At købe en brugt bil kommer med sit eget sæt af fordele og ulemper. For det første vil du spare masser af penge ved at købe brugt, fordi de fleste premiumbiler som Volvo XC90 er kendt for at falde meget i værdi efter et par års brug. Desuden giver brugtkøb dig også mulighed for at få lavere forsikringspræmier, økonomisk fleksibilitet og et godt valg.
På den anden side betyder det at købe en brugt bil, at du ikke får en ny bil. Det betyder også, at du ikke får nogen garanti (i de fleste tilfælde), og at du aldrig rigtig kan vide, om der er noget galt med bilen. Så hvis du er på udkig efter en brugt Volvo XC90, skal du huske at læse vores artikel “Køb af en brugt Volvo XC90 – ting du skal tjekke”!
Det første, du skal kigge efter, er servicehistorik og se, om bilen er blevet ordentligt vedligeholdt i hele sin levetid. Du bør også kigge efter problemer på nogle få områder, hvor XC90 ikke har været helt ideel, f.eks. el, bremser, vandlækager, olieforbrug og affjedring.
Det bedste, du kan gøre, er at foretage en komplet inspektion før købet, som vil skitsere alle de potentielle problemer med din specifikke XC90 og give dig en bred forståelse af, hvad der vil kræve arbejde i den nærmeste fremtid.
Du kan også tjekke vores indlæg om Volvo XC90 elektriske problemer, og om der er nogle år, du skal undgå, når du køber en Volvo XC90.
Servicehistorik
Hvis det er muligt, bør du altid insistere på en ren servicehistorik for enhver bil, især en, der er så kompleks som XC90. Sørg for at se, om alle de hyppige serviceintervaller er blevet udført korrekt, og om den tidligere ejer brugte originale reservedele, hvis noget blev udskiftet.
Det er også en fordel kun at gå efter biler, der er blevet serviceret hos Volvo-forhandlere eller andre autoriserede værksteder. Sørg for, at den tidligere ejer ikke har forsømt bilen på noget område, tjek for tegn på underlige reparationer, og prøv at få alle kvitteringer og alle andre brugbare oplysninger om, hvordan den tidligere ejer vedligeholdt bilen.
Elektriske problemer
Volvo XC90 har været berygtet for elektriske problemer, lige siden den kom frem, så sørg for at inspicere alle de funktioner og dele, der er kendt for at svigte. Det omfatter det centrale elektroniske modul, som kan lide af korroderede jordforbindelser eller defekte forbindelser.
Sørg også for at tjekke klimaanlægget for at se, om det køler og varmer bilen ordentligt op. Tjek alle el-ruder, el-låse, soltagets åbning og lukning, forlygterne, baglygterne og især de el-justerbare sæder, da disse er kendt for at svigte på en hel del af disse.
Problemer med bremserne
Bremserne på XC90 har også været et problem gennem mange modelår, så sørg for at tjekke, om bremserne virker, mens du kører bilen. Efter en prøvetur skal du inspicere bremseslangerne, hvor lang levetid der er tilbage på klodserne, og om nogle af komponenterne er tæret.
Se efter tegn på skævheder eller skader på rotorerne, da det kan få bremserne til at svigte, og det er ikke noget, du ønsker på en stor SUV. Endelig må du ikke overse parkeringsbremsen, da du skal kontrollere, om den aktiveres med det samme, og om den i det mindste gør det et par gange i træk.
Vandlækager
Det siges, at nogle Volvo XC90-modeller fra 2015-2018 er kendt for at lide af vandlækager øverst på forruden nær bakspejlet og på C-stolpen i bagagerummet. Disse problemer er ikke så almindelige, men kan påvirke bilens værdi drastisk, så sørg for at teste det ved at vaske bilen eller køre den gennem regnen.
Disse problemer opstår som regel, hvis bilen er parkeret på en skråning under kraftig regn, og hvis forruden lækker, kan vandet trænge ind i instrumentbrættets elektriske systemer og forårsage en masse problemer.
Problemer med olieforbruget
Hvis en motor forbrænder for meget olie under drift, betyder det, at pakningerne og tætningerne i motorens indre er slidte. Dette problem er alvorligt, da det kan udsulte din motor for olie, hvis du ikke er opmærksom på det, men det kan også forårsage fejltændinger, hvis der kommer for meget olie ind i forbrændingskammeret.
Disse problemer er for det meste forbundet med XC90’er med et højt kilometertal, så sørg for at lave en forbrugstest.
Problemer med affjedringen
Hvis den XC90, du kigger på, har et luftaffjedringssystem monteret, skal du sørge for at teste det og se, om bilen er i stand til at opretholde en bestemt højde, når den er valgt. Hvis luftaffjedringssystemet svigter eller har en lækage, kan det være et meget dyrt system at reparere/udskifte.
FAQ-sektion
Er Volvo XC90 en god brugt bil?
- generation af Volvo XC90 er en fremragende brugt bil, hvilket sandsynligvis er grunden til, at så mange mennesker er interesserede i at købe en. Med sin størrelse og plads er XC90 en rigtig god familiebil, fordi den er komfortabel, sikker og stadig ret luksuriøs.
Bare sørg for at tjekke så mange ting som muligt, før du køber den, og hvis ejeren er tilbageholdende med at lade dig tjekke bilen grundigt, er det bedst at springe den helt over.
Hvilken Volvo XC90 skal jeg købe?
Selv om den er mere kompleks og dyrere, er en Volvo XC90 Recharge PHEV sandsynligvis den bedste at gå efter, men kun hvis du ikke er ude efter et eksemplar, der har kørt alt for mange kilometer. De er virkelig billige i drift, og de koster ikke meget i afgifter på grund af deres lave CO2-udledning.
Desuden er de også de mest kraftfulde modeller, du kan gå efter, mens de også er mere effektive sammenlignet med andre biler med lignende effekt.
Skal jeg købe Inscription Volvo XC90 eller Momentum XC90?
Volvo XC90 Inscription er designet til at være topmodellen, hvilket betyder, at den får ting, som Momentum ikke får. Det gælder f.eks. ventilerede forsæder, opvarmet rat, ægte tekstureret træbeklædning og ambientebelysning.