Hyundai Ioniq 6 – Almindelige problemer & fejl

Hyundai Ioniq 6 - Almindelige problemer & fejl

Hyundai Ioniq 6 er den nyeste tilføjelse fra Hyundai til den meget populære Ioniq-serie. Den første Hyundai Ioniq (4) kunne fås som enten hybrid eller som en ret rudimentær EV, mens Ioniq 5 er en ægte EV med mange ting at prale af. Ioniq 6 er ikke engang på markedet endnu, men den vækker masser af interesse fra potentielle købere.

Hyundai Ioniq 6 er stadig alt for frisk til at tale om pålidelighed, da der simpelthen skal gå et par år, før vi kan diskutere pålidelighed ordentligt. Ioniq 6 er ikke engang ude endnu, og i betragtning af hvor forstyrrede moderne produktionsfaciliteter og forsyningskæder er, kommer vi sandsynligvis ikke til at se en masse af disse på vejene.

Uanset hvad, kan vi stadig tale om et par problemer, der kan påvirke bilens samlede indtryk. Først og fremmest er der ingen N-model af Ioniq 6, hvilket betyder, at du ikke vil kunne konkurrere med andre højtydende biler med Ioniq 6. Ioniq 6 kommer også udelukkende i denne “svajede” sedan-form, da der ikke er noget, der tyder på, at der snart kommer en stationcar.

Den skrånende taglinje ser bestemt godt ud, men den vil sandsynligvis påvirke den bageste hovedplads en del. Vi må også nævne, at produktionsforsinkelserne skubber markedsføringen af Ioniq 6 en del tilbage, og ingen er helt sikker på hvorfor.

Hyundai Ioniq 6 – Ingen højtydende N-model

Når man kigger på den nye Hyundai Ioniq 6, skulle man tro, at den ville komme ud af fabrikken med en high-performance version, der kunne konkurrere med Tesla Model 3. Det ser ud til, at den kraftigste Ioniq 6-version ikke kommer til at tilbyde mere end 320 hk, hvilket på ingen måde er et lille tal, men mange mener, at en bil, der ser så godt ud, bør have en højtydende version.

  Hyundai Ioniq 5 elbil Pålidelighed

Hyundai forsøger med Ioniq 6 at appellere til købere fra en meget højere prisgruppe, også dem, der mest er interesseret i at købe Porsche Taycan, Tesla Model S og Lucid Air. Selvfølgelig koster alle tre af disse meget mere end Ioniq 6, men det ville være fantastisk, hvis Hyundai kom med en 500-600 hk-version.

Når det er sagt, er intet officielt af bordet i øjeblikket, for Hyundai kunne potentielt komme med en højtydende “N”-model af Ioniq 6, hvis interessen er stor nok.

Hyundai Ioniq 6 – Kommer kun i sedan-form

Stort set alle mener, at Ioniq 6 ser fantastisk ud, og det er jeg tilbøjelig til at være enig i. Den ligner en firedørs coupé fra fremtiden, der helt sikkert vil tiltrække opmærksomhed overalt, hvor den kommer frem. Dette markedssegment er dog fyldt med biler med lignende udseende, men der er ikke mange stationcarbiler i dette segment.

Der har været en del renderinger online af en Ioniq 6 stationcar-version, som ser fantastisk ud. Der er også mange renderings af en 2-dørs sportsversion af Ioniq 6, som ligner en RoboCop 911. Med så stort et potentiale ville det være en skam, hvis Hyundai ikke udnytter det, da disse varianter af Ioniq 6 sandsynligvis ville sælge rigtig godt.

Hyundai Ioniq 6 – Praktiske problemer

En umiddelbar ulempe, der følger med en skrå taglinje, er den begrænsede mængde hovedplads, du får på bagsæderne. Dette skaber også en noget klaustrofobisk oplevelse for de bageste passagerer, da der simpelthen er for meget “tag” omkring dem. Det betyder også, at de har været nødt til at sænke sæderne for at få plads til en lavere taglinje.

  Hyundai Palisade Pålidelighed

Fordi batterierne er placeret under sæderne, forkorter det afstanden mellem knæene og gulvet, hvilket kan være ubehageligt for større passagerer, især på længere ture. Vi må også nævne, at det forreste bagagerum på Ioniq 6 er for lille til at have nogen betydning.

Hyundai Ioniq 6 – Forsinkelser i produktionen

Hyundai Ioniq 6 skulle allerede have været på vejene, men det ser ud til, at Hyundai har forsinket produktionen af Ioniq 6 et par gange allerede. Først flyttede de produktionen til juni/juli 2022, men senere forsinkede de den endnu mere til Q3/Q4 i 2022. Ifølge de seneste skøn går Ioniq 6 ikke i produktion før udgangen af 2022.

Dette er til en vis grad forståeligt, da verdensøkonomien gennemgår alvorlige problemer med forsyningskæden, mangel på mikrochips og problemer omkring den økonomiske genfødsel efter nedlukningen. Vi er ikke 100 % sikre på, om Hyundai overhovedet vil begynde at producere Ioniq 6 i 2022.

FAQ-afsnit

Skal jeg købe Hyundai Ioniq 6?

Først og fremmest skal du kunne lide designet af Hyundai Ioniq 6, for hvis du ikke kan lide det, mister du den vigtigste festbrik og hovedattraktionen ved at købe bilen. Hvis du kan lide Ioniq 6’s udseende, og du ønsker en firedørs elbil, bør du helt sikkert overveje at købe Ioniq 6.

Den er måske ikke lige så hurtig som en Porsche, og den er måske ikke lige så luksuriøs som en Lucid Air, men den er billigere, nemmere at købe, billigere at køre og vil sandsynligvis være lige så pålidelig eller endda mere pålidelig.

  Hyundai Elantra Touring Pålidelighed

Er Hyundai Ioniq 6 en familiebil?

Ja, det er den. Hyundai Ioniq 6 er en ægte familiebil, fordi den har fire døre, fire sæder, en 5-stjernet sikkerhedsklassificering og en anstændig mængde plads. Det er også en komfortabel bil, en rimelig støjsvag bil, og en bil, der kommer med nok familievenlige funktioner til at holde dine børn underholdt på en lang rejse.

Hvor meget koster Hyundai Ioniq 6?

Der er et par forskellige udstyrsniveauer og modeller af Ioniq 6, men prissætningen kommer sandsynligvis til at følge den med Ioniq 5. Som sådan skulle entry-level SE-modellen starte på mellem 40.000 og 45.000 dollars. Den mellemste SEL-model skulle starte mellem 45.000 og 50.000 dollars, mens topmodellen Limited sandsynligvis kommer til at koste omkring 55.000 dollars.

James May

James store passion er biler. Han har udgivet indhold på Bil A2Z lige siden sitet blev startet op i foråret 2021.

Nyt på Bil A2Z