Den gode nyhed er, at ja, de laver stadig manuelle gear i 2021. Den dårlige nyhed er, at kun et par dusin biler stadig tilbydes med en manuel gearkasse, og det ser ud til, at manuelle gearkasser måske endda helt forsvinder fra det almindelige bilmarked i de kommende år.
Årsagen til dette er enkel, da dobbeltkoblingsgearkasser bliver mere effektive og problemfri, og efterspørgslen efter mainstream manuelle biler i USA er løbende faldende. I 2021 er der stadig 27 biler nye biler med manuel gear, men det er for det meste entusiastbiler, og kun en håndfuld af dem er “almindelige” biler.
BMW M-biler tilbydes stadig med manuel, men det ser ud til, at DCT er den mere populære løsning. Chevy Camaro, Ford Mustang og Dodge Challenger er de eneste tre tilbageværende ponybiler med en manuel gearkasse. Blandt de almindelige manuelle biler er Corolla, Nissan Versa, Mitsubishi Mirage, Mini Cooper og Mazda 3.
Nogle få sedans som Kia Forte GT, Genesis G70 og Hyundai Accent fås også stadig med manuel gear. Blandt de manuelle sportsvogne kan nævnes Aston Martin Vanquish, Porsche 911, Toyota GT86, Mazda MX-5 Miata, Porsche GT4 og Lotus Evora.
#SaveTheManuals – Hvorfor bliver de ikke gemt
Vi bilentusiaster elsker en spændende køreoplevelse, og for nogle biler er der intet, der kan erstatte en manuel gearkasse. Selv om en 911 GT3 PDK er langt bedre end alle andre dobbeltkoblingsgearkasser derude, er og vil en manuel 911 GT3 altid være den originale opskrift på en ægte banefokuseret 911 GT-variant.
Det er dog umuligt at benægte den bekvemmelighed, der følger med moderne automatiske gearkasser. De dage, hvor automatikgear var mindre brændstoføkonomiske og mere tilbøjelige til at fejle, er for længst forbi, fordi moderne DCT’er er så avancerede, at du ikke engang kan mærke, at gearskiftet finder sted.
Dette er især vigtigt, når det drejer sig om bykørsel, fordi du ikke behøver at håndtere tre pedaler og et gearknop, hvilket gør hele oplevelsen meget nemmere. Selv om bilentusiaster elsker en god manuel gearkasse, foretrækker de fleste af dem stadig DCT-vejbiler, fordi det giver mere mening til daglig pendling.
De bedste manuelle biler til salg i dag – Nyd dem, mens du stadig kan
Som nævnt i det indledende afsnit er manuelle biler ikke døde endnu, hvilket betyder, at du stadig kan købe og nyde en manuel bil i 2021. Hvis du vil have en komfortabel daglig chauffør, der stadig har masser af “umph” til både banen og den snoede vej, bør du vælge en hvilken som helst manuel bil fra BMW M-kataloget.
M2 er den bedste og mest dynamiske M-bil, der er til salg i dag, men BMW M3 er den mest praktiske og mest anvendelige manuelle bil, som BMW tilbyder i øjeblikket. De bedste manuelle biler til hverdag er Mazda 3, Genesis G70 og Toyota Corolla.
Hvis du vil have en ægte sportsvogn, er den manuelle Porsche 911 GT3 Touring den bedste manuelle sportsvogn til vejen, der i øjeblikket er til salg. Cayman GT4 er ikke langt efter, og det samme gælder for den kæmpestore Aston Martin Vanquish.
Fordele ved en manuel gearkasse – Hvorfor de skal gemmes
Som tidligere nævnt er årsagen til, at manuelle gear er ved at dø, at efterspørgslen efter dem bliver mindre og mindre, især når man tænker på visse segmenter som SUV’er eller store sedaner, der overvejende ikke kan fås med manuel gearkasse i et stykke tid nu.
Men manuelle gearkasser har færre bevægelige dele, hvilket betyder, at de er lettere at reparere, hvis noget går galt. Desuden giver manuelle gearkasser dig et helt nyt niveau af kontrol over bilens hastighed og omdrejningstal, hvilket betyder, at du er mere engageret i køreoplevelsen.
Den primære fordel ved en manuel gearkasse er dog omkostningerne, da manuelle gearkasser næsten altid koster færre penge at købe eller vedligeholde. Ikke desto mindre bliver efterspørgslen efter manuelle gearkasser mindre og mindre, fordi de for længst har nået deres plateau, mens automatgear hele tiden forbedres yderligere.
FAQ-afsnit
Bruger en manuel gearkasse olie?
En manuel gearkasse bruger olie, og du bør udskifte olien til din manuelle gearkasse hver 30-50 000 km eller deromkring, afhængigt af producentens anbefalinger. Automatiske gearkasser kræver også et olieskift, men de er kendt for at holde mellem 60-100 000 km, hvilket er en væsentlig forbedring.
At springe regelmæssig vedligeholdelse over er et stort nej, når det kommer til gearkasser, fordi de er tilbøjelige til at få alvorlige problemer, hvis de ikke vedligeholdes korrekt. Selv om mange mennesker tror, at automatiske gearkasser stadig ikke er lige så pålidelige som en god manuel gearkasse, tager de fejl, fordi en manuel gearkasse normalt bliver kørt af en mere erfaren chauffør.
Hvordan kan jeg se, om min manuelle gearkasse har for lidt væske?
Den nemmeste måde, hvorpå man kan se, at den manuelle gearkasse skal have fyldt væske op, er, når man oplever, at gearkassen knirker. En velolieret manuel gearkasse bør skifte jævnt og problemfrit, mens en dårligt smurt gearkasse normalt føles tvunget og overdrevent mekanisk.
Det bedste, du kan gøre, er dog at følge de regelmæssige serviceintervaller, som næsten altid omfatter gearkassekontrol og udskiftning af gearkassen. Dette er også ekstremt vigtigt for gearkassens levetid, så sørg for at gøre dette grundigt.
Hvilken type biltransmission er den bedste?
Der findes mange forskellige typer af biltransmissioner. En manuel kan være en almindelig manuel, men det kan også være en hundebenmanual eller en manuel med en computerstyret kobling kaldet en synkroniseret manuel gearkasse. Mellem disse tre er en almindelig manuel den bedste løsning, fordi den holder længst og er den nemmeste at bruge og vedligeholde.
Automatiske gearkasser kan være med enkeltkobling, dobbeltkobling eller endda multikobling. Selv om en MCT- eller DCT-gearkasse er den hurtigste og mest problemfri at køre i det daglige, kan de ofte være urolige ved lavere hastigheder, hvis de ikke er korrekt kalibreret. En enkeltkoblingsmomentomformer er normalt mere smidig, men reagerer også langsommere sammenlignet med en high-end DCT-gearkasse.