Laver Porsche en minivan?

Porsche er en af de mest berømte og ikoniske bilproducenter gennem tiderne. Gennem historien har Porsche formået at udvikle sig løbende til det, der nu er kendt som Porsches overlegne teknik. Porsche er kendt for sine luksuriøse, sportslige biler, men et par gange gennem historien har Porsche også leget med tanken om en Porsche minivan.

Tilbage i 1980’erne deltog Porsche i det grusomme Paris-Dakar-rally, et rally, der er kendt for forræderisk terræn og utroligt krævende køretøjer. Som støttekøretøj udviklede Porsche Porsche B32, en VW-minivan med et hjerte af en Porsche 911.

I dag har nogle firmaer som det Berlin-baserede tuningsfirma TH-Automobile tuningfirma udviklet en VW Multivan, der er drevet af en Porsche 997 Turbo S-motor. Men den 523 hk stærke 997 Turbo S-motor var simpelthen ikke nok, så TH-automobile tilføjede også et par Porsche GT2-turboladere, hvilket øgede effekten til 800 hk.

Selv om Porsche aldrig officielt har tilbudt en 100 % Porsche-minibus, kan det ændre sig om et par år, da Porsche har afsløret Vision Renndienst, en fuldt elektrisk Porsche luksus-minibus til fremtiden.

1980’s Porsche B32 Paris til Dakar minivan

Mellem 1983 og 1985 byggede Porsche omkring 15 eksemplarer af Porsche B32, inklusive prototyperne. Porsche havde brug for en minivan, der kunne holde trit med fuldgyldige rallybiler, og at udstyre VW-minivanen med en 3,2 l flad seksløbs 911-motor med flad seksløbsmotor var vejen frem.

Denne motor ydede ca. 231 hk, hvilket gjorde det muligt for B32 at nå en topfart på 130 mph, og 0-60 mph-tiden er kun 8 sekunder. Ud over drivlinjen opgraderede Porsche også B32 med et sæt Fuchs-fælge, større Porsche-bremser og racerophæng.

  Det skal du bør vide om Porsche 911-projektbiler

Porsche parrede flat-six-motoren med en gearkasse fra en 911 SC, så B32 kunne håndtere kraften. Interiørmæssigt havde B32 en masse Porsche-komponenter som f.eks. rattet, pedalerne og gearstangen.

B32 er ekstremt sjælden, men interessen for en Porsche-minibil var ret minimal, og B32 var dyr at købe og vedligeholde. I dag, et par årtier senere, fortjener B32 helt klart titlen som en af de bedste minibusser, du aldrig har hørt om.

TH-Automobile 997 Turbo S Porsche Minivan

Hvis du vil have en mere moderne udgave af Porsche B32, så kontakt det Berlin-baserede tuningsfirma TH-automobile i Berlin og spørg efter TH2.997. Når man ser på TH2.997, kan man tro, at det bare er en almindelig VW-minibus, men under huden er TH2 meget mere.

Begynd med motoren: TH2 er drevet af en 997 Porsche Turbo S-motor udstyret med et sæt Porsche GT2-turbos. Denne 3,6 l flad seks-fladeturbo-motor med dobbelt turbo-motor sidder over bagakslen, og den pumper som minimum hele 581 hk ud.

Men hvis de 581 hk af en eller anden grund ikke er nok for dig, siger TH-Automobile, at effekten kan hæves til 800 hk. Motoren er koblet til en manuel gearkasse, og kraften kan sendes til baghjulene alene eller til alle fire hjul, alt efter hvad du ønsker.

Ligesom B32 er interiøret i denne varevogn også udstyret med en masse Porsche 911-dele som f.eks. kombiinstrumentet, rattet, gearknop og et par interiørknapper. Prismæssigt set koster TH2 omkring 160.000 dollars.

  Porsche vs Jaguar pålidelighed - hvilken er bedst?

Porsche Renndienst koncept minivan

For et par år siden udgav Porsche en bog med masser af hemmelige Porsche-produkter fra 2005 til 2019. Og en af de mest interessante var den futuristiske Porsche Renndienst EV-koncept luksusminivan Porsche Renndienst EV concept minivan.

Denne rumfærge-minivan er designet til at tilbyde plads til op til 6 personer, og idéen bag dette koncept var at vise, at Porsche faktisk kan overføre alle Porsche-designets detaljer til alt, også til en personbefordringsvogn eller varevogn.

Porsche Renndienst-konceptet giver et glimt af, hvordan en fremtidig Porsche-minibus kan se ud. Porsche siger, at Renndienst-konceptet tilbyder et umiskendeligt Porsche-DNA, og at elektriske minibusser ikke behøver at være kedelige eller kedelige at se på.

Et af de mest interessante aspekter ved denne minivan er, at den tilbyder en forreste række med tre sæder med førersædet i midten. Denne sædekonfiguration blev først introduceret med den nu legendariske McLaren F1 og efterfølgeren til F1, den fantastiske McLaren Speedtail.

FAQ

Hvorfor laver Porsche ikke en minivan i serieproduktion?

Minibusser i serieproduktion som f.eks. Honda Odyssey eller VW Sharan er lavet til at tilbyde persontransportmuligheder, der er langt bedre end i en sedan eller SUV. Derfor er disse biler ikke altid spændende eller følelsesladede i nogen form for form.
Men en Porsche er på den anden side altid en spændende og ønskværdig bil. Det er en dårlig idé at bygge en minivan, fordi det kan skade mærkets omdømme og mærkeidentitet alvorligt. Forestil dig, at Porsche bliver associeret med minibusser og med at køre børn til fodboldtræning.

  Bedste år for brugte Porsche Boxster

Bliver Porsche Renndiest nogensinde bygget?

Chancen for, at Porsche rent faktisk producerer Renndienst-konceptet, er lille til ingen, fordi interessen for en sådan bil aldrig ville gøre produktionen økonomisk mulig. Det sjove er, at navnet Renndienst betyder Renndienst, hvilket er en hilsen til den gode gamle Porsche B32.
Når det er sagt, kunne Porsche potentielt bruge Renndienst som støttebil en dag, ligesom i tilfældet med Porsche B32. Lige nu er det uklart, hvad fremtiden bringer, og måske vil Porsche tilbyde noget som Renndienst-konceptet på et tidspunkt.

Hvorfor skulle nogen købe en minivan?

Minibusser er lavet til blot at transportere mange mennesker, som regel med en overkommelig indgangspris. Minibusser er normalt ikke luksuriøse eller sportslige, men snarere det stik modsatte af begge dele. Til familieformål er minibusser sikre, rummelige og langtidsholdbare, men de er som regel også ret kedelige.
SUV’er og stationcarbiler har de samme egenskaber som de fleste minibusser, men de tilbyder også luksus, teknologi og komfort. Men hvis du blot leder efter en måde at transportere en større familie på, er en minivan måske præcis det, du ønsker af et køretøj. Når alt kommer til alt, er en bil blot et redskab til at komme rundt sidst på dagen, så en minivan kan være et godt valg.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z