Et hybridbatteri kan enten udskiftes, renoveres eller afbalanceres. Udskiftning af et udtjent batteri er den bedste løsning ud fra et funktionalitetssynspunkt. Et helt nyt batteri kan dog koste op mod 4.000 dollars helt nyt, mens et brugt batteri også kan koste dig mindst 2.500 dollars.
Batterioprensning er en proces, hvor sulfatkrystalaflejringer fjernes fra overfladen af en batteriplade. Sådanne sulfataflejringer opstår som følge af batteriets afladning, og alle lithium-ion-batterier er modtagelige for sådanne overfladeaflejringer.
Batterirebalancering er en proces, der har til formål at opnå en ensartet kapacitet gennem flere forskellige battericeller. Sådanne variationer i kapaciteten skyldes urenheder i batteriet, fremstillingsproblemer, cellens ældning eller miljømæssig eksponering.
Et hybridbatteri kan i det væsentlige repareres, selv om det er fysisk beskadiget. Denne proces indebærer normalt, at de beskadigede celler skal udskiftes, men dette bør udføres af uddannede fagfolk, da batterier har tendens til at være farlige, hvis man ikke ved, hvad man gør.
Genoptræning af batterier
Når der opstår sulfatkrystaller på batteripladen, betyder det normalt subparate opladningstider, mindre effektivitet og en generelt lavere batterikapacitet. Batterioprensning eller renovering har til formål at fjerne disse sulfataflejringer på overfladen og at genopfylde elektrolytopløsningerne inde fra selve batteriet.
Det betyder, at batteriet nu er i stand til at fungere som nyt. Selv om denne proces ikke kræver en ingeniøruddannelse, bør den overlades til fagfolk, især hvis du ønsker at rekonditionere et lithium-ion-batteri.
Når det er sagt, er bly-syre-batterier langt sikrere og nemmere at rekonditionere, men da væksten af lithium-ion-batteridrevne hybrider bliver mere og mere intens, må du aldrig forsøge at gøre det selv.
Lithium-ion-batterier er sarte, præcist fremstillede og farlige, og enhver form for service eller reparation bør altid overlades til professionelle.
Ombalancering af batterier
Batteri rebalancering eller batteri-omfordeling er en proces, der har til formål at opnå kontinuerlige og lige store kapacitetsniveauer i alle de enkelte battericeller. Et afbalanceret batteri er et mere effektivt batteri, så hvis alle de enkelte celler er i perfekt harmoni, kan batteriet yde optimal ydelse og levetid.
SOC er et begreb, der bruges til at beskrive opladningstilstanden, da dette bliver mere og mere relevant, jo længere batteriet er i brug. Små variationer mellem flere individuelle celler er ubetydelige, men de har en tendens til at stige, efterhånden som tiden går, og efterhånden som flere og flere celler kommer i ubalance.
De fleste batteripakker leveres også med specifikke automatiske batteribalancere, som er beregnet til batteripakker, der er bygget op af mere end én celle i serie. Forskellen med parallelle celler er, at de balancerer naturligt hinanden, fordi de hele tiden er direkte forbundet.
For at gøre dette så godt som muligt skal batteriet være helt tømt og senere oplades til maksimum, efter at den dybe opladningscyklus er afsluttet. Dette skulle genoprette den oprindelige batterikapacitet, hvilket normalt betyder, at batteriet nu holder længere.
Reparation af udskiftning
Som tidligere nævnt kan batterier repareres. Det er dog ikke altid tilfældet. Hvis du fysisk beskadiger dit batteri i et sådant omfang, at det ikke kan repareres, er den eneste mulighed, du har tilbage, at investere i et helt nyt batteri.
Et helt nyt batteri koster mange penge, hvilket betyder, at man må regne med at betale op over 3000-6000 dollars. Ud over at betale for batteriet skal du også nogle gange forsikre det, sende og installere det, hvilket alt sammen koster flere penge.
Hvis situationen byder sig, har du også mulighed for at købe et brugt batteri. Priserne på disse kan variere alt efter størrelse, alder, kapacitet og tilgængelighed. Prismæssigt er der også tale om et minimum på 2000-2500 USD, hvis du vil have et ordentligt batteri uden at tage højde for yderligere omkostninger.
Det er værd at nævne, at et helt nyt batteri er et must for biler, der er bygget til at tilbyde ydeevne frem for alt andet. Det betyder, at biler som Ferrari SF90 Stradale, McLaren P1, Ferrari LaFerrari, Porsche 918 Spyder eller enhver anden højtydende bil bare skal have et helt nyt batteri.
FAQ-afsnit
Kan man køre i en hybridbil uden batteriet?
De fleste hybridbiler er designet til at skifte mellem forbrændingsmotor og elmotor for at opnå en bedre brændstofeffektivitet. Mens de fleste hybridbiler ikke kan køres uden batteri, da dette kan medføre alvorlige skader på hybridsystemerne, kan nogle af dem på en måde køre uden batteri.
Hybrider er normalt bygget på et såkaldt ”parallelsystem”, hvilket betyder, at elmotoren og forbrændingsmotoren altid arbejder sammen, mens andre som f.eks. Toyota Prius er bygget anderledes. Disse kan køre uden batteri, men det bør kun være forbeholdt nødsituationer.
Hvordan er garantien på de fleste hybridbilers batterier?
Langt de fleste producenter af hybridbiler tilbyder en otteårig eller 80k-100k miles garanti på deres batterier. Der er et par mærker derude, der tilbyder op til 12 års garanti, men disse koster normalt alligevel flere penge.
Det betyder, at batteriet skal udskiftes under garantien, hvilket burde spare dig mange penge. Vær på vagt over for brugte hybridbiler, og prøv altid at købe biler, der stadig er berettiget til udvidelser af garantidækningen.
Kan man reparere et fysisk beskadiget hybridbatteri?
Der findes mange ødelagte hybridbiler. Nogle af dem bruges til reservedele, andre bliver skrottet helt, men hovedparten af dem bliver repareret. Dette indebærer som regel, at et fysisk beskadiget batteri skal repareres, hvilket kan være både farligt og dyrt. Selv om dette er en mulighed, afhænger reparationsmulighederne i høj grad af, hvor stor skade batteriet har lidt.
For at reparere et fysisk beskadiget batteri skal man udskifte alle de beskadigede individuelle battericeller. Dette giver mening, hvis kun en lille del af batteriet er beskadiget, og resten af batteriet stadig er i stand til at levere ordentlig saft. Du bør tage din bil ind til en inspektion på et autoriseret værksted, før du træffer nogen beslutninger.