Mercedes ML350 – Alt, hvad du behøver at vide

Den første generation af ML blev introduceret i slutningen af 90’erne, og mange mener, at den første generation af Mercedes ML var den allerførste ægte luksus 4×4. W163 ML var en stor succes for Mercedes, og de besluttede sig for at tilbyde en helt ny model i 2006 kaldet W164.

Tilbage i 2011 introducerede Mercedes den sidste generation af ML kaldet W166, som senere blev erstattet af den nuværende GLE. Den første generation af GLE var ikke en helt ny model, da det mere var en faceliftet W166 ML. ML350 er den mellemste model, og det er den mest populære ML-model af dem alle, da den har en potent motor, der ikke er så tørstig på brændstof.

Alle generationer af ML350 ser og føles statelige, luksuriøse og solide ud. De tilbyder 6-cylindrede motorer med nok hestekræfter og drejningsmoment til alle dine behov. Pladsen, der tilbydes, er enorm, og ML kan nemt pakke 5 voksne uden problemer.

Med hensyn til pålidelighed er de ikke-faceliftede versioner af ML350 en smule dårligere, og de mest almindelige problemer med ML350 er forbundet med airbags, potentielle problemer med affjedring, lækager og grove gearskift. Alt i alt giver ML350 ret god værdi, især for den faceliftede W166-generation.

Mercedes ML350 – Drivlinjen

Den første ML350 var W163-varianten, som kommer med en 3,8L V6 med 235 hk og 255 lb-punkts drejningsmoment. W163 ML350 leveres også med et permanent firehjulstræk med lavt gear og en 5-trins automatgear fra fabrikken. W163 ML er ikke rigtig en topmoderne bil længere, selv om den stadig tilbyder en eftergivende og behagelig kørsel.

Anden generation af W164 ML350 er stadig ret almindelig rundt om i verden, da den bygger bro mellem Mercedes’ gamle skole og den nye tidsalder med teknologi i biler. W164 ML350 leveres med en neddroslet 3,5L V6 med 272 hk og 258 lb-punkts drejningsmoment. 4MATIC er standard, og det samme gælder en mere raffineret 7-trins automatgearkasse.

  Hvilke Mercedes modeller har turbodiesel?

Den sidste generation af W166 ML350 leveres med en endnu mindre, men endnu mere kraftfuld 3,0L V6 med 260 hk og et kraftigt drejningsmoment på 457 lb-ft. 4MATIC er standard, og det samme gælder en endnu bedre 7-trins automatgearkasse. Den sidste generation af ML er meget bedre end de to første generationer, hvilket er ret tydeligt i betragtning af aldersforskellen.
Den sidste generation af ML350 er også meget mere effektiv, da den er i stand til at give et bedre benzinforbrug end de to første modeller. Den er også meget mere støjsvag og hurtigere af slagsen takket være en betydelig stigning i drejningsmomentet.

Mercedes ML350 – Design og chassis

W163 ML er nu næsten 25 år gammel, hvilket gør den til en klassiker, og de personer, der er interesserede i at købe W163, er normalt ikke villige til at bruge den som daglig chauffør. Alligevel ser W163 ikke ud til at være 25 år gammel, da den er blevet relativt godt ældet. Chassiset giver en tydelig SUV-truck-agtig køreoplevelse, hvilket betyder, at den er flydende og ruller en del.

W164 er meget mere veloplagt, og det er vel en helt anden type bil at køre. På dette punkt er det lykkedes Mercedes at få en mellemstor luksus-SUV til at føles mere som en luksusbil end som en 4×4. Designmæssigt mener mange, at det er den flotteste ML-generation nogensinde, fordi den er meget kraftigere og mere tillidsvækkende end både sin forgænger og efterfølger.

  Bedste brugte Mercedes Hatchback

W166 er den mest avancerede og mest moderne ML350-model af dem alle, hvilket er tydeligt, så snart du træder ind i W166. Det er en ægte moderne SUV, og den kører og føles meget bedre end de to foregående modeller.

Mercedes ML350 – Pålidelighed og almindelige problemer

Alle tre generationer af ML350 er ikke de mest pålidelige SUV’er på markedet, men de er kendt for at holde længe, hvis du passer ordentligt på dem. Potentielle problemer omfatter en ujævn automatisk transmission, især for de ældre modeller og modellerne fra før 2012.

Olielækager er også et almindeligt problem, og 2011 ML350 var en del af en stor tilbagekaldelse af airbags kaldet Tacata-tilbagekaldelsen. De fleste ML350-kunder klagede over, at Mercedes var alt for langsom til at reagere i dette tilfælde, og derfor er der en hel del 350-modeller derude med defekte airbags.

Mere om Mercedes ML350 problemer.

Mercedes ML350 – Værdi og funktionalitet

De to første ML350-modeller er alt for gamle til, at nogen kan bruge dem som daglige chauffører, men tredje generation af ML tilbyder en anstændig værdi, da det trods alt er en moderne bil. Det er stadig en god familiebil, da den fås med størstedelen af det sikkerhedspakke, der findes på de nyeste biler.

Rent praktisk tilbyder ML350 masser af plads til både passagerer og last. Ganske vist er W166 ikke helt rummelig med hensyn til hovedrummet for de bageste passagerer, men hvis du ikke har planer om at transportere høje personer ofte, er det faktisk en rigtig god bil.

  Almindelige problemer med Mercedes W212

FAQ-afsnit

Er ML350 en god terrængående bil?

Alle ML350-modeller er udstyret med terrænvenlige funktioner som f.eks. en gearkasse med lavt gear og bakkeafkørselsstyring. Med luftaffjedring kan du øge frihøjden, hvilket gør det lettere at køre over mange forhindringer.

Alt i alt er ML350 en anstændig offroadbil, men de fleste ML350’ere vil aldrig se andet end asfalt, fordi de er luksusbiler gennem og gennem.

Er ML350 sikker?

Alle ML350-generationer er sikre, men den sikreste er den sidste W166. Den har de fleste af de aktuelle sikkerhedssoftwarefunktioner, hvilket betyder, at du vil være sikker i de fleste tilfælde. Ældre ML350-modeller er godt beskyttet, men de leveres ikke med det nyeste sikkerhedssæt.

Du kan altid regne med all-around parkeringssensorer og et godt udsyn, men de ældre modeller har ikke engang et bakkamera.

Hvilken generation af ML350 er bedst?

W164-faceliftet er stadig en fantastisk bil, men den bedste af dem alle er naturligvis W166, da den er en ægte moderne bil. W166 blev erstattet af GLE i 2016, men 2016 GLE og W166 er grundlæggende de samme biler nedenunder.

Du bør overveje W166, hvis du ønsker en pålidelig familie-SUV, der kan klare både cruising og mild til moderat offroad med et tryk på et par knapper.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z