles med mange andre elbiler under Stellantis-paraplyen, hvoraf nogle er direkte konkurrenter til Citroën ë-Dispatch.
Det drejer sig om Opel/Vauxhall e-Vivaro, Peugeot e-Traveller og Toyota PROACE Electric. Alle disse er ret ens med hensyn til batteristørrelse, plads og rækkevidde. Desuden deler Peugeot og Opel den samme Stellantis-platform, hvilket betyder, at de er virkelig ens, næsten identiske.
Toyota PROACE electric deler også den samme platform som disse, selv om Toyota slet ikke er et Stellantis-mærke. Alt i alt er disse fire varevogne/MPV’er mere eller mindre ens, og vinderen vil sandsynligvis blive afgjort afhængigt af din mærkeloyalitet.
Citroën ë-Dispatch
Citroën ë-Dispatch/e-Jumpy er en virkelig rummelig MPV/van, da den kan rumme op til 9 personer i alle konfigurationer. ë-Dispatch starter ved ca. 50.000 € for den mindre 50kw-version, som kan give dig en rækkevidde på ca. 180 km. Højere 75 kWh-batteri-modeller koster omkring 56 000 EUR, og de kan give dig en rækkevidde på over 260 km.
Designmæssigt ser Citroën ë-Dispatch interessant ud, men er ikke noget særligt, som det er tilfældet med de fleste varevogne fra dette segment. Du kan vælge mellem to størrelser af ë-Dispatch, nemlig den mellemstore M-model eller den store XL-model.
Peugeot e-Traveller
Peugeot e-Traveller er også baseret på den samme platform som Citroën ë-Dispatch (e-Jumpy). Det betyder, at den deler de samme batteristørrelser, som er et mindre 50 kWh-batteri og et større 75 kWh-batteri med identisk rækkevidde. I alle versioner af e-Traveller kan der sidde op til ni personer ad gangen uden problemer.
Startprisen for e-Traveller er omkring 63.000 euro, hvilket er en del mere end ë-Dispatch, som den deler de fleste af sine dele med. Peugeot ser en smule bedre ud, og der anvendes visse materialer af højere kvalitet i hele kabinen. Alt i alt er det en rigtig fin varevogn/MPV, der burde være mere end rigeligt for de fleste.
Opel/Vauxhall Vivaro-e
Opel/Vauxhall Vivaro-e er også baseret på den samme platform som alle de andre varevogne/MPV’er, der er nævnt her. Du kan få en 50kWh-model for omkring 51.000 euro, mens den større 75kWh-model koster dig mindst 57.000 euro. Dette gør Vivaro-e næsten det samme som Citroën e-Jumpy, hvilket betyder, at disse to sandsynligvis er de mest ens varevogne på denne liste.
Vivaro-e fås i mellemstørrelse og ekstra stor størrelse, afhængigt af hvad du foretrækker. Det er værd at nævne, at der i begge kan sidde op til 9 personer ad gangen. Rækkevidden er mellem 180 km og 260 km, hvilket er nøjagtig det samme som med e-Jumpy/ë-Dispatch.
Toyota PROACE electric
Den sidste varevogn/MPV, som vi vil nævne i dag, er Toyota Proace electric, en fuldt ud Toyota-designet og -bygget varevogn, som også deler platform med alle de andre varevogne på denne liste. Selv om Toyota er et af de mærker, der har en tendens til at udvikle biler selv, valgte de at købe Stellantis-platformen, da det er en mere økonomisk fordelagtig ting at gøre.
Det betyder, at PROACE kan fås med enten et 50kWh-batteri eller et 75kWh-batteri, mens rækkevidden er mere eller mindre den samme som med alle de andre muligheder her. PROACE fås i flere udstyrsniveauer og konfigurationer, både ikke alle kommer med 9 sæder med bestemt er en ulempe. Startpriserne ligger på omkring 50.00 euro, mens 9-sæders 75kWh batterimodeller med 75kWh batteri koster tættere på 60.000 euro.
FAQ-afsnit
Er elektriske varevogne det værd?
Ved første øjekast virker en elektrisk varevogn måske ikke som den bedste idé, men det giver ret god mening at købe en, da de kan spare dig mange penge gennem bilfinansiering og flådeleasing. Nogle markeder som det britiske marked vil tilbyde dig betydelige rabatter, hvis du vælger PHEV’er eller EV’er som flådebiler.
På den anden side, hvis du køber disse som langdistancetransportører og transportører, kan det være lidt bedre at vælge en dieselvariant, hvis du ikke er alt for optaget af beskidt gammel diesel. Uanset hvad alle siger, er dieselbiler stadig det første valg på verdensplan, fordi de er billigere, lettere at leve med, kan tankes på få minutter og har en meget længere rækkevidde på en fuld tank.
Laver Stellantis gode elbiler?
Tro det eller ej, men Stellantis elbiler synes at være mere populære end de fleste andre elbiler på markedet, så meget at Stellantis sælger flere elbiler i Europa om året end Tesla gør. Virkeligheden er, at der allerede er snesevis af EV’er fremstillet under Stellantis-paraplyen, hvilket gør dem virkelig almindelige.
Desuden ser det ud til, at disse biler også formår at være virkelig pålidelige, hvilket er noget af en positiv omvæltning for mærker som Citroën og Peugeot. Så ja, Stellantis laver konkurrencedygtige, effektive, velafrundede og relativt overkommelige elbiler, som har deres egen plads i den nuværende verden af elbiler.
Hvilke Citroën-modeller ligner Citroën ë-Dispatch?
I øjeblikket har Citroën tre elektriske MPV’er/vans i sit sortiment, som omfatter ë-Dispatch/e-Jumpy, Citroën e-Berlingo og Citroën e-SpaceTourer. e-Berlingo er den mindste af de tre, men også den mest populære, da den er perfekt til familiebrug.
e-SpaceTourer minder meget om ë-Dispatch/e-Jumpy, da begge har plads til op til ni passagerer i alt. Citroën har designet e-SpaceTourer til at være en mere familieorienteret EV, mens ë-Dispatch/e-Jumpy er mere rettet mod forretningsbrug.