Hyundai Ioniq 5 er nok en af, hvis ikke den mest interessante elbil, som Hyundai nogensinde har bygget. I det øjeblik Ioniq 5 kom frem, blev folk overrasket over, hvor godt den så ud både indvendigt og udvendigt. Desuden er Ioniq 5 også en virkelig veloplagt bil, der giver noget af en oplevelse for pengene, hvilket uundgåeligt har gjort Ioniq 5 til en virkelig populær bil.
I betragtning af at Hyundai er kendt for at lave pålidelige biler, og at Ioniq 5 ikke er den allerførste elbil, de nogensinde har lavet, var det rimeligt at tro, at Ioniq vil være pålidelig, og det er den heldigvis også. De fleste forbrugerrapporter angiver således, at Ioniq 5 ikke synes at lide af en lang række problemer.
De mest almindelige Hyundai Ioniq 5-problemer er forbundet med bilens rækkevidde, hvor AWD-modellen ofrer en hel del af rækkevidden i forhold til RWD-modellen. Andre problemer er relateret til bilens parkering, hvilket også var årsagen til, at Hyundai tilbagekaldte Ioniq 5. Nogle ejere har også rapporteret om problemer med styresystemet.
Det faktum, at Ioniq 5 ikke kommer med et frontbagagerum, faldt ikke rigtig i god jord hos de fleste potentielle kunder, især når man tænker på, at det at have et frontbagagerum er en af de fordele, man får, hvis man vælger en bil som en Tesla, en Polestar eller de fleste andre elbiler.
Hyundai Ioniq 5 – problemer med rækkevidde ved AWD
Dette problem er ikke forbundet med pålidelighed, men det er alligevel et problem, der er værd at tale om. Det ser ud til, at AWD-versionen af Ioniq 5 kan køre maksimalt 256 miles på en fuld opladning, hvilket ikke er dårligt i sig selv. Men når man frigiver, at RWD-versionen af Ioniq 5 kan klare op mod 300 miles, så begynder det at give mening.
Dette kan spille en stor rolle i din daglige kørsel, da du i bund og grund opgiver næsten 20 % af din maksimale rækkevidde, hvis du ønsker et AWD-system. Som sådan er RWD Ioniq 5 et bedre valg for dem, der ønsker at bruge deres bil til langdistanceture, mens AWD Ioniq 5 er det bedre valg, hvis du ønsker mere kontrol under dårligt vejr.
Hyundai Ioniq 5 – Problemer med bremser
Det mest alvorlige problem, du kan støde på med Hyundai Ioniq 5, er formentlig relateret til bilens bremser. Det ser ud til, at mange ejere klager over, at bilen nogle gange kan miste sin bremseevne, hvilket kan have katastrofale konsekvenser. En stor del af ejerne har endda rapporteret, at bilens parkeringsbremse kan give op og uundgåeligt få bilen til at rulle.
Dette er naturligvis et alvorligt problem, og det er også derfor, at Hyundai tilbagekaldte Ioniq 5. Hyundai anbefaler deres ejere altid at bruge den elektroniske parkeringsbremse og ikke bare sætte bilen i parkering, fordi en softwarefejl potentielt kan tilsidesætte den og få bilen til at rulle. Sørg altid for at tjekke, om din bil er blevet berørt af dette problem hos din forhandler.
Hyundai Ioniq 5 – Problemer med styresystemet
Et andet relativt alvorligt problem, som synes at påvirke nogle Hyundai Ioniq 5-modeller, er relateret til bilens styresystem. En ejer rapporterede, at bilen udsender mærkelige lyde, og at rattet ryster hurtigt ved hastigheder på over 70 mph. Hyundai har også udsendt en servicebulletin om dette problem, hvilket betyder, at de officielt har anerkendt det.
Det gode er, at dette problem ikke ser ud til at påvirke de fleste Ioniq 5-modeller derude, men det er altid en god idé at teste bilen grundigt ved højere hastigheder for at sikre sig, at der ikke er rystelser i rattet og mærkelige lyde.
Hyundai Ioniq 5 – Ingen bagagerum foran
Der er mange fordele ved at købe en elbil, såsom det omkostningsbesparende aspekt, det faktum at du ikke skader miljøet, og det faktum at dine drifts- og forsikringsomkostninger ofte kan være lavere. Da elbiler først begyndte at komme frem, var det en stor ting at have et frontbagagerum ud over bagagerummet, men desværre har Ioniq 5 ikke noget frontbagagerum.
Mange mennesker, der ønsker at købe en EV, forventer endda at finde et frontbagagerum, fordi det er blevet lidt af en norm i dag. Det giver god mening at forvente, at en EV har et bagagerum foran, fordi den ikke har en traditionel forbrændingsmotor.
FAQ-afsnit
Skal jeg købe Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 5 er en af de mest interessante elektriske crossovers, du kan købe i disse dage, fordi den ser cool ud, den kører rigtig godt, den er meget velindrettet, og den koster ikke så mange penge som nogle andre EV’er derude. Dette gør Ioniq 5 til en komplet pakke for mange mennesker, og det giver god mening, da Ioniq 5 virkelig er en velafrundet bil.
På den anden side, hvis EV’er ikke er din ting, vil du ikke kunne lide Ioniq 5. Desuden fås Ioniq 5 udelukkende i EV-form, der findes ingen hybridversioner.
Er Hyundai Ioniq 5 en hatchback eller en SUV?
Hyundai Ioniq 5 er ikke en hatchback eller en SUV, men snarere en crossover, der låner sine designelementer fra stort set alle segmenter derude. I det øjeblik du lægger dine øjne på bilen, kan du straks se, at den kommer med et højere tyngdepunkt.
Den ligner dog stadig lidt en oppustet hatchback, hvilket kan forvirre mange mennesker. Uanset hvad er Ioniq 5 en rigtig fed bil, uanset hvilket segment den tilhører.
Hvilke biler rivaliserer med Hyundai Ioniq 5?
Hyundai Ioniq 5 konkurrerer med nogle af verdens bedste elbiler lige nu, såsom Tesla Model 3, den nye Kia EV6, og VW.ID og Skoda Enyaq. Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 er frontale konkurrenter, der sandsynligvis kommer til at kæmpe om den samme kundegruppe. Mellem de to er det virkelig svært at sige, hvilken der er bedst, men for mig at se er Kia EV6 lidt mere spændende i det hele taget.